سرور مجازی
فضای مجازی

حسن روحانی اعتماد بخش خصوصی به دولت را خدشه‌دار کرد/ وزیر پیشنهادی اعتماد بخش خصوصی را جلب کند

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طبق اعلام سخنگوی فراکسیون ائتلاف نیروهای انقلاب تا ساعاتی دیگر لیست کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم تقدیم مجلس خواهد شد. طی هفته‌های سپری شده از پیروزی آیت‌الله رئیسی در سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری گمانه‌زنی‌های فراوانی در رابطه با در خصوص وزرای پیشنهادی مطرح شده که ساعت 10 صبح امروز لیست واقعی این وزرا مشخص خواهد شد.

فارغ از این‌که چه کسی و چه مسئول سابق و کنونی برای وزارتخانه‌های دولت سیزدهم معرفی خواهند شد، فعالان بازار مسکن کشور بر این باورند که وزیر آینده باید رابطه تخریب شده بین دولت و بخش خصوصی را احیا کرده و اعتماد این بخش را بار دیگر جلب کند.

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در این‌باره به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم می‌گوید: فکر می‌کنم در دو دوره ریاست‌جمهوری حسن روحانی به‌خصوص دوره اول که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بود تا زمانیکه آقای اسلامی آمد، نه تنها توجهی به تولید مسکن نشد، بلکه عملکرد منفی هم در این بخش داشتند.

ایرج رهبر با بیان این‌که در آن زمان برای بخش مسکن هیچ برنامه‌ریزی انجام نشد، ادامه داد: همین رویکرد باعث لطمه زیادی به حوزه مسکن کشور شد؛ قیمت‌ها چندین برابر شده، اجاره‌بها رشد سرسام‌آوری داشته و بازار مسکن در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد.

وی بیان کرد:‌ وزیر کنونی راه و شهرسازی نیز فرصت بسیار کوتاهی داشت و آنطور که باید و شاید نتوانست برنامه‌های خود را عملیاتی کرده و بخش مسکن را تقویت کند.

وی تاکید کرد:‌فکر می‌کنم یکی از عوامل عدم موفقیت دولت حسن روحانی به بازی نگرفتن بخش خصوصی بود. یعنی عدم توجه به نیروی عظیم فنی، اجرایی و مالی بخش خصوصی در بازار مسکن بود. می‌توان گفت که عدم توجه شخص رئیس‌جمهور قبلی بود که باعث شد بخش مسکن کشور به این وضعیت دچار شود.

نایب رئیس‌انجمن انبوه‌سازان با اشاره به شعارهای رئیس‌جمهور سابق، گفت: در عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتاد و توجهی به بخش خصوصی نشد تا تصدی‌گری مورد ادعای شخص رئیس‌جمهور به بخش خصوصی واگذار شود. در بازار مسکن از قدیم این بخش خصوصی بوده که آنرا اداره می‌کرد، اما متاسفانه به دلیل توجه نکردن به توان این بخش باعث صدمه به بازار مسکن و بخش کشاورزی کشور شده است.

رهبر اضافه کرد:‌ دولت سیزدهم اگر بخواهد در بخش مسکن موفق باشد باید به بخش خصوصی توجه کند و اعتماد آنها را دوباره کسب کند. در جلسه‌ای که اخیرا با رئیس‌جمهور داشتم مسئله اعتمادسازی بین دولت و بخش خصوصی پررنگ‌تر از همیشه ترسیم کردم. در دولت قبل بخش خصوصی را در قراردادهای مسکن مهر فریب دادند و همین باعث شده تا ما هیچ اعتمادی به دولت نداشته باشیم.

وی تاکید کرد: آقای رئیسی تاکید بسیاری کرد که دولت باید به تعهدات خودش در قبال بخش خصوصی عمل کند. از این رو جلب دوباره اعتماد بخش خصوصی فعال در حوزه مسکن باید برای ولت سیزدهم بسیار بسیار اهمیت داشته باشد تا بتوانند برنامه‌های خود را عملیاتی کنند.

وی با اشاره به نقدینگی بیش از 3700 هزار میلیارد تومان در کشور، گفت: این نقدینگی دست دولت نیست و در اختیار بخش خصوصی است که باید از آن استفاده کرد. بخش خصوصی نباید با ریسک سرمایه گذاری کند مخصوصا در این برهه که قیمت نهاده‌های ساختمانی به روز شده است. عدم ثبات در این بخش نیز به اجرای برنامه‌ها لطمه می‌زند که باید یک تلورانس قراردادی آزاد در نظر گرفته شده و نوسانات قیمت را خنثی کنند.

وی بیان کرد: باید یک عزم و اراده‌ای باشد تا دولتمردان از کرسی قدرت پایین بیایند و شاهد دستورات مخرب به بخش خصوصی نباشیم و در یک همکاری برد-برد اهداف نظام را پیش ببریم.

کارشناس مسکن عدم ثبات قوانین را یکی از اشکالات به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن اعلام و خواستار توجه ویژه دولت سیزدهم و شخصی وزیر راه و شهرسازی به آن شد.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا