سرور مجازی
فضای مجازی

عراق یک شرکت نفت آمریکایی دیگر را جایگزین اکسون موبیل می‌کند

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اویل پرایس، عراق قصد دارد یک شرکت آمریکایی دیگر را جایگزین شرکت اکسون موبیل به عنوان سهامدار میدان نفتی «قرنه غربی 1» کند.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق پس از جلسه‌ای با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت:«اکسون موبیل قصد ترک عراق را به دلایلی دارد که به سیاست مدیریتی آن مربوط می شود نه شرایط خاص عراق».

شرکت اکسون موبیل 32.7 درصد سهام میدان نفتی قرنه غربی 1 را در اختیار دارد و به دنبال یک خریدار برای این سهام است تا کلا عراق را ترک کند. ارزش این سهام در سال گذشته 500 میلیون دلار بود. در آن زمان گزارش شد که دو شرکت چینی CNPC و CNOOC علاقه‌مند به خرید این سهام هستند.

تأخیر خروج اکسون موبیل از عراق آینده نفتی بغداد را تهدید می‌کندعراق سهم اکسون موبیل در یک میدان نفتی راخریداری می‌کند

به نظر می‌رسد تصمیم فروش این سهام به خاطر تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر منابع مالی اکسون گرفته شده باشد. این شرکت به دنبال حفظ سوددهی و کاهش بدهی خود است. گزارشات بعدی نشان می‌داد که عراق خودش این سهام را خریداری خواهد کرد.

دلایل دیگری هم برای رفتن اکسون موبیل از عراق وجود دارد. یکی از آنها می‌تواند تیره و تار شدن روابط بین این شرکت و بغداد پس از ورود اکسون به پروژه نفت کردستان باشد. ادامه بی‌ثباتی‌های سیاسی و مالی هم یکی دیگر از دلایل ترک اکسون موبیل است.

شرکت اکسون 2 سال پیش قرار بود در یک طرح 53 میلیارد دلاری جهت تقویت تولید نفت عراق مشارکت داشته باشد ولی به نظر می‌رسد همه‌گیری کرونا و شرایط عراق بسیاری موارد از جمله این تصمیم اکسون را تغییر داده باشد.

نخست وزیر عراق گفت:«با ترک شرکت اکسون موبیل، جای آن را تنها یک شرکت آمریکایی دیگر پر خواهد کرد». ولی هنوز هیچ شرکت آمریکایی تمایلی به این کار نشان نداده است.

انتهای پیام/77

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا