سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

دانشمندان با باکتری روده نشانه‌های پیری مغز را در موش‌ها معکوس کردند

پژوهشی جدیدی نشان می‌دهد که باکتری روده چگونه می‌تواند بر فرآیند افزایش سن در پستانداران اثر بگذارد. این پژوهش می‌گوید جابه‌جایی مدفوع از موش‌های جوان به مسن باعث شده جلوی برخی مشکلات مغزی ناشی از افزایش سن مثل پیری مغزی گرفته شود.

بر اساس تحقیقی که در مجله Nature Aging منتشر شده، پژوهشگران تمرکز خود را روی پیری مغز گذاشته و مدفوع موش‌های جوان (با سن تقریبی ۳ ماهه) را در بدن موش‌های مسن‌تر (با سن تقریبی ۲۰ ماهه) قرار دادند. سپس به مدت چهار هفته موش‌ها را چند مرتبه در هر هفته زیر نظر گرفتند.

در پایان کار مشخص شد که تغییراتی از نظر شناختی و فیزیولوژیکی در موش‌های مسنی که مدفوع موش‌های جوان را دریافت کرده بودند، مشاهده شده است. آن‌ها از طریق یک آزمایش هزارتوی عادی متوجه شدند که موش‌های مسن از نظر قابلیت‌های یادگیری و حافظه فضایی بلندمدت بهبودهایی از خود نشان داده‌اند.

پژوهشگران می‌گویند با بررسی دقیق‌تر مغز موش‌ها توانسته‌اند وارونه شدن روند زوال ناشی از افزایش سن در ناحیه هیپوکامپوس مغز را مشاهده کنند. این مشاهدات به‌خصوص در زمینه فعالیت‌های «میکروگلیا» دیده شده که تحت تاثیر افزایش سن قرار دارد. میکروگلیا نوعی سلول ایمنی مغزی است که برای فعالیت‌های شناختی و انعطاف‌پذیری عصبی حیاتی است. این سلول با پیرتر شدن زوال عصبی بیشتری را تجربه می‌کند.

«جان کرایان»، محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه کالج «کورک» (UCC) می‌گوید: «این پژوهش جدید می‌تواند شرایط را متحول کند، چون حالا می‌دانیم که این میکروبیوم قادر است زوال مغزی ناشی از پیری را برعکس کند. این فرآیند همچنین موجب بهبود قابلیت‌های یادگیری و عملکردهای شناختی می‌شود.»

در حال حاضر مشخص نیست که نتایج این پژوهش می‌تواند چه فایده‌ای برای جلوگیری از پیری مغز انسان‌ها داشته باشد. کرایان تاکید می‌کند که هنوز باید کارهای بیشتری انجام بگیرد تا نتایج این تحقیقات در درمان مشکلات انسان‌ها استفاده شود. رابطه باکتری‌های روده و مغز رابطه بسیار پیچیده‌ای است که رمزگشایی از اسرار آن به تلاش و تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا