سرور مجازی
اینترنت

ایران رکورد جهانی را در قاره رکورددار زد/ کسب رتبه نخست در محدودیت‌های اینترنتی

ایران رکورد جهانی را در قاره رکورددار زد/ کسب رتبه نخست در محدودیت‌های اینترنتی

تینا مزدکی_ روز به روز دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت سخت‌تر می‌شود و در پی آن کاربران زیادی مجبور به استفاده از فیلترشکن برای رفع نیاز خود شدند و به مرور بازار فیلترشکن داغ شد به طوری که اکنون به بخشی از زندگی روزمره کاربران تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید:

افغان‌ها به جای پراید این تویوتا را سوار می‌شوند!/ عکس

مرسدس‌بنز بازهم کوچک می‌شود!/ عکس

وب‌سایت سرف‌شارک، آمارهای تحلیلی منتشر کرد که نشان می دهد در نیمه اول سال جاری میلادی ۲۹ کشور جهان درگیر انواع سانسورهای اینترنتی بوده‌اند. در واقع میتوان گفت، تعداد محدودیت‌های اینترنتی که از ابتدای سال ۲۰۲۳ آغاز و تا پایان نیمه اول آن ادامه داشت، ۴۲ مورد بوده که سهم ایران از این میزان ۱۴ مورد است. گویا ایران در صدر محدودیت های اینترنتی است و در رتبه اول رکودداران محدودیت، قرار گرفته است.

ایران رکورد جهانی را در قاره رکورددار زد/ کسب رتبه نخست در محدودیت‌های اینترنتی

اما علاوه بر ایران، آسیا نیز رکورددار بیشترین محدودیت اینترنی در میان قاره های جهان است. با توجه به آمار های منتشر شده از وب‌سایت سرف‌شارک در نیمه اول سال جاری میلادی ۲۴/ ۴ میلیارد نفر در سراسر جهان تحت تاثیر سانسور اینترنت قرار داشته‌اند. همچنین آمارها نشان میدهند که در نیمه اول سال ۲۰۲۳، ۴۲ مورد محدودیت‌های اینترنتی جدید آغاز و به ۴۰ مورد محدودیت قبلی افزوده شده است و مردم 29 کشور را تحت تاثیر قرار داده است که از این تعداد آسیا با 15 کشور، در جایگاه اول با بیشترین میزان فیلتریگ در جهان قرار گرفته است.

ایران رکورد جهانی را در قاره رکورددار زد/ کسب رتبه نخست در محدودیت‌های اینترنتی

شبکه های اجتماعی ابزاری برای ارتباطات در سطح گسترده و جهانی است، با پیشرفت علم و تکنولوژی این شبکه ها به بخش مهمی از زندگی مردم تبدیل شده اند که البته در برخی کشورها با سانسور مواجه شدند حال این سوال پیش می آید که ایران در کنار کدام کشورها باسانسور و فیلترینگ اینترنت و شبکه های اجتماعی همراه شده‌است.

واتساپ

بیش از 180 کشور به واتساپ اجازه فعالیت داده اند. تنها شش کشور استفاده از واتس اپ را ممنوع کرده است که ایران در میان این شش کشور قرار دارد. کشورهای دیگری که واتساپ را فیلتر کرده اند شامل چین، کره شمالی، سوریه، قطر و امارات می شوند.

تلگرام

تلگرام یکی از محبوب ترین اپلیکیشن ها از نظر کاربران است اما این اپلیکیشن نیز توسط چندین کشور مسدود شده است. آذربایجان، بحرین، بلاروس، برزیل، چین، جمهوری چک، کوبا، آلمان، هنگ کنگ، هند، اندونزی، ایران، عراق، پاکستان، روسیه و تایلند کشورهایی هستند که تلگرام در آنها با فیلترینگ مواجه شده است.

ایران رکورد جهانی را در قاره رکورددار زد/ کسب رتبه نخست در محدودیت‌های اینترنتی

اینستاگرام

اینستاگرام که یک شبکه اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن عکس و ویدیو است در چندین کشور در سراسر جهان مسدود یا محدود شده است. چین، روسیه، بلاروس، ایران و اوگاندا از جمله کشورهایی هستند که اینستاگرام در آن ها با محدودیت روبه رو است.

توییتر

توییتر نیز مانند دیگر اپلیکیشن های محبوب از جانب برخی کشورها با فیلترینگ مواجه شده است. طبق آخرین آمار، از فوریه 2022 دولت های چین، ایران، میانمار، کره شمالی، روسیه، ترکمنستان و ازبکستان دسترسی به توییتر را مسدود کرده اند.

یوتیوب

یوتیوب که یک سرویس اشتراک ویدئو است، دومین وبگاه پرطرفدار جهان پس از گوگل و پیش از فیس‌بوک بزرگ‌ترین شاخهٔ گوگل است که در نوار ابزار این وبگاه دیده می‌شود، اما در کمال تعجب این پلتفرم نیز در برخی کشورها محدود و یا ممنوع شد. ایران، روسیه، ترکیه، امارات، سوریه، کره جنوبی، کره شمالی، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان، ارمنستان، پاکستان، برزیل، مراکش، لیبی، بنگلادش، ونزوئلا، اریتره، دانمارک، فنلاند، آلمان، اندونزی، مالزی و تایلند از جمله کشورهایی هستند که استفاده از یوتیوب در آن ها نیاز به فیلترشکن دارد.

آسیا 71درصد از سهم فیلترینگ جهان را به خود اختصاص داد

با توجه به داده ها در مورد فیلترینگ پلتفرم ها و اپلیکشین ها می‌توان به این نتیجه رسید که در حقیقت مردم بیشتری تحت تاثیر سانسور اینترنت قرار گرفته‌اند و تعداد آنها از 08/ 2 میلیارد نفر در نیمه اول سال 2022 به 35/ 2 میلیارد نفر در نیمه اول سال جاری میلادی رسیده‌است. همانطور که در آمار فیلترینگ ها به چشم میخورد، آسیا با سهم 71 درصدی از محدودیت‌های اینترنتی در سال جاری میلادی، جایگاه اول را در اختیار دارد و بعد از آن به ترتیب آفریقا و اروپا رتبه های بعدی در اعمال فیلترینگ برای کاربران هستند.

کارشناسان و تحلیلگران وب‌سایت معتبر سرف‌شارک در پی انتشار آمار بیان کردند که که اگرچه میزان محدودیت‌ها و سانسورهای اینترنتی اعمال شده در نیمه اول سال جاری میلادی نسبت به دوره مشابه در سال گذشته تا 31 درصد کاهش یافته، اما تعداد کشورهایی که این محدودیت‌ها را به‌کار گرفته اند افزایش یافته است.

227323

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا