نماد سایت مجله خبری دیتاسنتر من

آرزوی رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی برای طرح شتابگر ملی

به گزارش ایسنا، دکتر محمدجواد لاریجانی در مراسم بهره برداری طرح های معاونت علمی و فناوری که با حضور رئیس جمهور،طرح رصدخانه ملی را یک طرح پر هیجان در تاریخ علم توصیف کرد و افزود: این طرح پروژه بزرگی است که نه در دهه اخیر، بلکه در سده‌های گذشته در کشور است؛ چرا که این طرح بزرگ ۲۵ سال طول کشید تا اجرایی شود ضمن آنکه روی کار آمدن سه رییس جمهور را تجربه کرده است.

وی با بیان اینکه این طرح از زمان ریاست جمهوری خاتمی و به همت وزارت علوم، تصویب شد، افزود: با همیت دکتر ثبوتی و دکتر نصیری قیداری رییس دانشگاه شهید بهشتی، پروژه مکان یابی این رصدخانه برای روئت پذیری بهتر در مدت ۶ سال انجام شد و یکی از بهترین نقطه نه تنها در ایران بلکه در منطقه را برای رصد انتخاب شد.

لاریجانی اضافه کرد: در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد موضوعات مربوط به سازماندهی و طراحی علمی این پروژه به طور وسیع از سوی دکتر منصوری انجام گرفت و در این دوره نیز آینه اصلی تلسکوپ را از خارج تهیه شد ضمن آنکه طراحی‌های داخلی این طرح در کشور انجام شد و همزمان شروع به ساخت این رصدخانه کردیم.

رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی اضافه کرد: در سال‌های اخیر، توجه و حمایت مقام معظم رهبری موجب شد که این پروژه تحرک خوبی پیدا کند.

لاریجانی با اشاره به حمایت‌های دولت فعلی با تاکید بر اینکه نام این دوره را به نام "دوره پرشتاب ساخت پروژه" نامگذاری کردیم، خاطر نشان کرد: در این دوره شتاب خوبی برای ساخت این پروژه صورت گرفت و معاونت علمی در این زمینه همت کرد و اگر چندین معاونت همانند دکتر ستاری در دولت بود، کارهای عظیمی انجام می‌شد؛ چرا که دکتر ستاری در پیگیری طرح‌ها نمونه "همت والا" است.

وی با اشاره به حمایت‌های سازمان برنامه و بودجه از طرح رصدخانه ملی، گفت: این سازمان با همت دکتر نوبخت به پشتیبانی از این طرح آمدند در غیر این صورت این پروژه با سختی‌هایی که دارد اجرایی نمی‌شد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه طرح رصدخانه ملی یک طرح های تک است، دامه داد: بخش عمده‌ای از این طرح در داخل کشور انجام شده است.

وی با اشاره به پروژه بزرگ دیگر به نام "شتابگر ملی" اضافه کرد: سایز این پروژه عظیم ملی چندین برابر رصدخانه ملی و در حال گرفتن شتاب است. حمایت‌هایی از سوی مقام معظم رهبری برای اجرای این طرح دریافت کردیم ضمن آنکه مکان یابی این طرح انجام و کلنگ آن به زمین زده شده است و دکتر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در اجرای این طرح مشارکت داشت.

رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با تاکید بر اینکه این طرح دارای کاربری‌های فراوانی است، یادآور شد: در صورتی که این شتابگر ملی شروع به کار کند حدود ۵ هزار دانشمند در باریکه‌های مختلف مشغول به کار خواهند شد.

وی با بیان اینکه رییس جمهور برندی به نام "علی برکت الله" دارد که به نام وی ثبت شده است، گفت: این علی برکت الله درباره رصدخانه تحقق پیدا کرد و امیدواریم در افتتاح شتابگر ملی نیز علی برکت الله محقق شود.

به گزارش ایسنا، در هفتاد و ششمین برنامه افتتاح طرح‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حضور رییس جمهور و معاون علمی رییس جمهور از ۵ طرح در استان‌های اصفهان، تهران و کرمانشاه افتتاح شد.

این طرح‌ها شامل "رصدخانه ملی ایران با محوریت پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در کاشان"، "افتتاح خانه‌خای خلاق کاشان، اصفهان و تهران"، "افتتاح نمایشگاه دایمی محصولات دانش بنیان صادراتی ایران ساخت در تهران"، "افتتاح طرح توسعه قوای محرکه الکتریکی اتوبوس برقی شهری با محوریت دانشگاه تهران"،"افتتاح کارخانه نوآوری پارک علم و فناوری کرمانشاه" است که با سرمایه گذاری ۳۸۵ میلیارد تومانی اجرایی شدند و با اجرایی شدن آنها برای ۱۲۳۵ اشتغال زایی خواهد شد.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل