سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

لوازم خانگی ملی بعد از خودرو ملی؛ حمایت از انحصار دوباره کلید می‌خورد؟

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نسبت به «سند راهبردی صنعت لوازم خانگی» که در راستای جلوگیری از واردات لوازم خانگی تنظیم شده ابراز نگرانی کرده است. در شرایطی که طرح اولیه پیش‌نویس این سند در حال بررسی است، امکان تامین نیاز بازار نیز برای این اتحادیه تبدیل به دغدغه شده است.

«محمد حسین اسلامیان» نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: «معنای این سند راهبردی ملی شدن لوازم خانگی و ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی به کشور است.»

اسلامیان باور دارد با وجود اینکه تقاضا برای خرید لوازم خانگی به شدت کاهش یافته است اما تولید داخل هنوز جوابگوی نیاز مردم نیست. به گفته او تولیدکنندگان داخلی هنوز نمی‌توانند سبد کالایی بازار را به موقع تامین کنند و کالاها را با تعویق چهار تا پنج ماه به دست فعالان بازار می‌رسانند. حال چطور قصد دارند واردات را ممنوع و مازاد تولید داخل را هم تامین کنند.

نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی همچنین درباره اجرای طرح فروش اقساطی لوازم خانگی به موقعیت دشوار کارخانه‌ها اشاره کرده و گفت: «در موقعیت فعلی کارخانه‌ها هم اجناس را شرایطی به فعالان بازار نمی‌فروشند از این‌رو فعالان بازار هم نمی‌توانند کالا را با اقساط چند ماهه به مردم تحویل دهند. در حال حاضر مهم‌ترین مساله در بازار لوازم خانگی تحریک تقاضا است. فعلا تقاضایی برای خرید لوازم خانگی وجود ندارد و بازار راکد است.»

پیش از این انجمن صنایع لوازم خانگی ایران خواستار ممنوعیت واردات لوازم خانگی برای یک دوره حداقل پنج ساله به منظور حمایت از صنایع داخلی شد. این خواسته در حالی مطرح می‌شود که پیش از این شرکت‌ّایی نظیر ال‌جی و سامسونگ به عنوان دو برند مطرح لوازم خانگی تقریبا از بازار ایران خارج شده و جای خود را به برندهای ایرانی دادند.

با اینکه گفته می‌شود تولید داخلی رونق گرفته به طوری که در سال گذشته بیش از ۱۵ میلیون دستگاه لوازم‌خانگی در کشور تولید شد که این میزان تولید در مقایسه با سال ۹۸ رشد ۷۸ درصدی داشته است اما با این حال فعالینی چون اسلامیان تاکید دارند این مقدار پاسخگوی نیاز جامعه نیست.

صنایع یکی بعد از دیگری به سمت ملی شدن حرکت می‌کنند. همه در خاطراشان هست که صنعت خودرو سازی هم از قدیمی‌ترین‌ها در مسیر ملی شدن بود. هرچه اینترنت هم با توجه به طرح صیانت در مسیر ملی شدن قرار گرفته و حالا بعد از برنامه‌های مربوط به اینترنت نوبت به صنعت لوازم خانگی رسیده است. طرح «سند راهبردی صنعت لوازم خانگی» در وزارت‌صمت در حال بررسی است. هدف از این طرح جایگزینی سریع تولید داخل با خارج است و در صورت تصویب احتمالا واردات لوازم خانگی به ایران ممنوع می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا