سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

قیمت رانا پلاس شش دنده TU5 پلاس اعلام شد

رانا دومین محصول ملی ایران خودروست که بر اساس پلتفرم خودروی ۲۰۶ صندوق دار تولید شده و از موتور معروف TU5 نیز بهره می‌برد. این خودرو از سال ۹۱ وارد بازار کشور شد و ایران خودرو از زمستان سال گذشته، قصد دارد تا نسخه پلاس آن را راهی بازار کشور کند. اتفاقی که تاکنون بارها به تاخیر افتاده است و پس از معرفی مشخصات اولیه در ماه های گذشته، حالا شاهد اعلام قیمت ۱۴۴.۸ میلیون تومانی برای رانا پلاس هستیم، آن هم در شرایطی که چند ماه قبل مدیران ایران خودرو در طی اولین مراسم قرعه کشی از قیمت ۹۳ میلیون تومانی برای رانا پلاس خبر داده بودند.

این در حالیست که رانا پلاس از نظر فنی به پیشرانه تی یو ۵ با استاندارد آلایندگی یورو ۵ با فرمان برقی مجهز شده و برخلاف رانا معمولی به عایق های صوتی مجهز است تا از نفوذ صدا به کابین خودرو جلوگیری شود، این درحالی است که نمونه اولیه رانا به عنوان یک خودرو ارزان سازی شده براساس پژو ۲۰۶ فاقد این عایق ها بود.

رانا پلاس

همچنین کیفیت پلاستیک مورد استفاده برای تولید داشبورد رانا پلاس نیز بهبود یافته و بر روی فرمان امکاناتی نظیر کروز کنترل اضافه شده است.

قیمت رانا پلاس شش دنده TU5 پلاس اعلام شد [به روز رسانی] – مرداد ۱۴۰۰

ایران خودرو رانا پلاس ۵ دنده با پیشرانه TU5 را با قیمت ۱۸۰ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه می کند و همچنان تغییر قیمتی برای این سدان کلاس B با تیپ ۶۱۰ رخ نداده است. اما این خودروساز در آخرین فهرست قیمت محصولاتش بهای مصوب رانا پلاس TU5 پلاس را هم اعلام کرده است.

در این فهرست، قیمت رانا پلاس TU5 پلاس شش دنده نیز ۱۹۳ میلیون و ۴۲۲ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده است. همچنین کلاس این خودرو ۶۱۵ عنوان شده و هنوز نمی توان به صورت قطعی گفت که آیا این قیمت مربوط به نسخه دارای سقف شیشه ای است و یا بهای اعلام شده به رانا پلاس TU5 پلاس سقف فلزی اختصاص دارد؟

با فرض سقف فلزی بودن رانا پلاس TU5 پلاس ۱۹۳ میلیون تومانی و اختلاف قیمت نزدیک ۱۳ میلیون تومان با نسخه معمولی، می توان گفت که ایران خودرو این بهای اضافه را به خاطر نصب جعبه دنده ۶ سرعته دستی، فرمان کمکی برقی و ارتقای حاصل شده در TU5 از مشتریان دریافت خواهد کرد.

رانا پلاس اتوماتیک با گیربکس قدیمی AMT به خط تولید رسید [به روز رسانی] – تیر ۱۴۰۰

آن طور که مشخص است، تولید نمونه‌های اولیه رانا پلاس اتوماتیک در گروه صنعتی ایران خودرو آغاز شده و در ماه‌های آتی قرار است تا این خودروساز تولید جعبه دنده این سدان کلاس B را در کارخانه نیرو محرکه آغاز کند.

در حال حاضر دو تیپ معمولی و پانوراما رانا پلاس به بازار معرفی شده و ایران خودرو می‌گوید که به زودی فروش نسخه پانوراما هم آغاز می‌شود. رانا پلاس نسخه پایه به پیشرانه TU5 مجهز است و در نمونه پانوراما پیشرانه TU5 پلاس دیده می‌شود. همچنین احتمال آن بسیار است که در اواخر سال جاری، نسخه اتوماتیک (نیمه اتوماتیک AMT) این سدان ملی به بازار معرفی شود.

تصاویر منتشر شده در فضای مجازی از خط تولید ایران خودرو، حاکی از آن است که نمونه‌های اولیه رانا پلاس اتوماتیک شروع شده و احتمالاً در آینده نزدیک تست‌های جاده‌ای آن هم آغاز می‌شود. به خاطر همین در این محتوا به سراغ معرفی برخی ویژگی‌های تیپ جدید رانا پلاس رفته‌‌ایم.

رانا پلاس اتوماتیک در اصل به پیشرانه نیمه اتوماتیک AMT مجهز است. همچنین تصاویر منتشر شده تایید می‌کند که ایران خودرو برنامه نصب جعبه دنده AMT را بر روی این خودرو دارد.

رانا پلاس اتوماتیک به خط تولید رسید

تیپ جدید رانا پلاس به جعبه دنده ۶ سرعته نیمه اتوماتیک AMT مجهز است. این جعبه دنده که ساختاری مشابه به سیستم‌های انتقال قدرت دستی دارد، فرایند کلاچ گیری را به صورت هوشمند انجام می‌دهد و تعویض دنده‌ها در آن بر عهده جعبه دنده است. اما همیشه در جعبه دنده‌های AMT پیشنهاد می‌شود که تعویض دنده در ترافیک‌ها توسط راننده انجام شود تا فشار کمتری به سیستم انتقال قدرت اعمال گردد.

با توجه به مجموعه دسته دنده و نمونه اولیه رانا پلاس اتوماتیک، می‌بینیم که ایران خودرو از سبک جدید دسته دنده‌ها در خودروهای AMT استفاده کرده است. در مجموعه پنل تنظیمات گیربکس این خودروی ملی، مانند سایر خودروهای AMT حالت پارک (P) وجود ندارد و راننده می‌تواند میان گزینه‌های R، N ، D و M یکی را انتخاب کند. همچنین حالت اسپرت و برفی هم برای سیستم انتقال قدرت رانا پلاس قابل اعمال است و با توجه به سبک مجموعه پنل دسته دنده، بدیهی است که در حالت M (تعویض دنده دسته) دنده‌های مثبت و منفی توسط دکمه‌های پشت فرمان اعمال خواهد شد.

گویا قرار است تا رانا پلاس اتوماتیک ۶AMT امکاناتی مشابه به رانا پلاس پانوراما داشته باشد. برای همین می‌توان گفت که تیپ جدید رانا پلاس به سقف شیشه ای ثابت با سایه بان دستی، فرمان کمکی برقی، شیشه‌ها آینه‌های جدید، کامپیوتر سفر، کروز کنترل، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، صندلی‌های تاشو عقب، راهنمای تعویض لاین، دنده پشت فرمان، سنسور پارک عقب، دو کیسه هوا، ترمزهای دیسکی و کاسه عقب، سامانه ترمز ABS، EBD و… مجهز خواهد بود. همچنین گفته می‌شود که رانا پلاس اتوماتیک با رینگ آلومینیومی ۱۴ اینچی به بازار می‌آید.

رانا پلاس با سقف پانوراما و گیربکس شش سرعته در آستانه ورود به بازار [به روز رسانی] – خرداد ۱۴۰۰

گفتنی است رانا پلاس جدید ایران‌خودرو به همراه سقف پانوراما و گیربکس شش سرعته به زودی راهی بازار خواهد شد.

ایران‌خودرو اعلام کرده است که در راستای توجه به انتظارات مشتریان رانا پلاس و کسب رضایت‌مندی آن‌ها سطح تجهیزات و این خودرو را ارتقا داده و یک گیربکس شش سرعته و سقف پانوراما را به لیست امکانات نسخه جدید این سدان اضافه کرده است.

از جمله تجهیزات رانا پلاس می‌توان به فرمان برقی، کروز کنترل، مجموعه کنسول میانی بین دو صندلی و مجموعه کلیدهای شیشه بالابر درها و آیینه برقی جدید، غربیلک فرمان با آرم کرومی به همراه کلیدهای کنترلی بر روی فرمان (MFC) اشاره کرد. همانطور که گفتیم گیربکس MT6 و سقف شیشه‌ای نیز بر روی نسخه جدید این خودرو قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که رانا پلاس جدید امکانات و تجهیزات به‌روز‌شده رانا پلاس فعلی یعنی چراغ‌های جلو و عقب جدید، جلو پنجره طرح جدید، مجموعه صندلی‌ها با روکش جدید به همراه ایزوفیکس، دستگیره‌ها و زه‌های جانبی هم رنگ بدنه، آینه‌های جانبی جدید راهنمادار و سنسور دنده عقب را نیز در برخواهد داشت

مشخصات رسمی رانا پلاس پانوراما ۶ دنده اعلام شد [به روز رسانی] – اردیبهشت ۱۴۰۰

روز گذشته گروه صنعتی ایران خودرو مشخصات رسمی رانا پلاس پانوراما (سقف شیشه ای) را با جعبه دنده ۶ سرعته دستی بر روی وبسایت خود بارگذاری کرد. گفته می شود که در هفته های آتی، نسخه جدید این سدان کلاس B به دست مصرف کنندگان خواهد رسید.

رانا پلاس پانوراما ۶ دنده با کد کلاس ۶۱۵۰۲ در کارخانه ایران خودرو تولید می‌شود و در بحث قوای محرکه تفاوت‌های قابل توجهی با رانا پلاس ۶۱۰۱۵ دارد. نسخه جدید این سدان ملی به پیشرانه TU5 پلاس مجهز است که به گفته ایران خودرو ۱۱۳ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر برای رانا پلاس پانوراما ۶ دنده تولید می‌کند که اندکی نسبت به نسخه ساده tu5 بیشتر است.

رانا پلاس جدید

سیستم انتقال قدرت رانا پلاس پانوراما از نوع ۶ دنده دستی (MT6) است که در شرکت نیرو محرکه تولید می‌شود. ضرایب دنده‌های این سیستم انتقال قدرت به شرح زیر است:

  • دنده یک : ۳٫۵۸
  • دنده دو: ۲٫۰۴
  • دنده سه: ۱٫۲۹
  • دنده چهار: ۰٫۹۷
  • دنده پنج: ۰٫۷۶
  • دنده شش: ۰٫۶۰
  • دنده عقب: ۴٫۱۷

در مشخصات رسمی رانا پلاس پانوراما ۶ دنده اعلام شده‌است که این خودرو به دو کیسه هوا، تریم داخلی پارچه، فرمان کمکی برقی، سقف شیشه‌ای ثابت با سایه‌بان دستی (مشابه به پژو ۲۰۷i و پژو ۲۰۷i صندوق دار)، تهویه دستی، کروز کنترل، سنسور پارک عقب، ترمز دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و… مجهز است.

آن طور که گفته می‌شود، فعلاً تولید اولیه رانا پلاس با ویژگی‌های جدید در کارخانه ایران خودرو آغاز شده‌است و احتمالاً این خودرو در تابستان ۱۴۰۰ عرضه رانا پلاس پانوراما ۶ دنده دستی را به صورت رسمی آغاز می‌کند.

مشخصات فنی رانا پلاس معمولی پنج سرعته (بدون سقف شیشه ای) – زمستان ۹۹

سیدعلی قاضوی، مدیر پروژه خودروی رانا پلاس، در خصوص مشخصات دنا پلاس میگوید:

عمده تغییرات صورت گرفته در این خودرو مربوط به تزیینات داخلی است. در این محصول، گرین (دانه بندی یا همان بافت سطح داشبورد) و پنل جلو داشبورد تغییر یافته و کنسول میانی خودرو به صورت یکپارچه با طرح جدید ارایه خواهد شد، کلیدهای شیشه بالابر جلو و عقب جدید، کلید تنظیمات آیینه‌ها و آیینه برقی، مجموعه دسته دنده و دسته راهنما و دسته برف پاک کن نیز با طرح جدید است.

مدیر پروژه خودروی رانا پلاس افزود: «جلو آمپر این خودرو دیجیتال است که قابلیت افزودن لوگوی سیستم های جدید مانند سیستم پایداری (ESC)، سیستم تنظیم باد تایرها (TPMS) و سیستم فرمان برقی (ESP) و… را دارا است.

مشخصات فنی رانا پلاس معمولی پنج سرعته

قاضوی با بیان اینکه سیستم کروز کنترل بر روی این خودرو نصب شده، تصریح کرد: غربیلک فرمان این خودرو مشابه پژو ۲۰۷ هم دارای کلیدهای کنترل رادیو پخش و هم کروز کنترل است. هم چنین برای جلوگیری از صدای بیشتر، در موتور عایق صداگیر نصب و موکت صندوق عقب و قالپاق دارای طرح جدید است.»

وی با تاکید بر اینکه این پروژه در راستای ارتقای کیفیت محصول و جلب رضایت مشتریان تعریف و اجرا شده، اظهار کرد: «براساس نظر مشتریان، در خودروی رانا پلاس هم سیستم صوتی و هم بلندگوهای داخل خودرو را تقویت و به آن توییتر افزودیم.»

مدیرپروژه خودروی رانا پلاس با اشاره به اینکه آیینه های این خودرو جدید، راهنمادار و هم رنگ بدنه است، اظهار کرد: «قطعات تزییناتی بیرون خودرو، دستگیره‌ها و زه های جانبی هم‌رنگ بدنه (پک لوک) و جلوپنجره طرح جدید است که موجب زیبایی بیشتر در ظاهر خودرو می شود. طرح چراغ ها نیز کاملا به روز بوده و صندلی ها با روکش جدید اسپرت به همراه ایزوفیکس است.

وی با اشاره به مشخصات فنی خودروی رانا پلاس اظهار کرد: موتور این محصول TU۵ و استاندارد آلایندگی آن اروپا پنج است. این خودرو پنج دنده و دارای موتور ۱۶۰۰ با قدرت ۱۰۵ اسب بخاراست.»

همچنین گیربکس شش سرعته MT و AMT، فرمان برقی و نیز برخورداری از موتور EC۵ در برنامه های تولید آینده این خودرو قرار دارد که پایان امسال به عنوان نسخه «سطح بالا» (High Level) عرضه خواهد شد.

رانا پلاس

با این حال عدم تغییر در ظاهر خودرو حتی عدم ایجاد تحول در قطعات ساده ای نظیر سپر، نشان از بی سیلقگی ایران خودرو در تولید خودروهای تازه دارد.

قیمت رانا پلاس ایران خودرو در کارخانه ۱۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است

براساس دعوتنامه خرید مشتریانی که چند ماه قبل این خودرو را پیش خرید کرده بودند، ایران خودرو قیمت رانا پلاس را ۱۴۴ میلیون و هشتصد هزار تومان تعیین کرده است که به اختلافی نزیک به ۵۰ میلیون تومانی را نسبت به رقم اعلامی قبلی (۹۳ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان) نشان می دهد.

قیمت رانا پلاس ایران خودرو در کارخانه

مهمترین تغیرات خودرو رانا+ نسبت به خودرو رانا به شرح زیر است:

  • مجموعه داشبورد (بهبود جنس داشبورد)
  • مجموعه کنسول میانی بین دو صندلی و مجموعه ‏کلیدهای‏ شیشه ‏بالابر درها و آینه‏ برقی جدید
  • مجموعه رودری ها (طرح پارچه جدید)
  • چراغ‌های جلو و عقب جدید
  • جلو پنجره طرح جدید
  • مجموعه صندلی ها با روکش جدید (مشابه پژو ۲۰۷)
  • ایزوفیکس
  • دستگیره ها و زه های جانبی همرنگ بدنه (پک لوک)
  • غربیلک فرمان با آرم کرومی به همراه کلیدهای کنترلی (MFC)
  • آینه های جدید برقی راهنما دار
  • دسته راهنما و دسته برف پاک کن طرح ۲۰۶

مهمترین تغیرات خودرو رانا+ نسبت به خودرو رانا

مشخصات فنی رانا پلاس:

رانا پلاس

تجهیزات خودرو رانا پلاس:

رانا در سه تیپ به بازار باز می گردد [به روز رسانی] – اسفند ۹۸

در شرایطی مدت هاست ایران خودرو برنامه فروشی را برای «رانا» اعلام نکرده است، روز گذشته «معاونت تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو» برنامه عرضه این خودرو را در سه تیپ اعلام کرد.

کیانوش پورمجیب، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو، در جمع خبرنگاران در مورد نسخه جدید رانا گفت: «رانای فیس لیفت با نام رانا پلاس پا به باز می گذارد و تغییرات مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است. با توجه به هماهنگی های انجام شده با سازمان فروش ایران خودرو، در بهار ۱۳۹۹ عرضه گسترده رانا پلاس در بازار آغاز می شود».

به گفته معاون تحقیقات و طراحی محصول ایران خودرو، رانا پلاس از نظر فنی تا حدوی نسبت به گذشته تغییر کرده و سیستم خنک کاری آن بهبود پیدا کرده است. همچنین امکاناتی بر مبنای استانداردهای جدید بر روی آن اضافه شده که می توان به چراغ روشنایی روز، صندلی های جدید و… اشاره کرد.

پورمجیب در ادامه افزود: «رانا پلاس در مجموع ۲۶ تغییر مشهود دارد. در بحث متریال کابین شاهد بهبود هستیم و برخی ساز و کارهای الکتریکی خودرو تغییر کرده است. ساختار جدید کیسه هوا، بهبود متریال داشبورد و رودری، جعبه دنده و… از جمله بهبودهای مشهود و تغییرات اصلی در رانا پلاس است. همچنین این امکان وجود دارد تا تیپ جدید رانا، بر مبنای نسخه پلاس و فیس لیفت عرضه شود».

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو اشاره کرد: «رانا پلاس بزودی در نسخه اتوماتیک معرفی می شود. نمونه اتوماتیک این خودرو به جعبه دنده AL4 مجهز است و قابلیت تیپ ترونیک و حالت اسپرت و برفی بر روی آن وجود دارد. امکاناتی نظیر فرمان کمکی برقی (EPS) و کروز کنترل از جمله ویژگی هایی است که برای رانا پلاس اتوماتیک در نظر گرفته شده است. همچنین بحث نصب دوربین عقب، نمایشگر لمسی و رهیاب ماهواره ای بر روی خانواده رانا مطرح شده که بزودی این امکانات بر روی خانواده رانا پلاس عرضه خواهد شد».

در طی مراسم معرفی این خودرو، بسیاری از خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو این نقد را به مدیران طراحی محصول ایران خودرو اعلام نمودند که چرا با حضور رانا پلاس، نمونه قبلی این خودرو از خط تولید خارج نمی شود و در اصل نسخه فیس لیفت و غیر فیس لیفت هم زمان تولید می گردند؟!

مدیران بخش تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو در پاسخ به این سوال اعلام کردند که فعلا سیاست این خودرو بر اساس عرضه محصولات در بازه های قیمتی مختلف با ویژگی های متفاوت است. برای همین در کنار معرفی رانا پلاس فعلی، نسخه اتوماتیک پلاس و نسخه معمولی نیز عرضه خواهند شد تا مشتریان بتوانند بر اساس بودجه خود نسبت به خرید گزینه مناسب اقدام نمایند.

به گفته مدیران این بخش ایران خودرو، در سال ۱۳۹۹ خانواده رانا در سه تیپ به بازار خودروی کشور باز خواهد گشت. در گام نخست، سازمان فروش ایران خودرو عرضه رانا پلاس دنده ای را از بهار ۱۳۹۹ به صورت انبوه آغاز می کند.

این خودرو به همراه ۳ محصول جدید دیگر با نام‌های دنا پلاس اتوماتیک، سمند پلاس و سورن سال وارد بازار خواهد شد.

جزئیات بیشتر از مدل جدید رانا [به روز رسانی] – فروردین ۹۸

طبق رویه همیشگی ایران خودرو؛ بهره گیری از چراغ‌های اسپرت، با پس زمینه مشکی و به کارگیری چراغ‌های DayLight و همچنین نئون در دستور کار قرار گرفته ولی سایر تغییرات بدنه با هدف پیشگیری از هزینه های احتمالی فراموش شده و تنها می توان به همرنگ شدن دستگیره درب ها و زه جانبی با رنگ بدنه اشاره کرد.
در داخل کابین، صندلی‌های عقب متفاوت از نسخه های فعلی، بلوتوث، کروز کنترل، آینه‌های جانبی شبیه خودرو پژو ۲۰۷ آی، گرافیک جدید چراغ‌ها، تریم داخلی جدید با کیفیت بهتر در نظر گرفته است. از حیث فنی نیز تجهیز رانا سال به فرمان کمکی برقی می تواند حائز اهمیت باشد، هرچند که این مسئله هنوز به شکل رسمی اعلام نشده است.

رانا سال

مشخصات فنی رانا سال / رانا پلاس

به غیر از موارد ذکر شده، خودروی رانا با همان طول ۴۲۹۲ میلی متر، عرض ۱۶۵۵ میلی متر، ارتفاع ۱۴۵۶ میلی متر و همچنین فاصله بین دو محور ۲۴۴۱ میلی متر ساخته شده است که برای تامین نیروى مورد نیاز آن برای حرکت، از موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری با حداکثر خروجی قدرت ۱۰۸ اسب بخاری در دور موتور ۵۶۰۰ و همچنین گشتاور ۱۴۲ نیوتن متری در دور موتور ۴۰۰۰ استفاده شده است که به یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی متصل شده و می‌تواند حداکثر سرعت ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت به همراه شتاب ۱۲ ثانیه داشته باشد. همچنین این احتمال مطرح است که ترمز دیسکی چرخ های عقب نیز براساس ارزان سازی های اخیر ایران خودرو جای خود را به نمونه کاسه ای داده باشد.

https://mydtc.ir/wp-content/uploads/2021/07/E213C8DE-313D-4FDE-B192-1A93378B569C.jpe

همانطور که گفته شد، ظاهرا ایران خودرو در رانا پلاس پمپ هیدرولیک را از این خودرو را با پمپ برقی جایگزین کرده است. از این رو قدرتی معادل ۳.۵ تا ۴ اسب بخار افزون بر قدرت اولیه در اختیار راننده قرار خواهد گرفت. از لحاظ قیمتی نیز باید بگوییم اگر بازار خودرو ایران همچنان ثبات داشته باشد، رانا سال با قیمت حدود ۵۶ تا ۶۰ میلیون تومانی به مشتریان عرضه خواهد شد، این درحالیست که پروژه رانا روزگاری قرار بود به عنوان محصولی ارزان قیمت تر از پژو ۲۰۶ صندوق دار برای جایگزینی با تندر ۹۰ (به عنوان یک خودرو کاملا اقتصادی) تعریف شود، اما حالا رانا سال با قیمت ۶۰ میلیونی از یک خودرو اقتصادی فاصله گرفته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا