سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

کاهش مصرف سوخت خودروهای مدل ۲۰۲۶ به ۶.۱ لیتر هدف جدید EPA

پس از تمایل کاخ سفید به برقی شدن حداقل ۴۰ درصد از خودروها تا سال ۲۰۳۰، آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) نیز طرحی را برای سخت‌گیرانه‌تر شدن استانداردها در راستای کاهش قابل ملاحظه میزان مصرف سوخت ارائه کرده است. این طرح خودروهای تجاری سبک مدل ۲۰۲۳ الی ۲۰۲۶ را دربرگرفته و برعکس مواردی است که دولت ترامپ بدنبال اجرای آنها بود.

با طرح جدید EPA می‌خواهد استانداردهای کنونی برای خودروهای مدل ۲۰۲۳ ده درصد بهبود پیدا کنند، همچنین از آن به بعد هر ساله میزان استانداردهای آلایندگی ۵ درصد سختگیرانه‌تر شوند.

اگر این طرح اجرایی شود، خودروهای مدل ۲۰۲۶ باید میانگین مصرف سوخت ۳۸.۲ mpg (معادل ۶.۱ لیتر در هر صد کیلومتر) یا معادل ۵۲.۰ mpge (برابر با ۴.۵ لیتر) داشته باشند. این ارقام در مقایسه با استانداردهای کنونی و حتی در مقایسه با قوانین دوران اوباما بسیار سختگیرانه‌تر هستند؛ بد نیست بدانید در دوران اوباما میانگین مصرف سوخت واقعی ۳۶.۸ mpg (معادل ۶.۳۹ لیتر در هر صد کیلومتر) یا معادل ۵۰.۱ mpg (برابر با ۴.۶۹ لیتر) تعیین شده بود و چنین استانداردی منجر به معرفی موتورهای سه سیلندر و چهارسیلندر توربو توسط خودروسازان آمریکایی شد که پیش از آن سابقه نداشت. با این حال پس از روی کار آمدن ترامپ و کاهش قیمت نفت ورق برگشت و باردیگر شاهد عرضه خودروهای پر قدرت آمریکایی با موتورهای هشت سیلندر بودیم.

آنطور که EPA تخمین زده، خودروسازان برای تطبیق خود با این استانداردها باید برای هر خودروی مدل ۲۰۲۶ بیش از هزار دلار باید هزینه کنند. این هزینه هم البته در نهایت به مشتری تحمیل خواهد شد. در مقابل دولت ادعا می‌کند کاهش هزینه ناشی از مصرف سوخت کمتر در نهایت به سود مشتری تمام شده و یک خودروی مدل ۲۰۲۶ در پایان عمر خود از این طریق سودی ۹۰۰ دلاری را عاید مالک خود خواهد کرد.

در حالیکه کاخ سفید این اقدام را محرکی برای رشد فروش مدل‌های برقی‌شده (شامل هیبریدی و تمام الکتریکی) می‌داند، EPA معتقد است چنین اتفاقی به این زودی‌ها رخ نخواهد داد، چرا که سهم مدل‌های مذکور از بازار تا سال ۲۰۲۶ به فقط ۸ درصد خواهد رسید.

از سوی دیگر دولت معتقد است بخش اعظمی از کاهش مصرف سوخت و آلایندگی به واسطه استفاده از موتورهایی با راندمان بالاتر و گیربکس‌های هشت سرعته یا پیشرفته‌تر حاصل خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا