سرور مجازی
zoomit

سایه سنگین تورم بر صنعت بازی؛ آمریکایی‌ها در سال ۲۰۲۲ هزینه برای بازی‌های موبایلی را کاهش داده‌اند

براساس آنچه مؤسسه‌ی تحقیقاتی Sensor Tower می‌نویسد، هزینه‌کرد و دانلود اکثر ژانرهای بازی‌های موبایلی در نیمه‌ی نخست سال ۲۰۲۲ در بازار ایالات متحده کاهش یافت و درآمد این بازی‌ها در بازه‌ی زمانی یادشده با افت ۹٫۶ درصدی سالانه به ۱۱٫۴ میلیارد دلار رسید.

Sensor Tower می‌گوید با استفاده از ابزارهایی ویژه، بازی‌های موبایلی اپ استور اپل و پلی استور گوگل را به ژانر و زیرژانرهای مختلف دسته‌بندی می‌کند و پس از مقایسه‌ی عملکرد ۱۴ ژانر اصلی در نیمه‌ی نخست ۲۰۲۲ با نیمه‌ی نخست ۲۰۲۱ متوجه کاهش هزینه‌کرد مردم شده است.

درحال‌حاضر بازارهای مختلف با معضلاتی مثل تورم و افزایش قیمت‌ها دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و به همین دلیل کاهش هزینه‌کرد کاربران در نیمه‌ی نخست ۲۰۲۲ و همچنین فصل دوم این سال چندان دور از انتظار نبود.

داده‌ها نشان می‌دهد بازی‌های ژانر آرکید سریع‌ترین رشد را تجربه کرده‌اند و هزینه‌کرد کاربران در این بازی‌ها با رشد ۱۴٫۸ درصدی سالانه به تقریباً ۱۷۶ میلیون دلار رسیده است. بزرگ‌ترین زیرژانر آرکید نزدیک‌ به ۸۸ میلیون دلار درآمد ثبت کرد که ۳۳ درصد بیشتر از نیمه‌ی نخست سال ۲۰۲۱ است.

برترین بازی ژانر آرکید از لحاظ هزینه‌کرد کاربران Clawee بود که صرفاً در ایالات متحده ۱۶٫۵ میلیون دلار درآمد برای توسعه‌دهنده‌اش به ارمغان آورد.

درآمد ژانرهای مختلف بازی موبایلی در نیمه اول ۲۰۲۲

پس از آرکید، بازی‌های ژانر رومیزی سریع‌ترین رشد را در نیمه‌ی اول سال جاری میلادی تجربه کردند و درآمدشان با رشد تقریباً یک درصد نسبت‌به سال گذشته به ۳۸۸٫۸ میلیون دلار رسید. تمامی ژانرهای دیگر بازی‌های موبایلی در بازه‌ی زمانی موردبحث با کاهش درآمد مواجه شدند. درآمد بازی‌های ژانر مسابقه‌ای با افت سالانه‌ی ۲۸٫۸ درصدی مواجه شد تا بدترین عملکرد ثبت شود.

در نیمه‌ی نخست سال ۲۰۲۲ بازی‌های ژانر پازل بیشترین درآمد ممکن را از آن خود کردند و مجموعاً ۲٫۳ میلیارد دلار در آن‌ها پول خرج شد. البته این عدد نسبت‌ به سال گذشته‌ی میلادی ۸٫۸ درصد کاهش پیدا کرده است. بازی‌های ژانر کازینو و استراتژی به‌ترتیب با درآمد ۲٫۲ میلیارد دلار و ۲ میلیارد دلار رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

Sensor Tower می‌گوید در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۲ نیز بازی‌های ژانر آرکید سریع‌ترین رشد را تجربه کردند و هزینه‌کرد کاربران در این بازی‌ها با رشد تقریباً ۱۸ درصدی نسبت‌ به سال پیش به ۸۹٫۴ میلیون دلار رسید. در همین حین بازی‌های ژانر هایپرکژوال در رتبه‌ی دوم قرار گرفتند و ۲۷٫۳ میلیون دلار درآمد کسب کردند که نشان‌دهنده‌ی رشد ۲٫۳ درصدی درآمد نسبت‌ به سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۱ است. در فصل دوم ۲۰۲۲ نیز تمامی ژانرهای دیگر با افت درآمد مواجه شدند و درآمد ژانر مسابقه‌ای ۳۸ درصد کاهش یافت.

درآمد ژانرهای مختلف بازی موبایلی در فصل دوم ۲۰۲۲

بازی‌های ژانر اکشن سریع‌ترین رشد را از لحاظ تعداد دانلود تجربه کردند و تعداد دانلود این بازی‌ها در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۲ نسبت‌ به نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۱ به‌میزان ۵٫۴ درصد رشد کرد و به ۵۴٫۷ میلیون رسید. برترین زیرژانر اکشن یعنی اکشن سندباکس مجموعا ۱۵٫۷ میلیون بار دانلود شد (رشد ۲٫۳ درصدی نسبت‌به سال پیش). برترین بازی اکشن از لحاظ دانلود Genshin Impact بود که مجموعاً ۲٫۳ میلیون بار دانلود شد.

آمار دانلود ژانرهای مختلف بازی موبایلی در نیمه اول ۲۰۲۲

ژانر ورزشی نیز همچون اکشن با افت دانلود در نیمه‌ی اول ۲۰۲۲ مواجه نشد، اما تعداد دانلود بازی‌های سایر ژانرها کاهش پیدا کرد. کاربران آمریکایی در نیمه‌ی اول ۲۰۲۲ مجموعاً ۶۶ میلیون بار بازی‌های ورزشی را دانلود کردند. از بین ژانرهای دیگر، بازی‌های ژانر شبیه‌ساز کمترین افت را تجربه کردند و تعداد دانلود آن‌ها صرفاً ۱٫۸ درصد کاهش یافت و به ۱۶۸ میلیون رسید. بازی‌های هایپرکژوال ۷۱۸٫۲ میلیون بار دانلود شدند و رتبه‌ی اول را به خود اختصاص دادند. تعداد دانلود بازی‌های این ژانر نسبت‌ به نیمه‌ی اول ۲۰۲۱ به میزان ۱۳٫۷ درصد کاهش یافته است.

مقاله‌ی مرتبط:

  • زنگ‌خطر برای بازار موبایل به‌صدا درآمد؛ افت ۹ درصدی عرضه گوشی در فصل دوم ۲۰۲۲

در فصل دوم ۲۰۲۲ بالغ‌بر ۶ ژانر با افت دانلود مواجه نشدند، بااین‌حال ژانرهای دیگر افت شدیدتری نسبت‌ به بازه‌ی زمانی نیمه‌ی اول ۲۰۲۲ تجربه کردند. بازی‌های ژانر شوتر در فصل دوم ۲۰۲۲ با سریع‌ترین رشد مواجه شدند و تعداد نصب آن‌ها با افزایش ۱۷٫۵ درصدی سالانه به ۳۰٫۲ میلیون رسید.

تحلیلگران می‌گویند یکی از عواملی که روی بالا رفتن تعداد دانلود بازی‌های شوتر اثر گذاشته، انتشار بازی Apex Legends Mobile بوده است. این بازی در فصل دوم ۲۰۲۲ مجموعا ۵٫۵ میلیون بار دانلود شد.

آمار دانلود ژانرهای مختلف بازی موبایلی در فصل دوم ۲۰۲۲

Sensor Tower می‌گوید بازار بازی‌های موبایلی آمریکا در نیمه‌ی نخست سال ۲۰۲۲ با مشکلات زیادی مواجه شد. به‌طور کلی درآمد بازی‌های موبایلی در آمریکا ۹٫۶ درصد افت کرد و به ۱۱٫۴ میلیارد دلار رسید و در همین بازه‌ی زمانی تعداد دانلود بازی‌ها ۲٫۵ درصد کاهش یافت. آمریکایی‌ها مجموعاً ۲٫۴ میلیارد بار بازی‌های موبایلی را در نیمه‌ی اول ۲۰۲۲ دانلود کردند.

در فصل دوم ۲۰۲۲ درآمد و تعداد دانلود بازی‌های موبایلی به ترتیب ۵٫۶ میلیارد دلار و ۱٫۲ میلیارد بار بود. درآمد بازی‌ها در این بازه‌ی زمانی کاهش پیدا کرد، اما تغییری در تعداد دانلود نسبت‌ به فصل دوم ۲۰۲۱ دیده نمی‌شود.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا