سرور مجازی
zoomit

استیبل کوین DAI چیست؟

DAI استیبل‌کوین الگوریتمی است که MakeDAO (یکی از پروتکل‌های مبتنی‌بر اتریوم) صادر کرده و هدف آن حفظ نسبت دقیق یک‌به‌یک با دلار آمریکا است. این رمزارز در درجه‌ی اول به‌عنوان ابزاری برای وام‌دادن و قرض‌گرفتن دارایی‌های دیجیتال بدون نیاز به واسطه استفاده می‌شود. در‌واقع، DAI سیستم بدون مجوز با شفافیت بالا و حداقل محدودیت ایجاد کرده است.

تولد DAI؛ ایجاد و صدور

dai stablecoin

به‌گزارش جِمِنای، MakeDAO را اولین‌بار در سال ۲۰۱۵ رونه کریستنسن (Rune Christensen)، مدیرعامل و بنیان‌گذار این سازمان، معرفی کرد و پروتکل Maker که معماری زیربنایی استیبل‌کوین DAI محسوب می‌شود، فعالیت خود را در دسامبر ۲۰۱۷ آغاز کرد.

مدل MakerDAO برای ایجاد DAI، با مدل به‌کار گرفته‌شده در استیبل‌کوین‌های پیشرو بازار متفاوت است. این استیبل‌کوین از سطح بی‌نظیری در تمرکززدایی بهره می‌‌برد. استیبل‌کوین‌های دیگری مثل تتر ارز دیجیتال با پشتوانه‌ی ذخیره‌ی دارایی‌های فیات است که سازمانی مرکزی آن را مدیریت می‌کند، اما هیچ نهادی بر صدور DAI کنترل ندارد. در‌عوض، کاربرانی که قصد نگه‌داری DAI را دارند، دارایی‌های مبتنی‌بر اتریوم را روی قرارداد هوشمند ارائه می‌کنند که از آن‌ها به‌عنوان وثیقه‌ای برای حفظ ارتباط DAI با دلار آمریکا استفاده خواهد شد.

پشتوانه‌ی استیبل‌کوین‌های دیگر مثل تتر ذخیره‌ی دارایی‌های فیات است که سازمانی مرکزی آن را مدیریت می‌‌کند؛ اما هیچ نهادی بر صدور DAI کنترل ندارد

تفاوت دیگر این است که DAI برخلاف اکثر استیبل‌کوین‌ها که دربرابر ارز فیات وثیقه می‌شوند، از ارزهای دیجیتال مختلف به‌عنوان وثیقه بهره می‌برد؛ از‌جمله ETH ،COMP ،wBTC ،USDC ،BAT و… . پروتکل Maker در ابتدا فقط از اتر به‌عنوان وثیقه پشتیبانی می‌کرد؛ با‌این‌حال، در نوامبر ۲۰۱۹ این فناوری رو‌به‌رشد موفق شد از ارزهای دیجیتال دیگری مثل BAT و USDC نیز پشتیبانی کند. افزایش تعداد ارزهای قابل‌وثیقه ریسک را کاهش و ثبات قیمت DAI را افزایش داده است. گزینه‌های جدید وثیقه همچنان ازطریق رأی‌گیری به‌وسیله‌ی جامعه‌ی MakerDAO به این اکوسیستم اضافه می‌شود.

علاوه‌بر‌این، دارندگان توکن DAI در شبکه‌ی این ارز دیجیتال سود دریافت می‌کنند. افرادی که توکن بومی MakerDAO، یعنی MKR را دراختیار دارند، نرخ پس‌انداز DAI را تغیین می‌کنند و همچنین می‌توانند به‌عنوان ضامن DAI عمل کنند. این یعنی درصورت از‌کار‌افتادن سیستم، توکن‌های MKR آن‌ها می‌تواند حذف شود. این ساختار ضامن‌ها را تشویق می‌کند تا از عملکرد صحیح سیستم DAI و توکن‌های وثیقه‌شده‌ی آن اطمینان حاصل کنند.

توکن‌ DAI چگونه کار می‌کند؟

dai stablecoin

DAI توکنی ERC-20 است که امکان خرید آن از صرافی‌های متمرکز و صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) وجود دارد. علاوه‌بر‌این، می‌توانید با بازکردن صندوق وثیقه‌ی Maker از‌طریق داشبورد DAI با استفاده از گزینه‌ی MakerDAO Oasis Borrow از سیستم وام بگیرید و دارایی‌های مبتنی‌بر اتریوم را به‌عنوان وثیقه سپرده‌گذاری کنید. خزانه‌های وثیقه‌ساز که قبلا در تکرار پروتکل Maker به‌عنوان موقعیت‌های بدهی وثیقه‌ای نامیده می‌شدند، در‌واقع قراردادهای هوشمندی محسوب می‌شوند که وثیقه را تا زمانی که DAI قرض گرفته‌شده برگردانده نشود، در امان نگه خواهد داشت.

ارزش وثیقه‌ای که سپرده‌گذاری می‌کنید باید همیشه از ارزش DAI صادر‌شده بیشتر باشد. اگر ارزش وثیقه کمتر از ارش توکن‌های DAI صادر شده باشد، وثیقه‌ی شما نقد خواهد شد. DAI یکی از یکپارچه‌ترین دارایی‌های دیجیتال در اکوسیستم بلاک‌چین محسوب می‌شود و پس از قرض‌گرفتن آن، می‌توان از این ارز دیجیتال در برنامه‌های امورمالی غیرمتمرکز یا در بازی‌های مبتنی‌بر بلاک‌چین یا سایر موارد استفاده کرد.

DAI برای ثابت نگه‌داشتن قیمت خود از مجموعه‌ی پویایی از پروتکل‌ها استفاده می‌کند. از استیبل‌کوین، منحصر‌به‌فرد است زیرا به‌واسطه‌ی وثیقه‌ی ارز دیجیتال پشتیبانی می‌شود. توکن‌های DAI جدید به‌ازای هر وام ایجاد شده، تولید می‌شوند. هنگام که وام بازپرداخت شود، DAI تولید شده، سوزانده و وثیقه‌ی وام، آزاد خواهد شد. هر وام باید ۱۵۰ درصد بیشتر از حد وثیقه شود. اگر ارزش دارایی‌های ارز دیجیتال کاهش یابد، در این شرایط یک بافر ایجاد خواهد شد که نتیجه‌ی آن تثبیت ارزش DAI است. اگر ارزش وثیقه‌ به کم‌تر از ۱۵۰ درصد برسد، دارایی ارز دیجیتال وثیقه شده، به‌طور خودکار به‌فروش خواهد رسید تا مابه‌التفاوت ایجاد شده را پوشش داده و در نتیجه قیمت این استیبل‌کوین همچنان ثابت باقی بماند.

عرضه‌ی DAI در کنار وثیقه‌ی ارزهای دیجیتال و نقدینگی خودکار، توسط «کارمزدهای ثبات»، کنترل می‌شود. کارمزد ثبات به هزینه‌های پایداری گفته می‌شود که برای تولید توکن‌های جدید DAI دریافت می‌شود. می‌توان کارمزدها را برای تشویق یا جلوگیری از ایجاد وام، افزایش یا کاهش داد. این کنترل به ثابت ماندن ارزش DAI در برابر یک دلار آمریکا کمک می‌کند. اگر همه‌ی پروتکل‌های ذکر شده، موفق به تثبیت ارزش این استیبل‌کوین نشود، پلتفرم MakerDAO همچنان قادر خواهد بود برای پوشش هرگونه کسری، توکن حاکمیتی MKR را ضرب کرده و به‌فروش برساند.

مزیت پایداری برای دارندگان DAI و ویژگی‌های امنیتی

امنیت DAI

DAI با ارز دلار آمریکا مرتبط است. افزایش ثبات قیمت ارائه‌شده‌ی استیبل‌کوین DAI سرمایه‌گذاران را بر آن واداشته است تا این ارز دیجیتال را نه‌تنها به‌عنوان ذخیره‌ی پایدار با ارزش بلندمدت، بلکه گزینه‌ای مناسب برای مقاصد مبادلات روزانه ببینند که به گسترش چشم‌گیر کاربرد بلاک‌چین و به‌طورکلی فناوری‌ و سیستم‌های حوزه‌ی ارزهای دیجیتال منجر شده است.

مزایا و موارد استفاده استیبل‌کوین DAI

بسیاری از افراد در سراسر جهان حداقل دارایی موردنیاز برای واجدشرایط‌بودن افتتاح حساب بانکی را در‌اختیار ندارند؛ اما هیچ محدودیتی برای حداقل مقدار موجودی مورد‌نیاز برای استفاده از DAI وجود ندارد. ارزش پایدار DAI باعث شده است این استیبل‌کوین در مناطقی که افراد با بی‌ثباتی شدید اقتصادی مواجه شده‌اند، به‌عنوان ارز باثبات و جایگزین و ابزاری برای حفظ ارزش دارایی‌ها تبدیل شود.

از‌آنجا‌که DAI سیستم شفاف و بدون نیاز به‌ مجوز محسوب می‌شود، این ویژگی به افزایش اطمینان از دسترسی نامحدود کاربران به دارایی‌هایشان کمک می‌کند. این در حالی است که برخی از دولت‌ها مثل زیمباوه و میانمار محدودیت‌های زیادی در توانایی شهروندان برای دسترسی به ارزهای فیات اعمال کرده‌اند و حساب‌های بانکی مردم در این کشورها با محدودیت‌هایی مثل سقف برداشت روزانه یا ماهانه همراه است. زیمباوه در سال ۲۰۱۹ محدودیت برداشت هفتگی را تا ۲۰ دلار زیمباوه (ZWD) اعمال کرد. به‌طور مشابه، دولت میانمار در سال ۲۰۲۱ محدودیت برداشت روزانه ۵۰۰ هزار کیات (حدود ۳۵۰ دلار آمریکا) را روی حساب‌های بانکی شهروندان خود اعمال کرده است.

ارزش پایدار DAI باعث شده است این استیبل‌کوین در مناطقی که افراد با بی‌ثباتی شدید اقتصادی مواجه شده‌اند، به‌عنوان ارز باثبات و جایگزین و ابزاری برای حفظ ارزش دارایی‌ها تبدیل شود

کاربران با بهره‌گرفتن از سیستم DAI Savings Rate یا به‌اختصار DSR و قفل‌کردن توکن‌های این استیبل‌کوین برای خود سود و درآمد ایجاد می‌کنند. ازآنجاکه DAI روی بلاک‌چین اتریوم ساخته شده است، از مکانیزم اجماع این شبکه‌ی یعنی گواه انجام کار (PoW) بهره می‌برد. این سیستم فعلا از مکانیزم گواه بر سهام (PoS) بی‌بهره است؛ با‌این‌حال، سیستم MakerDAO دارندگان توکن‌های DAI را قادر می‌سازد تا با واریز DAI به قرارداد هوشمند MakerDAO سود به‌دست بیاورند. این سیستم تخصصیِ قرارداد هوشمند سرمایه‌گذاری کاربر را تضمین می‌کند و هیچ محدودیتی در حداقل و زمان برداشت دارایی‌ها به آ‌ن‌ها اعمال نخواهد کرد.

در بسیاری از موقعیت‌ها، هزینه‌های انتقال پول ازطریق سیستم‌های بین‌المللی بسیار زیاد بوده و علاوه‌بر‌این، مدت زمان زیادی برای تأیید نهایی این انتقال‌ها نیاز است. با کارمزدهای کم انتقال DAI و زمان پردازش سریع، انجام تراکنش‌ها از کیف پول‌ کاربری به کیف پول کاربر دیگر با روشی بسیار شفاف‌تر و کارآمدتر انجام خواهد شد.

مؤسسات مالی سنتی فقط در ساعات کاری به کاربران خدمات ارائه می‌دهند؛ بنابراین، انجام تراکنش‌ها ازطریق این مؤسسات فقط در طول روز قابل‌انجام است. علاوه‌براین، تراکنش‌ها در سیستم‌های سنتی فقط در زمان اداری انجام خواهد شد؛ اما DAI و بلاک‌چین اتریوم امکان انجام تراکنش‌ها را در هر زمان و هر روز سال و فقط در چند دقیقه فراهم کرده است. سیستم MakerDAO به‌ انجام ممیزی‌ها و تحقیقات گسترده برای کمک به افزایش اطمینان از امنیت پلتفرم خود معروف است.

توسعه‌دهندگان این سیستم ازطریق تجزیه‌وتحلیل ریاضی، به‌طور رسمی تمام قراردادهای هوشمند و مکانزیم‌های اساسی پروتکل که ساختار داخلی این پلتفرم را تشکیل می‌دهد، تأیید می‌کنند.

روش خرید DAI

خرید از صرافی‌های متمرکز

مثل سایر ارزهای دیجیتال، یکی از بهترین روش‌ها برای خرید DAI استفاده از صرافی‌های متمرکز (مثل بایننس، کوین‌بیس، کراکن، کوکوین و غیره) است. بدین منظور ابتدا باید ابتدا ارز فیات خود را به این صرافی‌ها انتقال داده معادل DAI آن را خریداری کنید.

پس از خرید رمز ارز DAI شما می‌توانید در معاملات داخلی صرافی متمرکز خود از آن برای خرید سایر ارزهای دیجیتال بهره ببرید. علاوه‌بر این می‌توانید DAI را به کیف پول خود انتقال دهید.

خرید از صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)

تبدیل ETH به DAI در یونی سواپ

شما همچنین می‌توانید در برخی از صرافی‌های غیرمتمرکز نسبت به خرید یا تبدیل DAI اقدام کنید. درحال حاضر براساس داده‌های وب‌سایت کوین مارکت‌کپ، می‌توانید در صرافی‌های غیرمتمرکزی مثل یونی‌ سواپ و سوشی‌ سواپ از رمزارز DAI استفاده کنید. به‌عنوان مثال امکان تبدیل اتریوم یا ارزهای دیجیتال دیگر به DAI در این صرافی‌ها وجود دارد. این یعنی برای به‌دست آوردن DAI در صرافی‌های غیرمتمرکز، ابتدا باید مقداری ارز دیجیتال مثل اتریوم در کیف پول خود داشته باشید و سپس با استفاده از امکانات این صرافی‌ها نسبت به تبدیل کردن آن به DAI اقدام کنید.

بهترین کیف‌پول‌های DAI

بهترین کیف پول های DAI

همان‌طور که اشاره کردیم، DAI یک استیبل‌کوین مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم است که ارزش آن همیشه معادل یک دلار آمریکا خواهد بود. این ارز دیجیتال موفق شده با بهره گرفتن از سیستم خاص خود، بدون نیاز به اعتماد به یک نهاد متمرکز، به‌فعالیت خود ادامه دهد که همین عامل یکی از مزایای مهم DAI نسبت به اکثر استیبل‌کوین‌ها مثل تتر یا PAX است. ماهیت غیرمتمرکز DAI و عدم نیاز به یک نهاد متمرکز یعنی هیچ دولتی نمی‌تواند فعالیت آن را متوقف کرده یا روی آن تأثیر داشته باشد. از آنجا که این استیبل‌کوین بر بستر اتریوم کار می‌کند، امکان نگه‌داری آن روی هر کیف پولی که از ERC-20 پشتیبانی می‌کند در دسترس کاربران است. در ادامه چند مورد از بهترین کیف‌ پول‌های موجود برای نگه‌داری DAI را به‌شما معرفی می‌کنیم.

مای اتر ولت (MyEtherWallet)

بهترین کیف پول تحت وب برای توکن‌های مبتنی بر ERC-20 از جمله DAI.

مزایا:

  • متن‌باز بودن این نرم‌افزار
  • کاربران می‌توانند DAI را در این پلتفرم با سایر ارزهای موجود مبادله کنند
  • پشتیبانی از کیف پول‌های سخت‌افزاری محبوب مثل Trezor و لجر

معایب:

  • فقط از ارزهای دیجیتال مبتنی بر ERC-20 پشتیبانی می‌کند
  • برای استفاده از قابلیت‌های این کیف پول همیشه باید به اینترنت متصل باشید که همین عامل باعث شده در برابر حملات و هک آسیب‌پذیرتر باشد

اتمیک‌ولت (Atomic Wallet)

یکی از کیف پول بسیار کاربرپسند برای تازه‌کاران که از DAI پشتیبانی می‌کند.

مزایا:

  • رابط کاربری ساده و مناسب برای کاربران تازه‌کار
  • پشتیبانی از صدها ارز دیجیتال از جمله DAI
  • بهره بردن از افزونه‌ی داخلی که امکان تبدیل ارزهای دیجیتال را بدون نیاز به استفاده از یک صرافی مجزا فراهم می‌کند
  • این اپلیکیشن امکان مبادلات نظیر‌به‌نظیر را ارائه می‌دهد

معایب:

  • عدم سازگاری با کیف پول‌های سخت‌افزاری DAI
  • قابلیت تبدیل ارزهای دیجیتال در این کیف پول فقط برای تعداد محدودی از توکن‌ها در دسترس است
  • هزینه‌ی بالای انجام تراکنش‌ها

اگزودوس (Exodus)

یک از بهترین کیف پول‌های چند ارزی که از DAI پشتیبانی می‌کند.

مزایا:

  • طراحی زیبا و پشتیبانی قدرتمند
  • بازخورد بسیار مثبت جامعه‌ی کاربران از این کیف پول

معایب:

  • هزینه‌ی بالای انجام تراکنش‌ها
  • روش احرازهویت یک‌مرحله‌ای

جکس (Jaxx)

یکی از بهترین اپلیکیشن‌های کیف پول برای نگه‌داری DAI.

مزایا:

  • سازگاری با بسیاری از ارزهای دیجیتال
  • یکی از بهترین کیف پول‌ها برای DAI
  • پشتیبانی از طیف وسیعی از پلتفرم‌ها و دستگاه‌ها

معایب:

  • کد منبع این کیف پول، متن‌باز نیست
  • سابقه‌ی جزئی از آسیب‌پذیری

متامسک (MetaMask)

بهترین افزونه‌ی تحت مرورگر که خدمات کیف پول DAI را ارائه می‌دهد.

مزایا:

  • اپلیکیشن متن‌باز که توسعه‌دهندگان زیادی در جامعه‌ی آن فعالیت دارند
  • رابط کاربری ساده و کاربردی
  • پشتیبانی مناسب از مشتریان
  • یک‌پارچه‌ شده با دو صرافی ارز دیجیتال

معایب:

  • با توجه به آنلاین بودن این کیف پول، آسیب‌پذیری آن در برابر حملات آنلاین و هک بیشتر است
  • باوجود اینکه این کیف پول اطلاعات کاربران را جمع‌آوری نمی‌کند، اما مرورگر برخی داده‌های کاربران را ثبت و نگه‌داری می‌کند.

کسب پاداش از طریق توکن DAI

مفاهیم به‌کار گرفته شده توسط MakerDAO بسیار پیشرفته بوده و پتانسیل بالایی برای ثابت نگه‌داشتن ارزش DAI دارند. با این‌حال می‌توان درکنار ایجاد وام، از توکن‌های DAI برای کسب پاداش‌های اضافه استفاده کرد.

استیکنیگ از نظر فنی به قفل کردن ارزهای دیجیتال در یک بلاک‌چین «اثبات سهام» اشاره دارد. این فرایند به اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایمن‌سازی شبکه کمک می‌کند. با این‌حال، نمی‌توان مفهوم DAI را با یک بلاک‌چین بومی مرتبط دانست. DAI با پروتکل دیفای MakerDAO ارتباط دارد که این پروتکل نیز بر بستر بلاک‌چین اتریوم توسعه داده شده است. سه روش اصلی برای استیک‌ِ توکن‌های DAI برای کسب پاداش وجود دارد که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارد.

چگونه DAI را استیک کنیم

روش اول: سرمایه‌گذاری از طریق سیستم MakeDAO

ساده‌ترین روش برای استیک‌کردن DAI، استفاده از پروتکل DSR است. این پروتکل یک قرارداد هوشمند بومی است که به‌طور مستقیم در سیستم MakerDAO میزبان می‌شود. کاربران می‌توانند DAI خود را در یک قرارداد DSR قفل کرده و در ازای آن سود دریافت کنند.

DSR ساده‌ترین روش برای استیک‌کردن DAI است. کارکرد این روش تا حد زیادی شبیه به حساب‌ پس‌انداز بانک‌های سنتی است. با این‌حال، DSR چند مزیت اضافه ارائه می‌دهد که از جمله می‌توان به عدم حداقل سپرده و امکان برداشت DAI در هر نقطه از جهان اشاره کرد.

به‌دلیل ماهیت منحصر‌به‌فرد سیتسم DSR، دارندگان توکن‌های حاکمیتی MakerDAO می‌توانند در هر زمان به‌ تنظیم DSR رأی دهند، زیرا این فرایند ابزار دیگری برای مدیریت پایداری DAI فراهم می‌کند. با تغییر DSR، جامعه می‌تواند عرضه و تقاضای DAI را دستکاری کند که این امر به ثابت نگه‌داشتن ارزش توکن DAI با دلار آمریکا کمک می‌کند.

چگونه DAI را در MakerDAO استیک کنیم

مرحله‌‌ی ۱ – اپلیکیشن DAI: کاربران می‌توانند از طریق اپلیکیشن DAI که Oasis نام دارد، به پروتکل MakerDAO دسترسی داشته باشند. در صفحه‌ی اصلی این اپلیکیشن روی Open Oasis در گوشه‌ی سمت راست بالا کلیک کنید.

استیک DAI

مرحله‌ی ۲ – اتصال کیف پول: پس از وارد شدن به اپلیکیشن Oasis، باید کیف پول دیجیتال مبتنی بر وب ۳ را به حساب خود متصل کنید. در این مرحله کیف پولی که در آن DAI نگه‌داری می‌کنید را انتخاب و دستورها را دنبال کنید.

استیک DAI

مرحله‌ی ۳ – پس‌انداز: پس از مراحل فوق، در اپلیکیشن Oasis روی کادر Start Saving کلیک کنید.

استیک DAI

مرحله‌ی ۴ – نرخ پس‌انداز DAI و تنظیمات: در صفحه ی بعدی روی کادر Dai Savings Rate کلیک کنید. سپس از شما درخواست می‌شود کیف پول دیجیتال وب ۳ خود را راه‌اندازی کنید. این مراحل بررسی می‌کند کیف پول ۳ شما امکان تعامل با اپلیکیشن Oasis را داشته باشد.

استیک DAI

مرحله‌ی ۵ – سپرده‌گذاری: مبلغی که می‌خواهید در قرارداد DSR واریز کنید را انتخاب کرده و روی Confirm کلیک کنید.

مرحله‌ی ۶ – تأیید: تراکنش را از طریق کیف پول دیجیتال وب ۳ خود تأیید کنید. پس از انتقال، ایجاد سود از توکن‌های DAI شما با نرخ پس‌انداز فعلی این استیبل‌کوین آغاز خواهد شد.

روش دوم: استیک در صرافی‌های متمرکز

می‌توان DAI را در بیشتر صرافی‌های رایج مثل بایننس یا کوین‌بیس استیک کرد. این صرافی‌ها معمولا خدمات استیکینگ را به‌عنوان سهام‌داری دیفای تبلیغ می‌کنند. این اصلاح کمی گمراه‌کننده است زیرا طبق تعریف، فرایند سرمایه‌گذاری از طریق مبادلات، یک فرایند متمرکز است.

اگرچه این اصطلاح کمی گمراه‌کننده به‌نظر می‌رسد، اما قراردادن DAI در صرافی‌های متمرکز دو مزیت عمده‌ی سرعت و سهولت استفاده را در بر خواهد داشت. در این شرایط، برای استیک کردن DAI نیاز نیست نگران وثیقه، کیف پول یا رویه‌های پیچیده باشید. نرخ بازده سالانه‌ی DAI در صرافی‌های سنتی، متفاوت است، اما مقدار آن با آنچه در پروتکل DSR ارائه می‌شود، تقریبا برابر است.

روش سوم: وام‌دهی دیفای

کاربری‌های امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای / DeFi

وام‌دهی واقعی دیفای، پیچیده‌ترین اما پرسودترین روش برای کسب سود از توکن‌های DAI محسوب می‌شود.

اپلیکیشن‌های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) توسط یک مؤسسه‌ی متمرکز کنترل نمی‌شود. همه‌ی پروتکل‌ها در این حوزه در کد اصلی آن‌ها تعبیه شده و تحوه‌ی عملکرد تراکنش‌ها براساس این کدها کنترل می‌شود. به‌عنوان مثال در مورد MakerDAO، هیچ نهادی بر فرایند این پروتکل نظارت ندارد.

این آزادی‌عمل، به سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال اجازه می‌ده تقریبا هرکاری با دارایی‌های خود انجام دهند (مثل خرید، فروش، اهرم و وام‌دهی). برنامه‌های دیفای مثل صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) یا پروتکل‌های وام‌دهی و استقراضی، بر نقدینگی عرضه شده توسط کاربران متکی هستند. این نقدینگی اغلب در قالب استخرهای نقدینگی، جمع‌آوری می‌شود. استخرهای نقدینگی، گنجیه‌ای از دارایی‌های ارز دیجیتال است که سایر کاربران می‌توانند با آن معامله یا مبادله انجام دهند. کاربران در ازای سپرده‌گذاری دارایی‌ها در یک استخر نقدینگی، سهمی از کارمزدهای جمع‌آوری شده را به خود اختصاص خواهند داد. هر استخر نقدینگی، یک نرخ بهره‌ی مرتبط خواهد داشت که بسته به میزان تقاضا برای توکن، تغییر می‌کند.

برای به‌دست آوردن سود از وان‌دهی دیفای، کاربر باید یک استخر نقدینگی DAI را در یک صرافی غیرمتمرکز مثل یونی‌سواپ یا یک پروتکل وام‌دهی مثل AAVE پیدا کند. استخر نقدینگی، یک نرخ سود سالانه‌ی مرتبط ارائه می‌کند. هنگامی که توکن‌های DAI به استخر نقدینگی سپرده شدند، کسب سود برای کاربر آغاز خواهد شد. این پاداش‌ها یا به‌عنوان DAI یا به‌عنوان یک رمز ارز بومی در برنامه‌ی دیفای مورد نظر، به کاربر اعطا می‌شود.

آینده‌ی DAI

MakerDAO سخت در تلاش است تا DAI را به‌عنوان «اولین ارز دیجیتال بی‌طرف جهان» معرفی کند. هدف این استیبل‌کوین آن است که نمادش مثل نماد دلار و یورو و پوند در همه‌جا حاضر و قابل‌تشخیص باشد. DAI برای دستیابی به اهداف خود باید به‌وسیله‌ی میلیون‌ها نفر استفاده شود؛ وظیفه‌ای که نه‌تنها به برندسازی، بلکه به بازاریابی و آموزش نیز نیاز دارد. اگرچه محقق‌کردن این هدف کار آسانی نیست، هیچ استیبل‌کوین دیگری موقعیت DAI را برای رسیدن به هدف یادشده ندارد.

دیدگاه شما کاربران mydtc درباره‌‌ی DAI چیست؟

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی mydtc نیست. خطر از‌دست‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، خود تصمیم نهایی را اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌عهده بگیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا