سرور مجازی
فضای مجازی

آنومالی بالای دما همچنان ادامه دارد/ دما هوای کشور 1.5درجه بالاتر از میانگین 40سال اخیر

– اخبار اقتصادی –

احد وظیفه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: زمستان و بهار نسبتاً گرمی را پشت‌سر گذاشته‌ایم؛ در واقع هوا در زمستان بسیار آنومالی (بی‌هنجاری مثبت) بالایی داشت که در ادامه بهار نیز این‌گونه بود.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط کم‌بارشی،‌ اثرات نامطلوب این آنومالی به کم‌بارشی‌ها اضافه شد. آنومالی مثبت دما ذوب سریع برف را به‌وجود آورده است.

وی تصریح کرد: طی هفته گذشته متوسط دمای هوای کشور 30 درجه بوده است؛ در بلندمدت این دما 28.7 بوده است و 1.3 درجه دما از متوسط بالاتر بوده است. از ابتدای ماه تا نیمه همان اختلاف 1.1 را دارد.

وی بیان کرد: از ابتدای سال زراعی یعنی از اول مهرماه 99 تا امروز اختلاف دما 1.3 درجه بوده که این یک عدد درشت است،‌ این که متوسط دما در طول سال یک درجه باشد قابل تأمل است. در فصل زمستان سال گذشته و بهار امسال دما متوسط کشور 2.5 درجه بالاتر بوده است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی اظهار کرد: در زمستان و بهار به‌خصوص در غرب و شمال غرب آنومالی دما قابل ملاحظه بوده که در استان‌های این منطقه 3 تا 6 درجه متوسط دما بالاتر از نرمال بوده است. در ماه‌های باقیمانده تابستان نیز انتظار داریم همین شرایط برقرار باشد که در منطقه غرب این عدد به بالاتر از 2 درجه هم خواهد رسید.

وظیفه گفت: به‌سمت شرق کشور نیز در حد نرمال یا حداکثر یک درجه بالاتر از نرمال دمای هوا باشد.

وی با اشاره به افزایش دما در برخی کشورهای آمریکای شمالی، گفت: به‌عنوان مثال در کانادا در ایستگاه لیتون بالاترین دما 45 درجه بوده که امسال این دما در این ایستگاه به 49.6 درجه افزایش یافته است. در آمریکا نیز در خیلی از ایستگاه‌ها دمای رکوردی داشتیم و موج گرمایی قابل ملاحظه‌ای ثبت شد که باعث آتش‌سوزی جنگل‌ها شده است.

وی با بیان این‌که دمای رکودی 5 درجه شوک‌آور بوده است،‌ افزود: این وضعیت افزایش بی‌سابقه گاز‌های گلخانه‌ای CO2 و گاز متان است. با وجود این‌که کرونا طی دو سال اخیر در دنیا جولان داده است و کشورها با قرنطینه طی کرده‌اند اما از میزان گازهای گلخانه‌ای نه‌تنها کم نشده بلکه افزوده شده است.

وی تأکید کرد: با ادامه این روند نگرانی وجود دارد که بر شدت خشکسالی، آتش‌سوزی، توسعه بیایان و خیزش گردوخاک افزوده شود.

رئیس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی با اشاره به پیامد مهاجرت‌های گسترده به‌دلیل خشکسالی،‌ اضافه کرد: تا آخر تابستان حدود 1.5 درجه از متوسط دمای کشور در 40 سال اخیر بالاتر خواهد بود.

انتهای پیام/+

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا