سرور مجازی
اخبار آی تی

انعقاد قرارداد تولید ۲۰۰اتوبوس برقی/آغاز مشارکت ایران در تحقیقات نجومی نیمکره شمالی زمین

به گزارش ایسنا، سورنا ستاری در مراسم آغاز بهره برداری از طرح‌های ملی دانش بنیان معاونت علمی در استان‌های اصفهان، کاشان و تهران که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه ایرانیان از قدیم دانشمندانی بنام در حوزه نجوم همچون خیام پروورش داده‌اند، افزود: رصدخانه مراغه از معروف‌ترین رصدخانه‌ها ایران است.

وی با اشاره به احداث رصدخانه ملی در کشور، اظهار کرد: این رصدخانه هشتمین رصدخانه در نیمکره شمالی زمین است. در نیمکره شمالی زمین رصدخانه‌هایی، از اسپانیا تا هند ایجاد شده و رصدخانه ایران نیز یکی از این رصدخانه‌ها به شمار می‌رود.

ستاری، تاکید کرد: از ۸ رصدخانه موجود در نیمکره شمالی کره زمین، ۴ رصدخانه دارای تلسکوپ با قطر کمتر از ۴ متر است و دو تلسکوپ با قطر ۸ تا ۱۰ متری است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به نحوه اجرای پروژه کلان رصدخانه ملی، خاطر نشان کرد: محققان این پروژه در مدت ۶ سال مطالعه مکان یابی از میان ۸۰ نقطه منتخب در کشور، قله گرگش در کاشان با ارتفاع ۳۶۰۰ متری را برای احداث سایت این رصدخانه انتخاب کردند.

وی وزن تلسکوپ این رصدخانه را ۹۰ تن و وزن آینه آن را ۴ تن و قطر ۴.۳ متری دانست و یادآور شد: رصدخانه ملی ایران یک رصدخانه حرفه‌ای است و در تلسکوپ آن بیس از ۴۰ هزار قطعه ساخته شده و بر روی آن ۲.۵ میلیون نفر ساعت کار مهندسی انجام شده است.

ستاری راه اندازی این رصدخانه را یک شروعی برای انجام تحقیقات علمی نجومی دانست و یادآور شد: در کنار قله گرگش قله‌های دیگری وجود دارد که می‌توان با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری رصدخانه دیگری را راه اندازی کرد.

وی با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد از عملیات اجرایی این رصدخانه را در ۴ سال اخیر دانست و اظهار کرد: راه اندازی این رصدخانه بستری برای تبادل علمی میان محققان حوزه نجومی میان کشورها خواهد شد و اجرای این مرکز علمی کار بزرگی در حوزه نجوم خواهد بود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، راه اندازی کارخانه نوآوری را از دیگر اقدامات این معاونت نام برد و گفت: در کنار آن شبکه ای از خانه‌های خلاق ایجاد شده است. تا قبل از این اقدام میراث فرهنگی تنها دو برنامه برای خانه‌های میراث فرهنگی داشت که شامل تبدیل آنها به رستوران و هتل بود ولی با این اقدام استارت آپ‌های حوزه صنایع خلاق و میراث فرهنگی در آن مستقر می‎‌شوند.

به گفته وی، تاکنون ۱۱ خانه خلاق راه اندازی شده و تا پایان سال ۳۰ خانه خلاق راه اندازی خواهد شد.

ستاری صنایع دستی، انیمیشن، آموزش و یادگیری، تولید محتوا، رسانه های صوتی، طراحی و مد و پوشاک، اسباب بازی را از جمله صنایع خلاق دانست و یادآور شد: نفوذ فناوری در این صنایع که جز صنایع های تک محسوب نمی‌شوند می‌تواند زمنیه مناسبی برای توسعه فناوری باشد.

وی حجم بازار جهانی صنایع خلاق را ۲۷۰۰ میلیارد دلار دانست و ادامه داد: ما در این طرح با باز سازی خانه‌های قدیمی و استارت آپ ها در آن مستقر خواهد شد و توسعه آنها و حمایت از ایده‌های جدید منجر به توسعه فناوری‌هایی خواهد شد که برای کشور ارز آوری دارد.

ستاری با اشاره به راه اندازی شبکه ای از ایرانیان خارج از کشور، گفت: در کشورهای مقصد صادراتی کشور، اقدام به راه اندازی خانه های خلاق شده است که تاکنون در چین، سوریه و کنیا راه اندازی شده است و در آنها علاوه بر ارائه آموزش به شرکت‌ها نمایشگاهی از توانمندی صادراتی دانش بنیان ایرانی برپا شده است.

وی همچنین به طرح اتوبوس برقی اشاره کرد و گفت: امروز این طرح نیز افتتاح خواهد شد و طی آن با انعقاد قراردادی میان یکی از شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه تهران و یکی از شرکت‌های خودرو سازی و شهرداری تهران اقدام به تولید ۲۰۰ دستگاه از این نوع اتوبوس ها خواهد شد.

ستاری با اشاره به افتتاح برج فناوری در کرمانشاه در این مراسم، گفت: در این استان فضا برای فعالیت دانش بنیان محدود بود و این برج یکی از بزرگترین برج‌های فناوری بزرگ است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد بیش از ۵۸۰۰ شرکت دانش بنیان با حمایت رییس جمهور در کشور، گفت: این شرکت‌ها و شرکت های خلاق و فناور در مجموع بالغ بر ۷ هزار شرکت می‎شوند که رسیدن به این عدد به همت حمایت‌های دولت بوده است.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا