سرور مجازی
اخبار آی تی

برنامه صندوق نوآوری برای حمایت از تحقیق و توسعه ۱۱ فناوری آینده

به گزارش ایسنا دکتر سید محمد مهدوی امروز در رویداد گرنت تحقیق و توسعه هوش مصنوعی که به صورت آنلاین در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، با اشاره به سابقه راه اندازی و تاسیس صندوق، افزود: "افزایش خدمات" و "تنوع بخشی به خدمات" دو رویکردی است که در دوره جدید فعالیت صندوق در دستور کار قرار گرفته است و بر این اساس حجم خدمات ارائه شده از سوی این صندوق به شرکت‌ها ۱۰ برابر مجموع سال‌های گذشته شده است.

وی "تسهیلات"، "ضمانت نامه"، "سرمایه در گردش" و "توانمندسازی" را ۴ دسته از خدمات صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد و یادآور شد: یکی از حمایت‌های این صندوق توجه به تحقیق و توسعه در چرخه عمر شرکت‌های دانش بنیان است که در این زمینه حمایت‌هایی پیش بینی شده، ضمن آنکه با تسهیلات "هم سرمایه گذاری" کمک می‌شود تا شرکت‌ها از دره مرگ عبور کنند و به تجاری سازی برسند.

مهدوی با تاکید بر اینکه با این رویکرد، کار صندوق با ارائه و تولید فناوری به پایان نمی‌رسد، اظهار کرد: اینکه شرکت‌ها بتوانند محصولات خود را در بازار عرضه کنند نیاز به حضور نهادهای دولتی است.

مشاور صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به ظرفیت‌های تحقیق و توسعه در کشور، افزود: در حال حاضر ۲۵۷ هزار عضو هیات علمی، ۷۰۰ هزار دانش آموخته دانشگاه‌ها، ۹۹۵ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی و ۲ هزار نفر دانشجوی پسا دکتری در کشور هستند که خروجی آنها شامل ۲۹۴ هزار مقاله و ۶۲۲ هزار پایان نامه است.

وی با اشاره به چالش‌های همکاری شرکت‌های دانش بنیان و فناوران با دانشگاه‌ها، گفت: ارجاع دیرهنگام نیازهای فناورانه، چالش زبان مشترک میان صنایع و دانشگاه‎‌ها، نقطه تماس بهینه شامل آزمایشگاه‌ها و سیستم پژوهشی، ماهیت حقوقی قراردادهای همکاری، ماهیت بودجه و اعتبار اکتساب فناوری و انگیزه اساتید و بازیگری نظام ارتقای اعضای هیات علمی از جمله چالش‌های ارتباط شرکت‌ها با دانشگاه‎ها است.

مهدوی به نقش نهادهای حامی در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: عموما فناوری‌هایی که از سوی شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌شوند، جزو فناوری‌های گلوگاهی هستند، ولی برخی از فناوری‌ها هستند که در لبه دانش قرار دارند که در حال حاضر صنایع تقاضایی برای آن‌ها ندارند.

مشاور صندوق نوآوری و شکوفایی از این دسته از فناوری‌ها با نام فناوری‌های آینده یاد کرد و گفت: این فناوری‌ها شامل نانو، زیست فناوری، فضایی، حمل و نقل پیشرفته، سلول‌های بنیادی، گیاهان دارویی، اقتصاد دیجیتال، فوتونیک، لیزر، آب و انرژی است و ۱۰۰ درصد هزینه‌های تحقیق و توسعه این فناوری‌ها از سوی صندوق پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به اعطای گرنت تحقیق و توسعه از سوی این صندوق گفت: در حال حاضر ۳۲۳ درخواست دریافت گرنت به صندوق ارسال شده است که ۲۱۶ مورد از این درخواست‌ها مورد تایید قرار گرفته و ۹۲ مصوبه در کمیته تحقیق و توسعه در دست بررسی است.

مهدوی با بیان اینکه در فراخوان این گرنت ۲۰۳ هسته پژوهشی مشارکت داشتند، افزود: گرنت تحقیق و توسعه یک خدمت جوان در صندوق است و اولین رویداد آن نیز در حوزه هوش مصنوعی برگزار شده است و امیدوارم در این رویداد تعامل موثری میان نهادها و دستگاه‌ها ایجاد شود.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا