سرور مجازی
فضای مجازی

راهکار عبور از مسئله کم‌آبی ایران/ مصرف 200 لیتر آب در تولید هر مترمکعب بتن

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ محمد شکرچی‌زاده با یادآوری این‌که برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی دلیل عمده فرونشست و مخاطرات مرتبط با آن است که آینده شهرها و حیات آنها را تحت‌تاثیر قرار داده است، اظهار کرد: مدت‌هاست تاثیر فرونشست روی زیرساخت‌ها اعم از پل‌ها، خطوط ریلی و فرودگاه‌ها در دست بررسی و مطالعه کارشناسان بوده که در برخی موارد راهکارهای کارشناسی نیز ارایه شده است.

وی افزود: با توجه به مسئله کمبود آب و هشدار کارشناسان ضرورت دارد تا مطالعات فرونشست بر روی تاسیسات شهری گسترش یابد. همچنین در زون‌های فرونشست باید تمهیدات خاصی اندیشیده شود تا امنیت ساکنان، تامین و مخاطرات فرونشست کاهش یابد که این مهم در دستور کار مرکز تحقیقات قرار دارد.

شکرچی‌زاده راه مقابله با فرونشست و کاهش مخاطرات آن را مدیریت برداشت از منابع آبی و تغییر الگوها به ویژه در کشاورزی برشمرد و توضیح داد: تغذیه آب‌خوان‌ها یکی از روش‌های مرسومی است که در برخی از کشورها مورد استفاده قرار گرفته است. با این روش به شکل مصنوعی، آب‌خوان‌ها تغذیه آبی می‌شوند و به این شیوه، فرونشست تا حدی قابل کنترل است.

وی همچنین رعایت ملاحظاتی را در شیوه مصرف آب در مصارف خانگی، فضای سبز، مراکز صنعتی و همچنین در ساخت و ساز مورد تاکیدقرار داد و گفت: مقررات ملی و کنترل ساختمان باید به سمتی برود که استفاده از آب خاکستری احیا شود. به این ترتیب که بخشی از آبی که مصرف می‌شود، تحت عنوان آب خاکستری احیا شود و در چرخه مصرف به ویژه برای فضاهای سبز و مصارف صنعتی مورد بهره‌برداری مجدد قرار بگیرد.

وی بر احیای آب‌های مصرفی تاکید کرد و گفت: برای تولید هر مترمکعب بتن نزدیک به 200 لیتر آب مصرف می‌شود، که ضرورت دارد تا در روش‌های تولید مصالح ساختمانی تجدیدنظر داشته باشیم. در حال مطالعه هستیم تا بدون آنکه از آب شرب در تهیه و تولید مصالح ساختمانی استفاده شود، بتوانیم از آب های تجدید شده که قبلا استفاده شده و احیا می‌شوند در تولید مصالح ساختمانی بهره ببریم.

شکرچی‌زاده ارایه مشوق به تولیدکنندگان مصالح ساختمانی که از آب‌های تجدیدشده در تولید مصالح ساختمانی بهره می‌برند را از راهکارهای نهادینه کردن مصرف بهینه آب در ساخت و ساز برشمرد.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا