سرور مجازی
اقتصادی

تاکید وزیر اقتصاد به عرضه سیمان در بورس | موافقان بورسی شدن سیمان : عرضه سیمان در بورس منجر به شفافیت قیمت و قطع رانت دلالان شد

تاکید وزیر اقتصاد به عرضه سیمان در بورس | موافقان بورسی شدن سیمان : عرضه سیمان در بورس منجر به شفافیت قیمت و قطع رانت دلالان شد

پس از حدود یک دهه بحث و گفت‌وگو درباره بورسی شدن سیمان که با وتو این طرح همراه می‌شد سرانجام خرداد ۱۴۰۰ این کالا به طور رسمی وارد بورس شد. موافقان بورسی شدن سیمان می‌گویند این موضوع به شفافیت قیمت و قطع رانت دلالان سیمان منجر شده است. در سوی مقابل برخی افراد نوسانات قیمت سیمان را ناشی از عرضه این کالا در بورس می‌دانند.

در روزهای اخیر مهرداد بذرپاش ـ وزیر راه و شهرسازی بیان کرد که یکی از علت‌های گرانی مصالح ساختمانی مانند فولاد و سیمان، ‌عرضه این محصولات در بورس کالا است. پیش از این هم برخی سازندگان بیان می‌کردند که سیمان در بورس به فروشندگان خرد نمی‌رسد؛ زیرا یکجا توسط سرمایه‌گذاران بزرگ خریداری می‌شود و آنها قیمت این محصولا را در انحصار خود دارند که باعث گرانی مسکن می‌شود.

موافقان بورسی شدن سیمان که عمدتا مسئولان و تحلیل‌گران بازارهای مالی هستند اما نظر دیگری دارند و می‌گویند سهم سیمان و فولاد در قیمت تمام شده‌ ساختمان ناچیز است و عمده هزینه تمام شده مسکن به قیمت زمین، دستمزد، عوارض شهرداری، خدمات مهندسی و دیگر کالاهای مرتبط با صنعت ساختمان مربوط می‌شود.

تا قبل از ورود سیمان به بورس عنوان می‌شد که ۲۰ نفر بازار سیمان را در اختیار خود گرفته‌اند اما در حال حاضر همه‌ افراد می‌توانند به راحتی از بورس کالا سیمان مورد نیاز خود را خریداری کنند.

پس از حدود دو هفته بحث و گفت‌وگو درباره بورس سیمان، امروز وزیر اقتصاد گفته که سیمان باید هم‌چنان در بورس عرضه شود.

سید احسان خاندوزی بیان کرده است: با توجه به اینکه مساله بورس کالا به عنوان بستر شفاف نظام توزیع کالاهای اساسی یا کالاهای پایه انجام می‌شود و جزو دستاوردهایی است که ما در پایان دهه‌های ۸۰ و ۹۰ نسبت به عبور از مسیر پر از رانت و فسادی که پیش از آن وجود داشت به نظام بورس کالا منتقل شدیم دولت فعلا هیچ تصمیمی در این زمینه ندارد.

بیشتر بخوانید:

  • دورخیز شورای عالی مسکن برای ارزان‌سازی مصالح ساختمانی/ خروج سیمان و فولاد از بورس کالا!

۲۱۷

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا