سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

پیش بینی بازار خودرو در آستانه آغاز بکار دولت جدید؛ نوسان شدید قیمت‌ها دور از انتظار نیست

در شرایط فعلی که بازار آزاد شرایط مطلوبی ندارد، متاسفانه در زمینه قیمت‌ گذاری خودروها در کارخانه نیز چندان موفق عمل نمی‌شود. قیمت‌ گذاری خودروهای داخلی طی سال‎های اخیر با بحث‎ها و چالش‌های فراوانی مواجه بوده است. از طرف دیگر افسار قیمت‌گذاری خودروهای خارجی نیز رها شده است و خودروسازان امید دارند تا دولت سیزدهم سرانجام مجوز آزادسازی قیمت خودرو را صادر نماید. این عوامل در کنار موضوع مهم سرنوشت برجام و تحریم‌ها می‌تواند سرنوشت بازار خودرو کشورمان را به کلی تغییر دهد و دامنه نوسانی از رکورد کاهشی تا جهش و افزایش قیمت‌ها را ظرف شش ماه آتی رقم بزند.

پیش بینی بازار خودرو در آستانه آغاز بکار دولت جدید [به روز رسانی] – مرداد ۱۴۰۰

اگرچه طی ماه‌های اخیر خریداران خودرو در انتظار اخبار مثبت و کاهش قیمت، دست از خرید کشیده‌اند با این حال این روزها قیمت خودرو بدون توجه به بازار ارز، جریان مخالفی را در پیش گرفته و در تعطیلات کرونایی، بازار قیمت بسیاری از خودروهای پرتیراژ داخلی صعودی است؛ فعالان بازار معتقدند با افت بیشتر تقاضا و مدیریت بازار در دولت جدید، احتمال نزولی شدن قیمت‌ها وجود دارد. هرچند این خوشبینی منوط به آرامش اقتصادی و سیاسی کشور خواهد بود که با به ثمر رسیدن مذاکرات اتفاق می‌افتد.

بازار خودرو اگر چه مدتهاست همراه با تحولات بازار ارز و از سویی پیش بینی نتایج مذاکرات برجامی و تغییر دولت چشم انتظار تغییرات قیمتی است با این حال انتظار طولانی بازار، رکود شدید معاملات و آغاز محدودیت‌های جدید کرونایی در هفته‌های اخیر مانع از تثبیت قیمت‌ها در بازار شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از هفته گذشته با تعطیلی کسب و کارها ناشی از اوج گرفتن شیوع ویروس کرونا، سکان هدایت بازار خودرو به دست دلالان و فضای مجازی افتاده است و در این روزها تنها منبع اعلام قیمت خودرو سایت های خرید و فروش شدند؛ قیمت‌هایی که به گفته یک فعال بازار خودرو با وجود تعطیلی مراکز خرید و فروش و رکود معاملات تنها در بازار غیر رسمی خودرو و بیشتر از سوی افرادی صورت می‌گیرد که با اعلام قیمت های بالا سعی در فروش خودروهای خود دارند.

کاظم محمدی نیکخواه از فعالان بازار خودرو در گفت و گویی با اشاره به این که افزایش قیمت این روزهای خودرو در تعطیلات مراکز خرید و فروش تابع هیچ قانونی نیست، تصریح کرد: «قیمت خودرو هم اکنون نسبت به ماه گذشته ۳ تا ۴ درصد افزایش داشته است و به هیچ وجه ارقامی که در فضای غیر رسمی و سایت ها اعلام می شود واقعی نیست.»

با این حال نیکخواه معتقد است: «در صورت نتیجه مثبت مذاکرات در آینده و به تبع آن کاهش‌ قیمت ارز بسیاری از خودروهای دپویی مردم روانه بازار می‌شود و این مساله نیز نقش مهمی در کاهش قیمت در آینده خواهد داشت.»

به گفته وی در حال حاضر بیش از یک سال تولید خودروسازان توسط مردم عادی و سوداگران در پارکینگ‌ها دپو شده‌اند تا در وقت مقتضی به بازار عرضه شود و با هر اتفاق مثبت در روند مذاکرات و تصمیمات مثبت دولت جدید در خصوص قیمت خودرو بدون شک بازار خودرو با افت شدید قیمت مواجه خواهد شد.

همچنین روی دیگر سکه می‌تواند به نتیجه نرسیدن مذاکرات یا سرنوشت مبهم آن باشد که نتیجه‌ای جز افزایش قیمت‌ها و هجوم دلالان به بازار خودرو ندارد٬‌ در چنین شرایطی آزاد سازی قیمت گذاری توسط خودروسازان آخرین تیر بر تابوت بازار خودرو خواهد بود و به کلی قشر متوسط و ضعیف جامعه را از بازار خودرو کشور خارج خواهد کرد.

بازار یخ‌زده در روزهای داغ تابستان [به روز رسانی] – تیر ۱۴۰۰

بازار خودرو با نزدیک شدن به‌ روزهای پایانی نخستین ‌ماه از تابستان و از سویی تعطیلات کرونایی نمایشگاه ‌داران خودرو و مراکز شماره‌ گذاری پلاک درحالی رکود سنگینی را تجربه می‌کند که برخلاف انتظار، این جریان با روند تدریجی و رو به‌رشد قیمت‌ها همراه شده است.

بازار خودرو اگرچه مدت‌هاست همراه با تحولات بازار ارز، چشم ‌انتظار تغییرات قیمتی بوده، با این حال انتظار طولانی بازار، رکود شدید حاکم و آغاز محدودیت‌های جدید کرونایی در هفته‌های اخیر نه‌ تنها مانع از تثبیت قیمت‌ها در بازار نشد، بلکه از نگاه برخی فعالان و کارشناسان بازار، نوسانات و رشد تدریجی نرخ ارز عامل افزایش قیمت خودروهای داخلی و خارجی در این روزها شده است. البته بررسی جدول قیمت‌ها و جریان معاملات نشان می‌دهد در دو هفته اخیر با وجود افزایش قیمت‌ خودرو، وضعیت خرید و فروش در بازار خودرو تغییر چندانی نداشته و معاملات به‌حداقل رسیده است. شرایطی که حاکی از انتظار خریداران و ابهام نسبت به‌ آینده قیمتی در بازار است.

در همین ارتباط فعالان بازار خودرو هم‌ زمان با تعطیلی مراکز خرید و فروش و شماره ‌گذاری خودرو به‌ متقاضیان توصیه می‌کنند به‌ قیمت‌های غیر واقعی که در فضای مجازی اعلام می‌شود، اطمینان نکنند و از هرگونه معامله و خرید از بازارهای غیر رسمی تا بازگشایی نمایشگاه‌ها و مراکز تعویض و شماره‌ گذاری پلاک اجتناب کنند. با این حال در بازار راکد خرید و فروش خودرو به‌ نظر می‌رسد اعلام قیمت‌های غیر واقعی در فضای مجازی و افزایش نرخ ارز، سبب نگرانی مردم از تغییرات قیمتی برخی خودروها در روزهای آتی و نهایتا رشد بیش‌تر قیمت خودرو نسبت به‌روزهای گذشته شده است.

قیمت خودرو هفته آخر تیر ماه ۱۴۰۰

بنابراین به‌ نظر می‌رسد بررسی رویکرد آزادسازی قیمت به‌ دور از هرگونه قیمت‎ گذاری دستوری که مدت‎هاست از سوی بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت‌ خودرو توصیه می‌شود، ضرورت دارد. باید درنظر داشت که تعیین قیمت در بازار آزاد به‌ گونه‌ای که متضمن حداکثر رفاه تولیدکنندگان و مصرف‌ کنندگان و حداقل کاهش رفاه کلی باشد، نیاز به‌ شرایطی دارد. به‌علاوه، شرایط بازار رقابتی باید در همه بازارهای مرتبط با صنعت‌خودرو فراهم شود.

چه خبر از بازار خودرو؟

بررسی بازار خودرو در هفته آخر تیر ماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد قیمت پراید ۱۱۱ با تداوم رشد بها به ۱۳۸ میلیون‌تومان رسیده است. همچنین پراید ۱۵۱ مدل ۱۴۰۰ حدود ۱۴۴ میلیون‌تومان قیمت خورده است. درعین حال در بازار کنونی هردستگاه تیبا صندوقدار، تیبا ۲ و هاچ‌بک، ساینا و کوئیک دنده‌ای به‌ترتیب ۱۳۴، ۱۴۰، ۱۴۱ و ۱۵۵ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

همچنین درحال حاضر درگروه محصولات ایران‌خودرو، سمند LX مدل ۱۴۰۰، پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس، پژوپارس، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و پژو ۲۰۷ اتوماتیک به‌ترتیب به‌قیمت ۲۱۳، ۲۰۷، ۲۵۲، ۲۱۷، ۲۶۷ و ۳۸۵ میلیون‌تومان معامله می‌شود.

درهمین حال یکی از کارشناسان بازار خودرو با توجه به‌نوسان قیمت‌ها معتقد است از ابتدای امسال اغلب خریداران و فروشندگان با توجه به‌جریان مذاکرات و تحولات بازار ارز صرفا قیمت خودرو را رصد می‌کنند و عملا تمایلی برای ورود به‌بازار خرید و فروش ندارند.

به‌ گفته وی اگرچه در بازار کنونی خودرو قدرت چانه‌ زنی خریداران بیش‌تر از فروشندگان شده است، اما همچنان نامشخص بودن وضعیت قیمت ارز و مذاکرات از سویی و افزایش نرخ تورم در سال جاری سبب شده است علاوه ‌بر رکود تقاضا، خریداران و فروشندگان در اوضاع فعلی بازار دچار نوعی سردرگمی شوند.

پیش‌بینی بازار خودرو؛ افزایش مجدد قیمت‌ها در صورت به نتیجه نرسیدن برجام [به روز رسانی] – تیر ۱۴۰۰

بررسی‌های میدانی بازار خودرو در هفته های آخر تیر ماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که بازار کمی جان گرفته و رونق به آن برگشته است. به شکل محسوسی بر تعداد خریداران و فروشندگان خودروهای داخلی و حتی خودروهای خارجی افزوده شده است و به نظر می‌رسد که علت این رونق گرفتن نیز به ناامیدی خریداران از کاهش بیشتر قیمت‌ها بازمیگردد. حتی با وجود افزایش بهای دلار در طی هفته‌های اخیر بازار خودروهای خارجی و وارداتی نسبتا پر رونق است و معاملات خرید و فروش در آن جریان دارد. گویا به نتیجه نرسیدن مذاکرات برجام طی شش مرحله گذشته و روند افزایشی قیمت دلار سبب شده که خریداران از کاهش بیشتر قیمت خودرو در بازار آزاد ناامید شده و مجددا روانه بازار خودرو شوند.

البته نباید این موضوع را نیز نادیده گرفت که براساس تجربیات سال‌های گذشته بازار خودرو کشورمان در تابستان به علت مسافرت‌های تابستانی رونق گرفته و خرید و فروش در آن بیشتر می‌شود. نوسانات نرخ ارز در طی مدت اخیر نیز نقش اساسی را در رونق گرفتن بازار خودرو و کشاندن خریداران به این بازار بر عهده داشته است.

تعدادی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که قیمت خودرو در طی هفته‌های آینده بیشتر شده و این روند در طی دولت سیزدهم نیز حفظ شود. گویا تنها راه‌حلی که می‌تواند روند صعودی قیمت‌ها در بازار خودرو را کنترل کند احیای مجدد برجام است که فعلا تحقق آن دور از دسترس به نظر می‌رسد.

چه خبر از بازار خودرو؟

در هفته آخر تیر ماه سال ۱۴۰۰ قیمت خودرو پراید ۱۱۱ در بازار آزاد افزایش یافته و به رقمی در حدود ۱۳۸ میلیون تومان رسیده است. تیبا ۲ نیز نزدیک به ۱۴۱ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

دیگر محصولات سایپا از جمله کوییک دنده‌ای و شاهین در بازار آزاد به ترتیب با بهایی برابر با ۱۵۷ میلیون تومان و ۳۷۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ سال قیمتی برابر با ۲۰۶ میلیون تومان داشته و تیپ ۵ این خودرو نیز بهایی برابر با ۲۶۵ میلیون تومان دارد. هایما S7 پلاس این روزها برچسب قیمتی ۷۰۰ میلیون تومانی به خود گرفته و سوزوکی ویتارا اتوماتیک نیز با بهایی برابر با ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.

سمند ال‌ایکس سال این روزها یک افزایش قیمت را تجربه کرده و بهایی برابر با ۲۱۲ میلیون تومان دارد. پژو ۴۰۵ نیز برچسب قیمتی برابر با ۲۰۶ میلیون تومان به خود اختصاص داده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا