سرور مجازی
اخبار آی تی

برنامه‌های توسعه‌ای حوزه فناوری سلامت وزارت بهداشت در ۱۰ محور

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا منظم، رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، برنامه‌های جدید دفتر تحت سرپرستی خود را به ۱۰ محور کلی خلاصه کرد و به ارائه گزارشی از عملکرد هر یک پرداخت و گفت: برنامه های جدید دفتر را می‌توان در ۱۰ محور کلی ارائه کرد؛ البته اقدامات بیشتری انجام شده ولی مهم‌ترین موارد شامل برنامه‌های حمایتی، ساماندهی مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری سلامت، ارزشیابی فعالیت‌های تحقیقات و فناوری، کمیته سلامت دیجیتال، کمیته مدیریت دارایی‌های معنوی، واگذاری امور اجرایی و تمرکز بر سیاست‌گذاری، ارتباط با صنعت، راه‌اندازی مراکز نوآوری سلامت و توسعه آموزش می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌ها و برنامه‌های حمایتی مختلفی از شرکت‌ها و مراکز رشد و هسته‌های فناور در نظر گرفته شده است، گفت: در ابتدا برنامه‌های حمایتی که از گذشته شروع شده بود را پیگیری کردیم تا کاری نیمه‌کاره باقی نماند و از سوی دیگر در جهت ساماندهی منابع حمایتی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در کنار صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز اقدام کردیم.

دکتر منظم با تاکید بر اینکه اولویت ما اعطای تسهیلات از مسیر صندوق‌هاست تا تسهیلات ارائه شده به سیستم حمایتی بازگردد و دوباره در چرخه قرار بگیرد، گفت: برای این مهم هم دو مسیر تعیین بودجه از ابتدای سال و تعیین فرآیند بر پایه قوه عاقله و بدون سوگیری در نظر گرفته شده است. بودجه حمایتی از ابتدای سال با تمهیداتی مشخص می‌شود و کمیته‌های فنی مرتبط با هر محور حمایتی نیز تشکیل شده تا نقش قوه عاقله را ایفا کند و تصمیم‌گیری‌ها با خرد جمعی و مشارکت نمایندگان مدیران فناوری بخش‌های مختلف کشور انجام شود.

استقرار شتابدهنده‌ها در مراکز رشد

وی در ادامه از امکان استقرار قانون‌مند شتابدهنده‌ها در مراکز رشد خبر داد و گفت: به تازگی مجوز استقرار شتابدهنده‌ها در مراکز رشد از شورای عالی گسترش صادر شده است که این امر تقویت مراکز رشد را در پی دارد.

دکتر منظم در ادامه اعلام کرد: یکی از اقدامات مهم این است که هسته‌های فناور مستقر در مراکز رشد از بسیاری از امتیازاتی که یک شرکت دانش‌بنیان برخوردار است، بهره‌مند می‌شوند. با تعاملات شکل گرفته با سازمان غذا و دارو و معاونت آموزشی وزارت بهداشت، هسته‌های فناور مستقر در مراکز رشد که در حوزه سلامت فعال هستند، از امتیازاتی که یک شرکت دانش‌بنیان برخوردار است، بهره‌مند می‌شوند.

وی از قول مساعد برای تصویب ساختار سازمانی مراکز رشد خبر داد و گفت: برای ایجاد ساختار سازمانی مراکز رشد اقدامات فشرده‌ای انجام شده از جمله شاخص‌ها و مستندات تهیه و تدوین شده، تیپ‌بندی مراکز رشد انجام شده است. پیشنهاداتمان را برای جایگاه‌های سازمانی به دفتر منابع انسانی ارسال کردیم.

تصویب چارت سازمانی پارک‌های علم و فناوری حوزه سلامت

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه برای ۱۲ پارک علم و فناوری سلامت چارت سازمانی تهیه و مصوب شده است، گفت: این یک اتفاق جدید است که با راه‌اندازی کمیته فنی پارک‌ها، مبحث ارزشیابی پارک‌های علم و فناوری حوزه سلامت نیز مطرح شد. با یک چارت سازمانی مصوب پارک‌های سلامت هویت ساختاری مشخصی پیدا می‌کنند و حتی می‌توانند منابع حمایتی و زیرساختی دریافت کنند.

وی در ادامه به مشکل دیرینه‌ پارک‌های سلامت اشاره کرد و گفت: بر اساس قوانین و باور قبلی تنها وزارت علوم می‌توانست مجوز فعالیت پارک‌های علم و فناوری را صادر کند و همین مسئله در طی سالیان فشار زیادی را روی شرکت‌های حوزه سلامت وارد کرده بود. با پیگیری‌ها و توافقات انجام شده، در طرح جهش تولید که در مجلس شورای اسلامی مطرح شده، شرکت‌های مستقر شده در پارک‌های وابسته به وزارت بهداشت هم به‌لحاظ قانونی از مزیت‌های قانونی پارک‌ها استفاده خواهند کرد.

ایجاد مراکز نوآوری و فناوری سلامت

به نقل از روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر منظم با اعلام اینکه دستورالعمل و زیرساخت‌های ایجاد مرکز نوآوری سلامت محور در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ایجاد شده است، گفت: تاکنون درخواست‌هایی هم رسیده است که بدون تردید با استقبال دانشگاه‌های علوم پزشکی همراه خواهد بود. در گذشته زیرساخت‌های لازم برای ایجاد مراکز نوآوری و فناوری در حوزه سلامت وجود نداشت. در مرکز نوآوری از ایده شروع می‌شود یعنی مرحله‌ای که هنوز هسته و تیم فناورانه‌ای شکل نگرفته، برنامه تجاری و درآمدزایی وجود ندارد و این مهم‌ترین تفاوت یک مرکز نوآوری با شتابدهنده، مرکز رشد یا پارک فناوری است.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا