سرور مجازی
zoomit

وای‌فای 7 چگونه سرعت اینترنت شما را به‌میزان درخورتوجهی افزایش می‌دهد؟

معرفی و عرضه‌ی فناوری‌های جدید به بازار یک مسئله و گسترش استفاده از آن مسئله‌ی دیگری است. وای‌فای ۷ جدیدترین استاندارد برای اتصال بی‌سیم در خانه و محیط‌کار است که اخیراً معرفی شده است.

اگرچه وای‌فای ۷ رسماً معرفی شده است، اما هنوز به‌شکل نهایی خود دردسترس قرار نگرفته است و برخی مشخصات آن همچنان در فرم پیش‌نویس استانداردهای آن قرار دارند. البته پس‌از تکمیل این فناوری، احتمالاً تفاوت زیادی بین این نسخه و نسخه‌های نهایی وجود نخواهد داشت. دراین‌میان، مدیاتک اولین پردازنده‌ی جهان را با پشتیبانی از فناوری مذکور معرفی کرد و حالا ازطریق Dimensity 9200 دردسترس قرار دارد.

وای‌فای ۷: بهبود بزرگ نسبت به وای‌فای 6E

همان‌طور که اشاره شد، وای‌فای ۷ فعلاً در مرحله‌ی پیش‌نویس قرار دارد و بنابراین هنوز به بلوغ نرسیده است، اما انتظار نمی‌رود نسخه‌ی نهایی آن که گفته می‌شود در مارس ۲۰۲۴ از راه خواهد رسید، تفاوت زیادی با نسخه‌ی کنونی داشته باشد. بااین‌حال، مدیاتک پشتیبانی از فناوری مذکور را آغاز کرده است و این احتمال وجود دارد که به‌زودی محصولات دیگری با این فناوری، روانه‌ی بازار شوند.

مقاله‌ی مرتبط:

  • وای فای 7 چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • فناوری وای فای 7 با سرعت ۵.۸ گیگابیت‌برثانیه‌ای تا سال ۲۰۲۵ عرضه می‌شود

وای‌فای ۷ که با نام 802.11be نیز شناخته می‌شود، ظرفیت لازم برای تغییر نحوه‌ی عملکرد اتصالات بی‌سیم خانگی را دارد. این فناوری وعده می‌دهد که سرعت کنونی وای‌فای 6E را چهاربرابر افزایش داده و مناطق تحت‌پوشش سیگنال را گسترش دهد.

به‌نوشته‌ی Gizchina، وای‌فای ۷ از طیف ۶ گیگاهرتز به‌طور کامل استفاده خواهد کرد؛ همان‌طور که قبلاً درمورد ارتقا از وای‌فای ۶ به وای‌فای 6E شاهد این مورد بودیم، اما وسعت هر کانال آن نیز افزایش خواهد یافت. طبق مشخصات فعلی وای‌فای ۷، این کانال‌ها از ۱۶۰ تا ۳۲۰ مگاهرتز متغیر هستند و امکان دارد پس‌از انتشار رسمی، تغییر چندانی نداشته باشند. علاوه‌براین سرعت وای‌فای MIMO دوبرابر بیشتر خواهد بود و درکل ۱۶ جریان داده ارائه می‌دهد.

وای‌فای ۷ برای دستیابی به سرعت ۴۸ گیگابیت برثانیه، از کانال‌هایی با عرض دوبرابر، سه‌فرکانس هم‌زمان و MIMO دوبرابر استفاده می‌کند.

چه چیزی در وای‌فای ۷ جدید است؟

با وای‌فای ۷ مدولاسیون سیگنال نیز تغییر می‌کند و QAM-4096 و OFDMA خواهیم داشت. اینتل نیز قبلاً اعلام کرده بود وای‌فای ۷ قادر به انتقال ۴۸ گیگابیت برثانیه خواهد بود. برای مقایسه، USB 4 سرعتی معادل ۴۰ گیگابیت برثانیه را ارائه می‌دهد و ازطریق کابل نیز به حداکثر سرعت کم‌تر از ۸ گیگابیت برثانیه می‌رسد.

استاندارد وای‌فای ۷ که اکنون برخی افراد و شرکت‌ها از آن استفاده می‌کنند سرعت فوق‌العاده بالای خود را Multi-Link Operation یا MLO می‌نامد. این سیستم امکان استفاده‌ی هم‌زمان از کانال‌های ۲٫۴ گیگاهرتز، ۵ گیگاهرتز و ۶ گیگاهرتز را ازطریق نوعی تجمیع کانال فراهم می‌کند و سرعت آن حداکثر چهار برابر سرعت وای‌فای 6E امروزی خواهد بود. درواقع به‌نظر می‌رسد این فناوری زودتر از سال ۲۰۲۴ دردسترس قرار خواهد گرفت.

پهنای‌باند بیشتر، سرعت‌بیشتر، تأخیر کمتر

وای‌فای ۷ به طیفی که درحال‌حاضر وای‌فای 6E از آن استفاده می‌کند، وابسته است و شامل ۷٫۱۲۵ گیگاهرتز یا کل باند ۶ گیگاهرتز می‌شود. علاوه‌براین، بهبودهایی در پهنای‌باند این فناوری اعمال شده است.

سرعت پاسخ‌گویی شبکه یکی از عواملی خواهد بود که با وای‌فای ۷ افزایش خواهد یافت، زیرا این تجمع کانال‌ها با اجازه دادن به بسته‌های داده برای انتقال هم‌زمان در چندین کانال، تضمین می‌کند که نرخ‌تأخیر کاهش یابد. بار دیگر اشاره می‌کنیم که همه‌ی قابلیت‌های وای‌فای ۷ در سال ۲۰۲۴ درسترس قرار خواهند گرفت.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا