سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

تخفیف ۲۵ درصدی دولت روسیه برای خرید خودروهای برقی

دولت روسیه در نظر دارد با اعطای سوبسیدی چشمگیر، تولید و فروش خودروهای برقی در داخل مرزهای خود را شتاب بیشتری ببخشد. این سوبسید شامل ۲۵ درصد از قیمت کل خودرو می‌شود و حداکثر میزان آن ۶۲۵,۰۰۰ روبل (معادل ۸,۵۳۸ دلار) تعیین شده است.

حتما می‌دانید که صنعت خودروی روسیه از لحاظ تکنولوژی عقب مانده و حرف چندانی برای گفتن در عرصه‌های بین‌المللی ندارد. مدل‌های برقی نیز به خاطر نبود زیرساخت‌های لازم هنوز در این کشور نه محبوب هستند و نه فراگیر؛ طوری که از میان ۴۵ میلیون خودروی حاضر در جاده‌ها و خیابان‌های روسیه، فقط و فقط ۱۱ هزار دستگاه برقی هستند!

lada niva

به منظور افزایش سهم مدل‌های الکتریکی از بازار، دولت روسیه تصمیم گرفته با اعطای مشوق‌هایی برای تولید در داخل، قیمت آنها را برای عموم مردم مقرون به صرفه کند. هدف نهایی برای روس‌ها تولید سالانه ۲۲۰ هزار خودروی برقی تا سال ۲۰۳۰ است، هدفی که تحقق آن با توجه به شرایط کنونی صنعت خودروی روسیه خوشبینانه بنظر می‌رسد. البته در این بین مقامات دولتی ادعا می‌کنند شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در روسیه بسیار مشتاق هستند و حضور آنها می‌تواند نقشی کاملا مثبت در محقق شدن هدف مذکور داشته باشد.

بازار خودروی روسیه از لحاظ حجم وضعیت خوبی دارد. طبق آمار در سال ۲۰۱۹ حدود ۱.۷۶ میلیون اتومبیل در این کشور پهناور به فروش رسیده، این رقم در سال ۲۰۲۰ به علت شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن به ۱.۶ میلیون دستگاه کاهش یافت. چنانچه خودروسازی بتواند سهمی مناسب از این بازار را در اختیار داشته باشد، آن موقع است که احداث یک کارخانه تولید خودروهای برقی در خاک روسیه توجیه منطقی پیدا می‌کند.

گفتنی است روسیه می‌خواهد در چارچوب معاهده پاریس، از میزان دی‌اکسیدکربن آزاد شده در جو تا سال ۲۰۳۰ بکاهد. از این رو عرضه و ترغیب مردم به سمت استفاده از خودروهای الکتریکی، به دستیابی به این هدف کمک شایانی می‌کند. آنطور که ماکسیم کولسنیکوف یکی از مدیران وزارت توسعه اقتصادی روسیه به رویترز گفته اقدامات مربوط به تولید خودروهای الکتریکی احتمالا از سال آینده اجرا خواهند شد. اگر این اقدامات نتیجه‌بخش باشند، مدل‌های برقی با قیمتی مناسب‌تر در دسترس مشتریان روسی قرار خواهند گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا