سرور مجازی
zoomit

وزیر ارتباطات: هنوز متا پاسخی به نامه‌ی مرکز ملی فضای مجازی نداده است

روز گذشته عضو کمیسیون فرهنگی مجلس مدعی شده بود که اینستاگرام و واتساپ به اجمال شرایط ایران را قبول کرده‌اند و به احتمال زیاد به ایران می‌آیند. اما امروز وزیر ارتباطات در جمع خبرنگاران درباره‌ی این ادعای جواد نیک‌بین گفت: «از خود او سؤال کنید ما چنین خبری نداریم و چیزی به ما واصل نشده است.»

عیسی زارع‌پور همچنین تأکید کرد که این نامه را مرکز ملی فضای مجازی فرستاده و تا صبح امروز هم هنوز پاسخی دریافت نکرده است:

در عمده کشورهایی که اینستاگرام یا واتساپ جزو پلتفرم‌های غالب آن‌ها است، این دو پلتفرم به درخواست آن کشور دفتر دارند و قواعد آن کشور را می‌پذیرند اما در مورد این موضوع اخیر بنده اطلاعی ندارم چون نامه را مرکز ملی فضای مجازی فرستاده و من صبح از دوستان مرکز ملی هم سؤال کردم گفتند پاسخی هنوز دریافت نکرده‌ایم. ظاهراً این صحبتی که این روزها توسط یکی از نمایندگان محترم مجلس مطرح شده بود، حدس و گمان است.

زارع‌پور به این موضوع هم اشاره کرد که هر ازگاهی در این زمینه صدایی از نمایندگان شنیده می‌شود. پیش از این در ۲۸ آبان علی‌اصغر عنابستانی در گفت‌وگویی مدعی شده بود: «اکنون که اینستاگرام در ایران فیلتر شده، آن‌ها برای ما پیام فرستاده‌اند که شرایط شما چیست؟ دوستان وزارت ارتباطات و شورای عالی امنیت ملی در حال بررسی موضوع هستند.» اما پس از پیگیری‌های دیتاسنتر من معلوم شد اینستاگرام هیچ مکاتبه‌ای با ایران نکرده است و وزارت ارتباطات از این موضوع خبری ندارد. عنابستانی هم در پاسخ به دیتاسنتر من این گفته را انکار کرده و گفت صحبت‌هایی که منتشر شده نقل قول دقیقی نبوده و رسانه آن را اشتباه منعکس کرده است.

پس از محدودیت‌های شدید ماه‌های اخیر و فیلترشدن اینستاگرام و واتساپ، موضوع نامه‌نگاری با پلتفرم‌های خارجی برای پذیرفتن شرایط ایران در صحبت‌های مسئولان بیش از گذشته مطرح شده است. در نهایت مرکز ملی فضای مجازی ۱۶ آذر اعلام کرد که نامه‌ای به شرکت متا فرستاده و در آن پس از متهم کردن اینستاگرام به نقض قوانین جمهوری اسلامی ایران و قوانین خود این پلتفرم، مهلت ۱۰ روزه داده تا نماینده رسمی مسئولیت‌پذیر معرفی کند. در بخشی از اطلاعیه‌ی روابط عمومی این مرکز آمده است: «در این نامه، مرکز ملی فضای مجازی به شرکت متا فرصت داده تا به منظور فراهم شدن امکان فعالیت پایدار سکوهای مذکور اقدامات لازم از جمله معرفی نماینده رسمی مسئولیت‌پذیر مستقر در ایران حداکثر تا ۱۰ روز پس از دریافت نامه از سوی آن شرکت وفق سیاست‌ها و مقررات کشور در خصوص نحوه فعالیت شرکت‌های خارجی در حوزه فضای مجازی کشور صورت پذیرد.»

هنوز مهلت ده روزه‌ی این شرکت تمام نشده بود که نیک‌بین از آمدن اینستاگرام و واتساپ به ایران خبر داد. خبری که وزارت ارتباطات از آن بی‌اطلاع است.

این نامه در شرایطی فرستاده شده که کارشناسان حقوقی معتقدند قوانین و ضوابط موجود از هر دو سو مانع از حضور نمایندگی پلتفرم‌های خارجی در ایران است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا