سرور مجازی
فضای مجازی

«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»| شبکه ملی اطلاعات؛ راهبرد قطعی مقابله با بحران هویت در فضای مجازی

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم «پرونده حکمرانی فضای مجازی»؛ امروزه میزان استفاده از فضای مجازی میان جوانان ایرانی به طور روزافزونی در حال گسترش است و این مساله تأثیر مستقیم بر هویت ایرانی اسلامی که از مهمترین عناصر ثبات، وحدت و انسجام اجتماعی در ایران است، داشته است. در گذشته هویت از راه نهاد خانواده و والدین شکل می گرفت و بیشتر ارتباطات به صورت فیزیکی در یک سرزمین مشخص شکل می گرفت. اما امروزه با ظهور فضای مجازی، هویت دینی دچار تهدید و تحول شده است و الگوهای سنتی تعاملی به چالش کشیده شده اند. در این میان نوجوانان و جوانان، بیشتر در معرض این فناوری ها هستند. فناوری هایی همچون شبکه های مجازی اجتماعی، چت روم، پیام کوتاه محوبیت بیشتر در بین جوانان دارد. این فناوری ها چنانچه به خوبی مورد استفاده واقع نشود، آسیب های مختلف به خصوص انزواطلبی و خدشه دار شدن هویت دینی را به دنبال خواهد داشت. از این رو توجه به موارد زیر برای جلوگیری از خدشه دار شدن هویت دینی در فضای مجازی ضروری است:

اول: گسترش فضای مجازی در جمهوری اسلامی ایران باید به گونه ای باشد که به حفظ هویت دینی و رشد خلاقیت در نسل جوان کمک کند؛ نه اینکه موجبات بحران هویت، خلاقیت زدایی و انزوا طلبی را فراهم آورد. بر این اساس سیاستگذاری در مورد توسعه فضای مجازی نباید به توسعه مصرف یا باز تولید محتوای آن محدود شود؛ بلکه باید گسترش فرهنگ و هویت بومی مذهبی و مقاومت فرهنگی را به دنبال داشته باشد. بنابراین بیش از توسعه فضای مجازی باید به نظام تولید محتوا در فضای مجازی (چنانچه مقام معظم رهبری بدان تاکید داشته اند) و سازماندهی الکترونیک اطلاعات علمی فرهنگی بر اساس استانداردهای قابل تبادل در شبکه اهتمام داشت و بودجه مناسب را به این امر اختصاص داد. علاوه براین تدوین و اجرای قوانین موردنیاز و روزآمد در حوزه ارتباطات شبکه ای باید مدنظر واقع شود.

دوم: در سیاستگذاری آموزشی در ایران باید چگونگی کاربرد فناوری های اطلاعات توسط متولیان آموزش و پرورش و بررسی تاثیر آن بر مخاطبان در شکل گیری هویت دینی در نظر گرفته شود. همچنین نظام نظارت فرهنگی بر محتوای داده های مبادله شده و ثبت ملی، نقش اساسی در پیشگیری از گسترش تهدیدات فضای مجازی و حفظ هویت دارد.

سوم: به نظر می رسد فضای مجازی که به طور بالقوه می تواند هم تهدید و هم فرصتی طلایی برای امنیت فرهنگی باشد، به عرصه فراخ برای رقابت گروه های فشار فرهنگی برای خدشه دار نمودن هویت ایرانی اسلامی ایرانیان تبدیل شده است که این مساله ناشی از فقدان دانش جامع نگر در مورد صورت مساله و نبود مطالعات سیاستگذاری مقایسه ای در ایران و کشورهای مختلف، حاکمیت روش آزمون و خطا و اعمال سلائق فردی و سازمانی در سازماندهی فضای مجازی در کشور است. مسئولیت پذیری دولت جمهوری اسلامی ایران در سیاستگذاری فرهنگی، علمی، کارشناسانه و همه سونگر و بهره گیری از تمام توان علمی کشور، شرط اساسی تحقق بیشترین منافع – حفظ هویت دینی- و کمترین آسیب ها از گسترش صنعت فضای مجازی ایران است.

چهارم: مسلما راه مقابله با تهدیدات گسترده در فضای مجازی به خصوص بحران هویت، تحقق شبکه ملی اطلاعات است که می تواند نقش موثری در خنثی سازی تهدیدات فضای مجازی و حفظ هویت ایرانی اسلامی داشته باشد و این مساله ای است که توسط رهبر معظم انقلاب بارها و بارها بدان تأکید شده است و ایشان نسبت به عدم تحقق آن، از مسئولان ابراز گلایه مندی داشته اند.

در نتیجه باید گفت به هر میزان که دچار کم کاری در عرصه فضای مجازی شویم و یا ورود و حضور پررنگ در فضای مجازی برای حفظ هویت ایرانی اسلامی را جدی نگیریم و یا در این باره، تعلل و غیبت در صحنه ها و زمینه ها و بسترهای قابل بهره گیری در این فضا داشته باشیم، مطمئنا لطمات و صدمات جبران ناپذیری در آینده در زمینه ارتباطات و تبادل اطلاعات خواهیم داشت و این فرصت بسیار ارزشمند با بی توجهی ما مبدل به تهدیدی برای کشور و جهان اسلام خواهد شد.

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|فرصت های اقتصادی اجتماعی فضای مجازی«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|لزوم تدوین معماری کلان معاهدات فراملی سایبریفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|پیامدهای اخلاقی بازی های رایانه ای خشن بر کودکان و نوجوانان چیست؟فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| آسیب ها و چالش های عنصر خشونت در بازی های رایانه ایفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| جنگ سایبری؛ شیوه نوین جنگ ها در عصر انقلاب دیجیتال«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|چرا کشاورزی دیجیتال برای "سیلیکون ولی" جذابیت دارد؟فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|فرصت ها و تهدیدات ژئوپلتیکی فضای مجازی«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»| اینترنت امن؛ راهبرد کشورهای اروپایی برای حفاظت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|موانع راه اندازی شبکه ملی اطلاعات چیست؟«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»| دولت سیزدهم و حاکمیت سایبرنتیک جمهوری اسلامی«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|فضای مجازی در اروپا و آمریکا چگونه تنظیم‌گری می شود؟فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| فضای سایبر؛ مهمترین ابزار حاکمیتی قدرت های بزرگ برای سلطه بر دنیافضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| 9 راهکار برای مدیریت و ساماندهی بازی های رایانه ای

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا