سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

۶ قابلیت پنهان گوگل کروم که می‌توانند بهره‌وری کاربران را افزایش دهند

گوگل کروم یکی از محبوب‌ترین مرورگرها در میان کاربران است که قابلیت‌های بسیار زیادی را ارائه می‌دهد؛ اما اگر لیست تغییرات و ویژگی‌های جدید را در هر آپدیت دنبال نکنید، ممکن است برخی امکانات پنهان گوگل کروم را از دست بدهید که می‌توانند به افزایش بهره‌وری در هنگام وبگردی و کار با مرورگر کمک چشمگیری کنند.

  • معرفی اپلیکیشن اپرا GX؛ مرورگری مخصوص گیمرها
  • جعبه ابزار: ۵ مرورگر با پشتیبانی از نصب افزونه در اندروید و iOS
  • چگونه فونت صفحه وب را با ابزار Inspect Element و افزونه مرورگر تشخیص دهیم؟

اگر وقت کافی را برای جستجو در قسمت‌های مختلف مرورگر ندارید، در ادامه مطلب خواهید توانست به ۶ ویژگی مهم اخیر مرورگر گوگل دسترسی داشته باشید. البته ممکن است برخی از آن‌ها چندان جدید نباشند، اما اهمیت بسیار بالا و کاربردهای متعدد موجب شده است تا در لیست ما قرار بگیرند.

۱. وارد کردن مستقیم دست نوشته‌ها در کروم

آیا شما هم جزو افرادی هستید که دست نوشته‌ها و یادداشت‌های زیادی در طول روز تهیه می‌کنید و مجبور می‌شوید آن‌ها را دوباره درون گوگل کروم تایپ کنید؟ به لطف قابلیت جدید ارائه شده توسط گوگل، اکنون می‌توانید دست نوشته‌های خود را به صورت دیجیتال درون اسناد مختلف وارد کنید. برای انجام چنین کاری تنها کافیست که متن مورد نظر را به کمک اپلیکیشن «گوگل لنز» اسکن کنید و سپس آن‌ها را از موبایل خود به رایانه انتقال دهید. بدیهی است که باید اپلیکیشن گفته شده را از قبل روی آیفون یا گوشی اندرویدی خود نصب کرده باشید و مرورگر کروم دسکتاپ را نیز به آخرین نسخه آپدیت کنید.

پس از اسکن کردن نوشته مد نظر در گوگل لنز، گزینه «Copy to Computer» را لمس کنید. سپس در رایانه خود اقدام به Paste کردن متن استخراج شده کنید. اگرچه گوگل به کاربران پیشنهاد می‌دهد که متن کپی شده را درون سرویس Doc قرار دهند، اما امکان استفاده از آن در سایر برنامه‌ها هم وجود دارد. اگر در برقراری اتصال میان موبایل و رایانه خود به مشکل برخوردید، می‌توانید در اپلیکیشن گوگل لنز گزینه «Copy Text» را انتخاب کنید و سپس آن را در محل مورد نظر به صورت مستقیم قرار دهید.

۲. باز کردن تب‌های بسته شده

هنگامی که تب‌های بسیاری درون مرورگر خود باز کرده باشید، احتمال زیادی وجود دارد که یکی از آن‌ها را به صورت ناخواسته ببندید. یکی از روش‌های متداول برای دوباره باز کردن تب بسته شده، مراجعه به بخش تاریخچه مرورگر است که در قسمت «Recently Closed» می‌توان به آخرین تب‌های بسته شده دسترسی داشت. اما کاربران می‌توانند با راست کلیک بر منوی مرورگر و انتخاب گزینه «Reopen Closed tab» از طی کردن مراحل قبلی بی‌نیاز شوند.

همچنین میانبر پنهان گوگل کروم با فشردن کلیدهای ترکیبی Ctrl + Shift + T هم در دسترس است که با هربار استفاده می‌توانید آخرین تب بسته شده را دوباره باز کند. اگر چندین تب در یک پنجره به صورت همزمان بسته شده باشند، تمامی آن‌ها دوباره باز خواهند شد.

۳. دسته‌بندی، برچسب گذاری و تغییر رنگ تب‌ها

یکی از دلایل اصلی محبوبیت گوگل کروم، ارائه پیوسته قابلیت‌های جدید است که می‌توانند تجربه بهتری در هنگام وبگردی برای کاربران به ارمغان بیاورند. اگر به هر دلیلی مجبور هستید که تب‌های متعددی را به صورت همزمان در مرورگر خود باز نگه دارید، حتماً درک می‌کنید که مدیریت آن‌ها در طولانی مدت می‌تواند به امری فرسایشی و دشوار تبدیل شود؛ مخصوصاً وقتی که کوچک شدن تب‌ها موجب می‌شود تا توضیحات کامل آن‌ها قابل مشاهده نباشد.

در چنین شرایطی می‌توانید از ابزارهای مرتبط با مدیریت تب‌ها در گوگل کروم بهره ببرید که به آسانی قابل دسترس هستند. برای شروع روی تب مورد نظر خود راست کلیک کنید و سپس گزینه «Add tab to a new group» را انتخاب کنید. اکنون می‌توانید نام گروه جدید ایجاد شده را تغییر دهید و رنگ مختص به آن را هم تعریف کنید.

۴. پخش فایل‌های صوتی و تصویری

یکی دیگر از ویژگی‌های پنهان گوگل کروم، امکان پخش فایل‌های صوتی و تصویری است که بسیاری از کاربران از آن اطلاع ندارند. کروم می‌تواند به عنوان یک مدیا پلیر سبک مورد استفاده قرار گیرد. اگرچه نمی‌توان قابلیت‌های چندان پیشرفته‌ای را از آن انتظار داشت، اما اجرای سریع و تعامل با فرمت‌های مختلف می‌تواند در بسیاری از مواقع نیازهای پایه کاربران را برطرف کند. جهت استفاده از قابلیت گفته شده تنها کافیست که فایل مورد نظر خود را به داخل پنجره مرورگر بکشید و رها کنید.

کاربران می‌توانند در هنگام پخش یک فایل، به سایر تب‌ها بروند و به ادامه وبگردی بپردازند. پنل «Media Control» در گوشه سمت راست می‌تواند امکانات مورد نیاز برای کنترل پخش را ارائه دهد. همچنین می‌توان فایل‌های ویدیویی را به صورت پنجره‌ای کوچک در گوشه مرورگر مشاهده کرد. جهت استفاده از ویژگی تصویر در تصویر می‌توانید از پنل مدیا کنترل گزینه Enter picture in picture را انتخاب کنید. سایر فرمت‌های رایج مانند تصاویر و اسناد PDF هم توسط کروم پشتیبانی می‌شوند.

۵. خواندن متن‌ها بدون مزاحمت

اگر قصد خواندن متنی طولانی را دارید اما به صورت مداوم به دلیل وجود تبلیغات و تصاویر غیر مرتبط دچار حواس پرتی می‌شوید، می‌توانید از قابلیت حالت مطالعه (Reader Mode) در مرورگر کروم استفاده کنید. در حالت گفته شده، المان‌های اضافی مانند تبلیغات، کلیدها و پنجره‌های مرتبط با شبکه‌های اجتماعی حذف خواهند شد. البته حالت مطالعه یکی از ویژگی‌های پنهان گوگل کروم است که برای دسترسی به آن، ابتدا باید اقدام به فعال‌سازی گزینه مرتبط در بخش تنظیمات کنید. عبارت زیر را در آدرس بار مرورگر خود وارد کنید:

chrome://flags/#enable-reader-mode

اکنون از منوی کشویی گزینه Enable را انتخاب کنید و سپس مرورگر خود را ریستارت نمایید. پس از فعال‌سازی حالت مطالعه می‌توانید با کلیک روی آیکن کتاب در گوشه بالایی سمت راست و انتخاب Enter Reader Mode به آن دسترسی داشته باشید. کاربران می‌توانند اقدام به شخصی‌سازی موارد مختلف در یک صفحه مانند فونت و رنگ پس زمینه هم کنند تا خواندن متن‌ها به امری بسیار آسان‌تر از گذشته تبدیل شود.

۶. پرینت صفحات بدون نمایش تبلیغات

بسیاری از مقالات و مطالب موجود در اینترنت با انبوهی از تبلیغات و تصاویر اضافی همراه شده‌اند. در حالت مطالعه نه تنها می‌توانید بدون مزاحمت اقدام به خواندن صفحات کنید، بلکه می‌توانید به همان صورت از آن‌ها پرینت تهیه نمایید. پس از طی مراحل گفته شده مانند قسمت قبلی، روی گزینه سه نقطه در گوشه سمت راست کلیک کنید و سپس Print را بزنید. در پنجره Preview می‌توانید پیش‌نمایشی از فایل خروجی خود را مشاهده کنید که با فرمت PDF قابل ذخیره‌سازی است. البته در صورت علاقه می‌توانید به صورت مستقیم اقدام به چاپ صفحه با پرینتر خود نمایید.

باید توجه داشته باشید که حالت مطالعه تنها در صفحات دارای مطلب نوشتاری اصلی در دسترس است؛ در نتیجه ممکن است در بسیاری از صفحات امکان استفاده از آن وجود نداشته باشد.

اگر درباره سایر‌ قابلیت‌های پنهان گوگل کروم کنجکاو هستید، می‌توانید با تایپ عبارت chrome://flags در آدرس بار مرورگر خود، اقدام به یافتن گزینه‌های بسیار بیشتری در بخش تنظیمات کنید. برخی از امکانات قابل اشاره شامل اسکرول روان صفحات و جلوگیری از دانلود فایل‌های مشکوک می‌شود که به صورت پیش‌فرض فعال نیستند. با هربار تغییر در تنظیمات باید اقدام به ریستارت مرورگر کنید تا نتیجه کار را مشاهده نمایید.

بسیاری از مرورگرهای رایج مانند اوپرا، مایکروسافت اج و Brave از هسته کرومیوم بهره می‌برند؛ در نتیجه ممکن است ویژگی‌های گفته شده در بخش‌های قبلی، در آن‌ها نیز دیده شوند. برای یافتن آن‌ها کافیست به جای تایپ عبارت chrome در آدرس بار، نام مرورگر مورد نظر را وارد کنید؛ برای مثال با نوشتن opera://flags در آدرس بار می‌توانید به تنظیمات اضافی مرورگر اوپرا دسترسی داشته باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا