سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

در نشست خبری گروه dnaunion مطرح شد: ۹ درصد ساکنین پایتخت خرید اینترنتی می‌کنند

نشست سالیانه گروه دیجیتال مارکتینگ دی.ان.ای یونیون با محوریت «تحلیل تحولات بازار ایران در شرایط کرونا و تحریم» برگزار شد. در این رویداد اعلام شد که کرونا میزان خریدهای اینترنتی را افزایش داده و حالا حدود ۹ درصد ساکنین پایتخت خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند. در ادامه این نشست مدیران این مجموعه مخالفت خود با طرح صیانت مجلس را نیز ابراز کردند و از پیامدهای منفی این طرح بر حوزه بازاریابی دیجیتالی سخن گفتند.

در این نشست که به صورت مجازی برگزار شد «ناصر پاشاپور نیکو» مدیر عامل گروه دی.ان.ای یونیون، «محمد موسوی» عضو هیئت مدیره گروه و «کامیار امامی» مدیر عامل شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز (emrc) به ایراد سخنرانی پرداختند.

دی.ان.ای یونیون

پاشاپور در پاسخ به این پرسش دیجیاتو که طرح صیانت مجلس چه تأثیری روی دیجیتال مارکتینگ خواهد گذاشت، ضمن ابراز مخالفت خود با این طرح گفت که با ایجاد محدودیت برای اینترنت به مشکل فقدان رسانه‌های جایگزین با شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام برخورد خواهیم داشت. او در این باره گفت:

«طرحی مثل طرح صیانت در کشوری که تحریم نباشد، مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کند. مشکل اساسی این طرح وقتی ایجاد می‌شود که شرکت‌های خارجی به دلیل وجود تحریم‌ها، نمی‌توانند نماینده خود را در کشور ما مستقر کنند. از طرف دیگر اساس اینترنت روی جریان آزاد اطلاعات بنا شده و اعمال هر گونه محدودیت روی این جریان آزاد، چه به صورت فیلترینگ باشد و چه کاهش پهنای باند و چه روش‌های دیگر خلاف این جریان است.»

پاشاپور تأکید کرد که نبود زیرساخت‌های کافی، معضل بزرگیست که در صورت تصویب و اجرای طرح صیانت می‌تواند در جریان دیجیتال مارکتینگ کشور اختلال ایجاد کند:

«ما در حال حاضر جایگزینی برای اینستاگرام نداریم. روبیکا تلاش زیادی برای تصاحب این جایگاه می‌کند اما زیرساخت‌های کافی را ندارد. بنابراین از بُعد تبلیغاتی و از بُعد مارکتینگ، بزرگترین معضل ما نبود زیرساخت‌های مناسب برای جایگزینی با شبکه‌های اجتماعیست.»

پاشاپور در ادامه گفت که به اعتقاد او تبلیغات دیجیتال امروزی، به سمت اینفلوئنسرها پیش می‌رود تا به سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها که هنوز ساماندهی خاصی برایشان وجود ندارد. با این حساب اینفلوئنسرها می‌توانند در آینده نقش بسیار پررنگی را در تبلیغات اینترنتی و کمک به فروش بیشتر کسب و کارها ایفا کنند. اما در صورت محدودسازی شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، روند کار اینفلوئنسرها نیز مختل خواهد شد.

دی.ان.ای یونیون

در ادامه نشست «محمد موسوی» عضو هیئت مدیره گروه دی.ان.ای یونیون نیز در پاسخ به این پرسش دیجیاتو که تأثیرات کرونا بر دیجیتال مارکتینگ کشور چه بوده است گفت که در این دوران، کسب و کارهای دیجیتال رونق یافته‌ و سرویس‌های VOD نقش پررنگ‌تری در سبد دیجیتال مارکتینگ کشور پیدا کرده‌اند:

«با تشدید کرونا استقبال مردم از پلتفرم‌های اینترنتی، از جمله سرویس‌های VOD مثل فیلیمو و نماوا رو به افزایش رفته است. همچنین بر اساس گزارشات استفاده از شبکه‌های اجتماعی طی همین دوران با افزایشی بالغ بر ۴۰ درصد مواجه بوده است که این یعنی کسب و کارهای دیجیتال رونق بیشتری پیدا کرده‌اند.

اما به عقیده من این موضوع روی میزان فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی تأثیری نداشته و کماکان رسانه‌های سنتی سردمدار فعالیت‌های تبلیغاتی هستند. هر چند در مورد پلتفرم‌های جدیدی مثل VOD‌ ها که اخیرا ظهور و بروز پیدا کرده‌‌اند می‌توان گفت که فعالیت‌‌های بازاریابی بیشتر شده و حالا می‌توانیم آن‌ها را بخش جدیدی در سبد بازاریابی کشور بدانیم.»

دی.ان.ای یونیون

بر اساس گزارشی که در این نشست خبری ارائه شد، ایران در دوران کرونا و تحریم نزول قابل توجهی را در رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) تجربه کرده به طوری که در سال ۹۸، تولید ناخالص در بخش نفتی رشد منفی ۳۵‌ درصدی را تجربه کرد و در این دوره تحت‌ تأثیر این رشد منفی، تولید ناخالص داخلی ۸/۶ درصد کوچک‌ شد. همچنین روند کوچک‌ شدن اقتصاد ایران با شروع همه‌گیری کرونا و در بهار ۹۹، با کاهش ۵/۳ درصدی ادامه یافت.

دی.ان.ای یونیون

مهم‌ترین پیامد بحران مورد اشاره این بود که در مقایسه با سال ۹۵، ارزش پول ملی کاهشی ۶ برابری را در برابر دلار تجربه کرد. همچنین در گزارش گروه دی ان ای یونیون، به بحث قدرت خرید مردم نیز اشاره شد که بر اساس جدیدترین آمار حدود ۷۳ درصد خانوارهای تهرانی حداقل یک بار در ماه خرید عمده مایحتاج خود را انجام می‌دهند که در هر بار مراجعه برای خرید عمده، به‌طور متوسط مبلغ ۷۴۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

دی.ان.ای یونیون

چیزی قریب به ۹ درصد خریدهای مردم تهران نیز به صورت اینترنتی انجام می‌شود که نسبت به سال‌های گذشته با افزایش مواجه بوده است. همچنین طبق جدیدترین آمار، مشکلات اقتصادی سبب شده که طبقات متوسط جامعه بزرگ‌تر شوند. به طور مثال حدود ۴۵ درصد از خانوارها در تهران، حالا در طبقۀ متوسط رو به پایین جامعه قرار گرفته‌اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا