سرور مجازی
فضای مجازی

فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|مهمترین اقدامات کلان وزارت ارتباطات در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات چیست؟

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم «پرونده حکمرانی فضای مجازی»؛ راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، در طی این سال ها همواره به عنوان یکی از دغدغه های مهم رهبر معظم انقلاب مطرح بوده است. یکی از فعالیت هایی که در این راستا انجام شده است تصویب طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات است که این طرح در تاریخ 25 شهریور سال 1399 در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید.

طبق این قانون، اقدامات کلان متعددی برای دستگاه های اجرایی کشور برشمرده شده است که در این گزارش به مهمترین اقدامات کلان و نگاشت های نهادی مرتبط با اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات برای تحقق اهداف عملیاتی خدمات کاربردی و محتوا مرتبط با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در چارچوب تقسیم کار مرکز ملی فضای مجازی می پردازیم. این اقدامات عبارت است از:

  1. بهینه سازی و اصلاح مهندسی ترافیک در شبکه و تمرکززدایی (داخلی و بین المللی)
  2. ایجاد مراکز تبادل ترافیک بین الملل در منطقه ویژه ارتباطات و فناوری اطلاعات
  3. ایجاد و توسعه زیرساخت خدمات ابری توزیع شده اعم از ذخیره سازی ابری و نرم افزارهای ابری
  4. ایجاد و توسعه دروازه های مرزی
  5. آزادسازی ترانزیک ترافیک و ساخت مسیرهای ترانزیتی توسط بخش خصوصی
  6. ایجاد سیستم عامل داخلی برای تلفن همراه
  7. ایجاد و توسعه جویشگر داخلی
  8. حمایت از تولید گوشی تلفن های همراه هوشمند داخلی
  9. ایجاد و توسعه سکوی رایانامه های داخلی
  10. توسعه پیامرسان های اجتماعی بومی تا رسیدن به ظرفیت 50 میلیون کاربر فعال
  11. ایجاد ابر دولت با امکان تعامل با سکوهای دیجیتال برای استفاده از داده ها و خدمات دستگاه های دولتی و حاکمیتی با رعایت ملاحظات امنیتی ملی، عمومی و فردی
  12. ایجاد و توسعه مرورگر بومی
  13. حضور فعال و موثر در تعاملات بین المللی حکمرانی اینترنت
  14. ایجاد سامانه ها و سازوکارهای لازم برای ارایه خدمات اینترنت در شرایط خاص و بحرانی
  15. توسعه خدمات امنیت ابری
  16. اجرای برنامه های پیشگیری و مقابله با حوادث خدمات ارتباطی و پایه کاربردی
  17. اجرای طرح جامع پیوست کنترلی در چارچوب پیوست امنیتی شبکه ملی اطلاعات
  18. اجرای پیوست پدافند غیرعامل شبکه ملی اطلاعات
  19. تأمین خدمات ارتباطی امن مورد نیاز شبکه دولت الکترونیک و زیرساخت های حیاتی، حساس و مهم
  20. اجرای طرح ساماندهی وی پی ان ها و فناوری های حاکمیت گری

طبق آخرین اعلام مرکز ملی فضای مجازی به عنوان متولی نظارت بر راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، پیشرفت این شبکه از آغاز تاکنون بر اساس اهداف راهبردی و عملیاتی مندرج در سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات بیشتر از 35 درصد محقق نشده است. همچنین این پیشرفت، عمدتا در اجزای زیرساخت ارتباطی شبکه اتفاق افتاده و در سایر بخش ها فعالیت های کمتری انجام شده است.از مهمترین عوامل عدم تحقق شبکه ملی اطلاعات به رغم توصیه های مکرر مقام معظم رهبری، می توان به عدم آگاهی و دانش لازم و باور برخی از مسئولین و مدیران دولت یازدهم و دوازدهم به توانایی تحقق کامل شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد.

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»| 8 آسیب جسمانی استفاده افراطی از گوشی همراه و تبلت در کودکانفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|آسیب های فرهنگی اجتماعی فضای مجازیِ رها شده«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»| شبکه ملی اطلاعات؛ راهبرد قطعی مقابله با بحران هویت در فضای مجازی«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|فرصت های اقتصادی اجتماعی فضای مجازیفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| 20 راهبرد برای مدیریت صحیح شبکه های اجتماعیفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|فضای سایبری؛ میدان اصلی نبردهای آینده«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟» آمریکا چگونه فضای سایبری جهان را در سلطه خود درآورد؟فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|فرصت ها و تهدیدات ژئوپلتیکی فضای مجازی«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|بازی های رایانه ای؛ سلاح ارتش آمریکا در جنگ‌های ترکیبیفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| 9 راهکار برای مدیریت و ساماندهی بازی های رایانه ای«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»| اینترنت امن؛ راهبرد کشورهای اروپایی برای حفاظت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|الزامات 11 گانه برای مدیریت صحیح شبکه های اجتماعی

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا