سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

معرفی تفاوت‌های سوئیچ شبکه و روتر

شبکه رایانه ای در واقع به متصل شدن چند سیستم با یک دیگر می گویند که بتوانند اطلاعات و داده ها را به یک دیگر انتقال داده و share کنند. این تکنولوژی باعث تحولی شگرف در دنیای ارتباطات شده است. در این مقاله ما قصد داریم برخی از تجهیزات مربوط به شبکه را به شما معرفی کنیم؛ در ادامه همراه ما باشید.

معرفی سوئیچ شبکه

برای ارتباط و متمرکز سازی چند کامپیوتر از سوئیچ شبکه استفاده می کنند، در واقع سوئیچ شبکه یک قطعه سخت افزاری کوچک است که چندین دستگاه را به هم متصل می کند و ارتباط بین آن ها را برقرار می سازد. قبل از ظهور روتر ها به دنیای شبکه معمولا برای راه اندازی شبکه های محلی از سوئیچ شبکه مجزا استفاده می کردند، اما امروز با وجود روتر این قطعه درون حافظه ی روتر پهن باند قرار می گیرد، و استفاده ی گسترده تری دارد. البته هنوز هم سوئیچ های شبکه ای پیشرفته در برخی اداره ها استفاده می شوند.

نقش سوئیچ در شبکه

می توان گفت سوئیچ ها اکثر وسایل ارتباطی را پشتیبانی می کنند، البته معمولا سوئیچ شبکه برای متصل شدن چهار تا هشت دستگاه استفاده می شوند. با این وجود در برخی شرکت ها با استفاده از سوئیچ های پیشرفته ۳۲ تا ۱۲۸ اتصال نیز انجام داده اند. به خاطر داشته باشید که برای تقویت سوئیچ ها و اتصالات بیشتر می توان چند سوئیچ را به یک دیگر متصل کرد که البته باعث شلوغ شدن شبکه ی شما خواهد شد؛ به اصلاح این کار را daisy chaining می نامند و معمولا در شبکه های LAN همچین کاری انجام می دهند. سوئیچ ها انواع مختلفی دارند که از جمله ی آن ها می توان به سوئیچ سیسکواشاره کرد.

معرفی سوئیچ سیسکو و انواع آن

خب باید بدانید که سوئیچ ها اعضای یک شبکه را به هم متصل می کنند. سوئیچ سیسکو نیز همین کار را انجام می دهد؛ اما برای شبکه های مختلف انواع مختلفی دارد، برای مثال در شبکه های محلی از سوئیچ کاتالیست استفاده می شود. یکی از بهترین نوع سوئیچ های سیسکو مدل کاتالیست است که با قیمت مناسب و قابلیت های متفاوت به بازار عرضه می شود. سوئیچ سیسکو به دلیل دسترس پذیر بودن، قابلیت توسعه آسان، کارایی زیاد و امنیت زیاد؛ بسیار پرفروش می باشد.

تفاوت سوئیچ سیسکوها و حافظه های به کار برده شده در آنها

تفاوت عمده سوئیچ سیسکو ها در تکنولوژی های است که به وسیله هر کدام پشتیبانی می شود؛ برای مثال برخی قابلیت پشتیبانی از فیبر نوری را دارند، یا می توانند از PoE پشتیبانی کنند، برخی از آن ها تعداد پورت بیشتری دارند و سرعت آن ها نیزبیشتر است.در واقع شما می توانید کارایی هر کدام را بسنجید و بهترین آن ها را انتخاب کنید. در سویچ سیسکو نیز مانند رایانه حافظه RAM یا حافظه فرار، حافظه Nv RAM یا همان حافظه غیر فرار، حافظه ROM یا همان بوت و لود شدن و فلش ها وجود دارد.

مزیت های سوییچ شبکه

سوئیچ شبکه قابلیت برقراری ارتباط بین چند دستگاه با سرعت زیاد را دارا می باشد، همچنین به کمک سوئیچ شبکه می توان پهنای باند مصرفی را کنترل کرد، با این تکنولوژی مدیران می توانند عملکرد کاربران را زیر نظر داشته باشند و همچنین می توان به کمک آن ها شبکه محلی را به قسمت هایی تقسیم کرده و برای هر قسمت محدودیت دسترسی قرار داد.

معمولا همه ی ما یک روتر در منزل خود داریم ولی بیشتر مردم کارایی روتر را درک نکرده و بیشتر اوقات روتر را با مودم اشتباه می گیرند. در ادامه برای شما توضیح می دهیم که روتر چیست و چه تفاوتی با مودم دارد. در واقع روتر جزئی از شبکه کامپیوتری است که داده ها و اطلاعات شما را در قالب بسته هایی به مقصد می رساند، به عبارتی می توان گفت دستگاه های موجود در شبکه را به اینترنت وصل می کند.

کارایی روتر بدین گونه می باشد که به هر دستگاه یک آدرس آی پی اختصاص می دهد که به هنگام دریافت و ارسال بسته های داده شبکه دچار مشکل نشود. روتر امنیت بسته های شما را تامین می کند و می توانید مطمئن باشید داده های شما به مسیر اشتباهی نرفته و گم نمی شوند. اگر بسته های اینترنتی را مانند بسته های پستی تصور کنیم خواهیم دید برای ارسال یک مرسوله پستی به آدرس نیاز داریم؛ بسته های اینترنتی نیز به همین صورت می باشند، در صورتی که اطلاعات آی پی شما ناقص باشد ممکن است بسته اینترنتی به مقصد نرسد.

تفاوت های روتر و مودم

امروزه تمام مودم ها یک روتر تعبیه شده درون خود دارند، به همین دلیل نیز بسیاری از شما تفاوت مودم و روتر را نمی دانید، اما باید بگوییم که این دو تفاوت هایی باهم دارند و نحوه ی عملکردشان فرق می کند.به عبارتی می توان گفت مودم را برای اتصال دستگاه خود به اینترنت نیاز دارید و روتر اتصال بین چند دستگاه در یک مکان را برای شما فراهم می کند، آن دستگاه می تواند مودم نیز باشد. درواقع روتر اجازه انتقال داده ها را به دستگاه و مودم شما می دهد. پس می توان گفت از مودم تنها برای اتصال به اینترنت استفاده می شود و این کار به کمک روتر انجام می پذیرد.

کاربرد روتر چیست؟

با ظهور اینترنت در دنیا و اتصال رایانه ها به این بستر ارتباطی مودم ها وظیفه داشتند کامپیوتر را به اینترنت متصل کنند، در گذشته تنها یک کامپیوتر به یک مودم وصل میشد و دیگر نیازی به روتر نبود. اما با پیشرفت دنیای اینترنت بهتر است برای حفظ امنیت داده های خود برای اتصال یک رایانه به اینترنت نیز از روتر استفاده کنید. روتر تنها برای اتصال رایانه به اینترنت یا مودم استفاده نمی شود درواقع شما می توانید در صورت نداشتن مودم نیز بین دستگاه های مختلف خود مانند رایانه و تلفن همراه به وسیله روتر یک شبکه LAN بسازید و اطلاعات خود را share کنید. بدون روتر هیچ دستگاهی قادر نخواهد بود که مبدا و مقصد بسته های داده را تشخیص دهد. به یاد داشته باشید اهمیت روتر حتی از داشتن مودم و اینترنت نیز مهم تر است. امیدواریم خواندن این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا