سرور مجازی
اقتصادی

روسیه گاز فنلاند را قطع کرد!/ چرا ایران نمی‌تواند وارد بازار اروپا شود؟

به گزارش دیتاسنتر من، شرکت گازپروم روسیه امروز صادرات گاز را به کشور همسایه خود یعنی فنلاند قطع کرد. اپراتور سیستم گاز فنلاند اعلام کرد به دلیل اختلافات بر سر نوع پرداخت این اتفاق افتاد.

به نقل از رویترز، صادرات گازپروم تنها در صورتی امکان پذیراست که کشورهای اروپایی تنها در واحد روبل هزینه آن را پرداخت کنند. روسیه این شرط را به دلیل تحریم‌های غرب برای این کشورها گذاشت اما فنلاند از عمل کردن به آن سر باز زد. گازگرید که یک شرگت فنلاندی واردکننده گاز است نیز گفت که واردات گاز فنلاند را که از طریق شهر ایماترا وارد این کشور می‌شد، از سمت روسیه متوقف شد.

شرکت دولتی گاسوم روز جمعه اعلام کرد که گازپروم روسیه هشدار داده است که ساعت هفت صبح روز شنبه جریان گاز خود را متوقف می‌کند. روز شنبه هم این شرکت فنلاندی صحت این اتفاق را تایید کرد.

روز شنبه گاسوم در بیانیه‌ای اعلام کرد که در طول تابستان آینده که منابع گاز خود را برای فروش به مشتریان از منابع دیگر و از طریق خط لوله بالتیک کانکتور تامین می‌کند. خط لوله بالتیک کانکتور به شبکه گاز کشور همسایه خود یعنی استونی متصل می‌کند. بخش عمده گاز مصرفی فنلاند از روسیه وارد می‌شود. اما مصرف گاز تنها ۵ درصد از مصرف انرژی این کشور را تشکیل می‌دهد.

اکثر قراردادهای تامین اروپایی به دلار یا یورو بودند. اما مسکو از ماه گذشته تا کنون صادرات گاز خود را به بلغارستان و لهستان نیز قطع کرده است زیرا آنها با پرداخت در واحد روبل موافقت نکردند. گاز فنلاند نیز دقیقا به همین دلیل قطع شد.

 آمادگی فنلاند چقدر است؟

شرکت‌های گاز فنلاند  پیش‌تر اعلام کردند که برای قطع گاز از سمت روسیه آمادگی دارند و بدون صادرات این کشور هم می‌توانند گازرسانی به کشور را مدیریت کنند. گازگرید گفت که سیستم گاز این کشور هم از نظر فیزیکی هم از نظر تجاری در حالت تعادل قرار دارد.

روز جمعه فنلاند اعلام کرد که با مجوز دادن به یک کشتی آمریکایی ذخیره و تبدیل گاز مایع به گاز طبیعی برای کمک به جایگرین کردن گاز روسیه موافقت کرده است. عملیات این کشتی در سه ماهه سال میلادی آغاز می‌شود. این کشتی گاز مایع فوق سردشده را که با کشتی به این کشور می‌رسند را به گاز شهری تبدیل می‌کند.

 

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا