سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

میلیون‌ها دوز واکسن کرونا در سراسر جهان در حال منقضی شدن هستند

عجله کشورهای پیشرفته برای خرید واکسن، تلاش بی‌وقفه شرکت‌های داروسازی برای تامین واکسن، عدم تمایل برخی افراد به دریافت واکسن و مشکلات تامین سرما برای نگهداری آن، باعث انباشته شدن مقادیر زیادی واکسن بدون استفاده شده که تاریخ انقضای آنها نزدیک است یا حتی منقضی شده‌اند.

عدم علاقه برخی از افراد به تزریق واکسن به دلایل مختلف از جمله انتشار اطلاعات و اخبار نادرست، یکی دیگر از دلایل ازدیاد واکسن‌ در کشورهای توسعه یافته محسوب می‌شود. اگرچه فرایند واکسیناسیون علیه بیماری‌های مختلف معمولاً همراه با تولید مقادیری اضافه و زائد است اما شرایط خاص همه‌گیری کووید ۱۹ موجب شده است تا سیستمی برای رهگیری واکسن‌ها به صورت سازمان یافته وجود نداشته باشد؛ در نتیجه چندان مشخص نیست که چه تعدادی واکسن به زودی از غیر قابل مصرف خواهند شد.

نقشه جهانی تعداد دوزهای تجویز شده از واکسن کرونا به ازای هر ۱۰۰ نفر

با این حال رسانه‌های محلی می‌توانند مقیاسی نسبی از تعداد دوزهای اضافی به ما بدهند. برای مثال طبق اظهارات نشریه‌های اسرائیلی، ۸۰ هزار دوز واکسن در ماه گذشته از چرخه مصرف خارج شدند. همچنین دولت بلغارستان اعلام کرده که در ماه گذشته به دنبال اهدای واکسن‌های اضافی خود بوده است که به تاریخ انقضای خود نزدیک می‌شدند. این کشور ۵ میلیون دوز واکسن کووید ۱۹ دریافت کرده درحالی که تنها ۱.۸ میلیون واحد از آن‌ها را مورد استفاده قرار داده است.

در سوی دیگر بسیاری از کشورها با مشکل کمبود واکسن مواجه هستند و جمعیت عظیمی از شهروندان کشورهای در حال توسعه و پرجمعیت به واکسن دسترسی ندارند. برای مثال تنها ۲ درصد از جمعیت قاره آفریقا حداقل یک دوز دریافت کردند درحالی که طبق داده‌های منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، ۴۵۰ هزار دوز واکسن در اوایل ماه جاری میلادی منقضی شده است.

چالش‌های مرتبط با حمل و نقل واکسن‌ها و عدم حفظ زنجیره سرما دلیل مهم دیگری است که موجب از دست رفتن محصولات می‌شود. ممکن است در آینده نزدیک با عرضه واکسن‌های مقاوم‌تر، نیاز به دمای بسیار پایین از بین برود و انتقال واکسن‌ها به سایر کشورها سریع‌تر و آسان‌تر صورت گیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا