سرور مجازی
zoomit

ایرانسل در ۱۵ سال ۵۵ میلیارد تومان به دولت سهم داده است

مراسم ۱۵ سالگی اپراتور ایرانسل امروز چهارشنبه (۲۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد. بیژن عباسی‌آرند، مدیرعامل شرکت ایرانسل رویکرد این اپراتور در مدت زمان فعالیتش را کاهش فاصله فناوری در ایران با فناوری در دسترس در سطح جهان و عرضه آخرین سرویس‌های روز به کاربران عنوان کرد. او در همین زمینه اشاره کرد که ایرانسل مطالعه روی نسل بعدی ارتباطات، یعنی 5.5G و 6G را آغاز کرده است.

به‌گفته عباسی آرند، ورود به این فناوری‌های جدید و نیاز به سرمایه‌گذاری‌های جدی لزوم حمایت دولت و دیگر نهادهای اثرگذار در کشور را برای مدیریت چالش‌ها دوچندان می‌کند و ایرانسل نیز همچون همیشه، آمادگی خود برای همکاری با دوره جدید وزارت ارتباطات اعلام کرده است.

مدیرعامل ایرانسل چالش‌های حوزه فناوری اطلاعات برای اپراتورها را نوسانات نرخ دلار، کاهش ارزش پول ملی، مصائب سرمایه‌گذاری در کشور، تحریم‌ها که مانع از دسترسی سهل به خدمات جهانی شده‌اند، محدودیت‌های فرکانسی و مقررات سخت تعرفه‌گذاری در ایران بیان کرد. بااین‌حال او ابراز امیدواری کرد که دو دولت جدید این مسائل مورد توجه جدی‌تر قرار بگیرند و تأثیر تحریم‌ها کاهش یابد.

پوشش شبکه ایرانسل

اپراتور ایرانسل طبق آخرین گزارش سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات، ۴۳ درصد سهم بازار را از آن خود کرده است. بیژن عباسی‌آرند پوشش جمعیتی شبکه 4G ایرانسل را ۸۲ درصد و معادل ۴۲ میلیون نفر عنوان کرد. اینترنت ثابت TD-LTE ایرانسل نیز اکنون در ۱۵۹ شهرستان کشور و برای بیش از ۷۳۰ هزار مشترک فعال است.

در ۱۵ سالگی ایرانسل، این اپراتور ۱۴ میلیون مشترک روستایی را تحت پوشش خود قرار داده و برای حدود ۱۰ میلیون نفر در ۳۹۵۷ روستا استفاده از شبکه 4G را ممکن کرده است.

رشد سرانه مصرف دیتای شبکه ایرانسل از سال ۹۳ تاکنون، ۴۰ برابر افزایش، تأخیر ۲۰ برابر کاهش و سرعت تجربه‌شده کاربران ۱۱۸ برابر افزایش پیدا کرده است. رکورد مصرف روزانه دیتا هم ۱۶٫۸ پتابایت و متوسط سرعت شبکه ایرانسل ۴۰ مگابیت بر ثانیه ثبت شده است.

مدیرعامل ایرانسل می‌گوید تا پایان شهریورماه امسال، دولت از این اپراتور سهمی معادل ۵۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان دریافت کرده است. او همچنین رویکرد اخیر شرکت ایرانسل را شکل‌گیری مراکز تحقیق و توسعه و بومی‌سازی سخت‌افزار و نرم‌افزار عنوان کرد.

وضعیت شبکه 5G ایرانسل

ایرانسل اکنون در چهار شهر کشور هفت سایت تجاری نسل پنجم دارد. به‌گفته‌ی عباسی‌آرند اکنون ۴۰۰ هزار گوشی با قابلیت نسل پنج در شبکه ایرانسل فعال هستند. او گفت این گوشی‌ها از برندهای هواوی و شیائومی هستند و برندهای کره‌ای و آمریکایی به‌دلیل تحریم‌ها قابلیت دریافت این سرویس در ایران را ندارند.

عباسی‌آرند همچنین در پاسخ به خبرنگار mydtc درمورد اختصاص باند فرکانسی توسعه 5G گفت در قدم اول باند ۳۵۰۰ برای این موضوع درنظر گرفته شده و مطالعات اولیه‌ آن نیز انجام شده است؛ بااین‌حال این باند هنوز واگذار نشده و ایرانسل تنها به‌صورت پایلوت درحال استفاده از آن است تا تست و ارزیابی‌های بیشتری انجام گیرد. او اضافه کرد به‌دلیل تغییر دولت این فرایندها عقب افتاد اما دولت به فکر تعیین تکلیف باند مذکور است.

در این مراسم همچنین اعلام شد هم‌زمان با سالگرد آغاز به کار ایرانسل، نخستین سایت 5G صنعتی در مجموعه فولاد مبارکه اصفهان راه‌اندازی شد.

نقش ایرانسل در شبکه ملی اطلاعات

ایرانسل در یک‌سال اخیر به‌منظور عرضه تکنولوژی 5G در بخش زیرساخت شبکه ملی اطلاعات ظرفیت را افزایش داده و لایه کنترل را از لایه ترافیکی در هسته شبکه جدا کرده و توسعه داده است. همچنین این شرکت بیش از هزار سایت جدید را به شبکه فیبر نوری متصل کرده و ظرفیت انتقال خود را ۲۰ درصد افزایش داده است. این شرکت به‌واسطه همین توسعه‌ها و تجهیز هسته خود، اکنون آمادگی پیاده‌سازی نسل پنجم فناوری در هر نقطه کشور را دارد.

مدیرعامل ایرانسل درخصوص خط تولید بومی مودم که مدتی پیش توسط ایرانسل راه‌اندازی و گفته شد که ظرفیت تولید ۱۵ هزار مودم دارد، به mydtc گفت تعدادی از ماشین‌آلات این خط فعال شده‌اند اما هنوز مودم به ظرفیت اعلامی تولید نشده و کمبود در بازار وجود دارد؛ او اضافه کرد که وزارت صمت درحال پیگیری این موضوع است تا بتوان نیاز بازار را پوشش داد.

عباسی‌آرند همچنین در پاسخ به mydtc درخصوص اینکه این مودم‌ها تنها در شبکه ایرانسل مورد استفاده قرار می‌گیرند یا خیر، به mydtc گفت مودم‌ها معمولا بسته به نوع اپراتور لاک می‌شوند بااین‌حال دیگر اپراتورها هم می‌توانند با سفارش دادن آن‌ها را دریافت کنند.

عباسی‌آرند همچنین به آمار استفاده از سوپر اپلیکیشن ایرانسل من اشاره کرد. به‌گفته او، این اپلیکیشن بیش از ۴۶ میلیون نصب و ۱۵٫۵ میلیون کاربر فعال ماهانه و ۳ میلیون کاربر یکتای ماهانه دارد. در این اپلیکیشن بیش از ۳۰ سرویس ارائه می‌شود و رشد فصلی آن معادل ۲۰۰ درصد بوده است.

روابط ایرانسل و شرکت MTN

مدیرعامل ایرانسل درمورد تصمیمات جدید گروه سرمایه‌گذار این شرکت، MTN گفت این شرکت با توجه به تشدید چالش‌ها در کشورهای منطقه خاورمیانه تصمیم گرفت تمرکز خود را بر هدف‌گذاری اولیه خود یعنی کشور آفریقا بگذارد. این کشور همان‌طور که چند ماه پیش اعلام کرد، به‌تازگی از کشور سوریه خارج شد و برای افغانستان نیز برنامه‌هایی دارد؛ بااین‌حال عباسی‌آرند می‌گوید ایران به‌نسبت دیگر کشورهای خاورمیانه شرایط باثبات‌تری دارد، به‌علاوه به‌دلیل جمعیت گسترده خود برای این شرکت جذابیت دارد و به فکر خارج شدن از آن نیست.

مدیرعامل ایرانسل با اشاره به اینکه روابط ۱۵ ساله دو شرکت مستحکم بوده و هست، تأکید کرد که درصورت خارج‌شدن MTN از ایرانسل نیز مشکلی در روند کاری شرکت ایجاد نمی‌شود؛ چرا که بخش عملیات همواره در دست طرف ایرانی بوده است. او همچنین اضافه کرد که حضور MTN بیشتر به‌خاطر انتقال تکنولوژی و دانش و سرعت این انتقال اهمیت دارد.

سرویس‌های جدید ایرانسل

ایرانسل در مراسم امروز از سرویس‌های جدید خود که اکنون در مرحله تست قرار دارند، پرده برداشت. قابل‌توجه‌ترین سرویس جدید ایرانسل، «سرویس احراز هویت دیجیتال» با نام Irancell Connect است. به‌گفته عباسی آرند، این سامانه امضای دیجیتال را ممکن کرده و با درخواست دولت می‌تواند در پیشرفت دولت الکترونیک نیز امضای اسناد الکترونیکی را امکان‌پذیر کند. دیگر سرویس‌های جدید ایرانسل به شرح زیر هستند:

  • پلتفرم مدیریت دیجیتال شرکای تجاری
  • پلتفرم آواتار: هوش مصنوعی با نقش جایگزین و همکار نیروی انسانی برای خدمات پس از فروش
  • پلتفرم مدیریت ارتباط با مشتریان در فضای مجازی

مدیرعامل ایرانسل همچنین در پاسخ به mydtc درخصوص بومی‌سازی تکنولوژی سیم‌کارت و امکان استفاده دیگر اپراتورها از این سیم‌کارت‌ها به خبرنگار mydtc گفت:

زیرساختی ایجاد شده که اپراتورها می‌توانند با استفاده از آن، سیم‌کارت بومی سفارش دهند اما درکل سیستم عامل اپراتورها باهم تفاوت‌هایی دارد و هرکدام ویژگی‌های مختص خود را دارند؛ بااین‌حال اپراتورها می‌توانند سیم‌کارت‌ها را برای خود شخصی‌سازی کنند.

ورود به بورس

مدیرعامل ایرانسل همچنین اشاره کرد که سهام این شرکت به‌محض انجام‌شدن اقدامات مالی در بورس عرضه می‌شود. عباسی‌آرند گفت از سال گذشته اقدامات زیادی برای ورود به بورس در این شرکت و مذاکره با بورس انجام شده؛ بااین‌حال نیاز است دارایی‌های داخل شرکت دوباره ارزیابی شود و این روندی زمان‌بر است که ایرانسل درحال پیگیری آن است. او همچنین گفت سهام هر دو سهام‌دار ایرانی و خارجی ممکن است در بورس عرضه شود و مانعی در این مورد وجود ندارد.

مشکل آنتن‌دهی ایرانسل در برخی نقاط تهران

شبکه ایرانسل در کلان‌شهر تهران نقاط کوری دارد که مدیرعامل ایرانسل سال گذشته در این مورد گفته بود درحال مذاکره با شهرداری برای احداث سایت‌های جدید و حل مشکل است. حالا بیژن عباسی‌آرند در پاسخ به mydtc دراین‌باره می‌گوید شبکه ایرانسل در تهران مدام درحال توسعه است اما به‌خاطر موانعی که از سمت شهرداری وجود دارد نمی‌توان از تجهیزات استفاده و شبکه را گسترش داد. او اضافه می‌کند که همین حالا تجهیزات برای ۲۰۰ نقطه از تهران در انبار ایرانسل وجود دارد اما به‌خاطر محدودیت‌ها و ملاحظات شهرداری، نمی‌توان این تجهیزات را نصب کرد.

بااین‌حال به‌گفته مدیرعامل ایرانسل، مذاکره با شهرداری در دوره جدید هم آغاز شده و حتی وزیر ارتباطات اخیرا برای حل این مشکل با شهرداری جلسه‌ تشکیل داده و قول‌هایی داده شده که امید است اجرا شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا