سرور مجازی
zoomit

صادرات تجهیزات آمریکایی ساخت تراشه‌های ۱۴ نانومتری و جدیدتر به چین ممنوع شد

دولت ایالات متحده آماده است اهداف چین را در صنعت تراشه‌سازی مختل کند. براساس اظهارات تیم آرچر، مدیرعامل شرکت تحقیقاتی لام (Lam Research)، ایالات متحده در حال تمدید ممنوعیت تجهیزات ساخت تراشه‌ی تولید‌شده در شرکت‌های داخلی این برند به شرکت‌های چینی است.

اگر به‌خاطر بیاورید، دولت ایالات متحده ازقبل فروش ابزارهایی را به کشور چین ممنوع کرده است که با استفاده از آن‌ها می‌توان تراشه‌های مبتی‌بر فرایند ۱۰ نانومتری یا کوچک‌تر تولید کرد. بااین‌حال، این ممنوعیت به ابزارهای لازم برای تولید تراشه‌های کوچک‌تر از ۱۴ نانومتر نیز کشیده شده است. محدودیت اخیر می‌تواند تلاش‌های چین برای تبدیل‌شدن به یکی از قطب‌های تولید تراشه و رقابت با TSMC و سامسونگ و تا حدی اینتل را کاهش دهد. آرچر در اظهارنظری به بلومبرگ توضیح داد:

این یک تغییر است و ما آماده‌ایم آن را به‌طورکامل رعایت کنیم؛ زیرا فعالیت ما زیرنظر دولت آمریکا قرار دارد. البته به‌نظر می‌رسد مجوز صادرات جدید فقط برای تراشه‌های منطقی اعمال می‌شود و هیچ ارتباطی با تراشه‌های حافظه ندارد.

مقاله‌ی مرتبط:

  • تراشه‌های مبتنی‌بر نسل دوم لیتوگرافی ۳ نانومتری GAA سامسونگ سال ۲۰۲۴ به‌ تولید انبوه می‌رسند
  • اینتل رسماً تأیید کرد: قیمت CPU پاییز امسال افزایش پیدا می‌کند

اکثر پردازنده‌های جدید شرکت‌های مثل اینتل و انویدیا و AMD از فرایند‌های ۱۰ نانومتری یا معماری‌های جدیدتر استفاده می‌کنند و بدین‌ترتیب، تراشه‌های ساخت چین از بهترین‌ پردازنده‌های تولید‌شده در ایالات متحده عقب خواهند ماند. حال چرا آمریکا قصد دارد دست چینی‌ها را از ساخت تراشه‌های جدید برپایه‌ی معماری‌های پیشرفته‌تر کوتاه کند؟ یکی از مقام‌های نماینده‌ی وزارت بازرگانی ایالات متحده گفت:

دولت بایدن تمرکز خود را روی آسیب‌رساندن به تلاش‌های جمهوری خلق چین برای تولید تراشه‌های پیشرفته به‌منظور مقابله با خطرهای مهم امنیت ملی ایالات متحده معطوف کرده است.

محدودیت‌های جدید ایالات متحده می‌تواند روی شرکت‌های تراشه‌ساز حاضر در چین، ازجمله TSMC و SMIC تأثیر مهمی بگذارد. شرکت‌های آمریکایی که تجهیزات تراشه‌سازی را دراختیار چین قرار می‌دهند، شامل KLA و Lam Reaserch می‌شوند. بااین‌حال، ریک والاس، مدیرعامل KLA، گفت انتظار ندارد این قوانین جدید تأثیر زیادی روی فعالیت‌های شرکت متبوعش بگذارد.

نکته‌ی جالب اینکه افزایش محدودیت‌های دولت ایالات متحده علیه چین زمانی‌ اتفاق می‌افتد که سنا و مجلس نمایندگان این کشور قانون Chips را با ۵۲ میلیارد دلار بودجه‌ی اختصاص‌داده‌شده برای تقویت شرکت‌های تولید تراشه‌ی داخلی تصویب کرده‌اند. قانون Chips با هدف تقویت قابلیت آزمایش و مونتاژ و عرضه‌ی تراشه‌های پیشرفته در اکوسیستم داخلی آمریکا وضع شده است.

پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، بدون تعجب یکی از حامیان بزرگ این لایحه بوده است و تا آن‌‌جا پیش می‌رود که می‌گوید اگر قانون Chips تصویب نشود، شرکت او از مگافاب برنامه‌ریزی‌شده‌ی اوهایو به‌نفع اروپا خارج خواهد شد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا