سرور مجازی
اخبار آی تی

رویدادی برای تولید مواد پوشش دهی شیشه‌های غیرقابل شارژ صنایع غذایی

به گزارش ایسنا، ظروف شیشه‌ای غیرقابل شارژ مورد استفاده در صنعت غذا و نوشیدنی به علت وزن و ضخامت کمتر در برابر فشارهای فیزیکی آسیب‌پذیر هستند و بخش قابل توجهی از حساسیت این ظروف شیشه‌ای به تنش‌های حرارتی در زمان شکل‌گیری آنها در کوره ناشی می‌شود؛ چرا که دمای سطحی این ظروف پس از خروج از کوره به یک باره از ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد به حدود ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد افت کرده و در نتیجه ترک‌های ریزی در سطح شیشه ایجاد می‌شود که استحکام مکانیکی ظروف شیشه‌ای را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.

برای برطرف کردن این ریزترک‌های سطح شیشه در طی یک فرآیند حرارتی به نام پوشش‌دهی گرم، به وسیله یک لایه نازک از اکسید قلع به نام مونوبوتیل تری کلرید قلع (MTBCL۳) پوشانده می‌شود که این ماده در حال حاضر در داخل کشور تولید نمی‌شود و تمام نیاز مصرف داخلی کشور از طریق واردات تأمین می‌شود.

برای رفع این نیاز صنایع، برنامه چالش‌های فناوری و نوآوری با همکاری یکی از گروه‌های صنعتی شیشه در راستای شناسایی و ارزیابی طرح‌های نوآورانه و همچنین ساخت نمونه محصول برگزار می‌شود.

شرکت‌های فناور، دانشجویان و پژوهشگران علاقه مند به شرکت در این رویداد می‌توانند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری (اینوتن) تا ۲۲ مردادماه جاری ارائه دهند. طرح‌های برتر به مرحله دوم راه خواهند یافت.

برگزیدگان مرحله نخست، فرصت خواهند داشت تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی، نمونه‌ آزمایشگاهی طرح خود را مطابق با ملاحظات فنی چالش بسازند. در این مرحله شرکت‌کنندگان به‌صورت گام‌به‌گام، پیشرفت طرح خود را گزارش می‌دهند و بر اساس آن از حمایت، شامل مشاوره جهت تکمیل طرح‌ها، اعطای گرنت نقدی توسعه محصول و اعطای گرنت آزمایشگاهی بهره‌مند می‌شوند.

به نقل از ستاد نانو، در پایان مرحله دوم به تیم برتر جایزه ۵۰ میلیونی و تسهیلات مالی تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان جهت ایجاد خط تولید صنعتی اعطا می‌شود.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا