سرور مجازی
اخبار آی تی

زلزله ۴.۹ ریشتری “بابامنیر” شدیدترین لرزه هفته گذشته

به گزارش ایسنا،بر اساس گزارش مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زلزله ۴.۹ ریشتری در روز ۲۲ تیر ماه درعمق۸ کیلومتری و به فاصله ۳۸کیلومتری بابامنیر رخ داد.

در این زمین لرزه، سگمنت‌هایی از گسل "پیش ژرفای زاگرس" در مجاورت رومرکز زلزله امتداد دارند و احتمالا جنبائی آن قطعه گسلی از سامانه گسلی ZFF موجب رخداد زلزله ۴.۹ بابامنیر استان فارس شده است. این گسل در سوی غربی رومرکز زلزله نیز گسل کاری و فعال برازجان قرار دارد.

بررسی زلزله‌های تاریخی این منطقه نشان می‌دهد که تا شعاع ۲درجه و زلزله‌های دستگاهی تا شعاع یک درجه در اطراف رومرکز زلزله ۴.۹بابامنیر استان فارس زلزله‌هایی رخ داده است.

براساس داده‌های نوین لرزه‌خیزی ایران که با توسعه شبکه لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران و به هم پیوستن ایستگاه‌های استانی از اوایل سال ۲۰۰۶فراهم آمده، در شعاع ۱درجه از رومرکز زلزله، زمین‌لرزه‌های ۱۵سال اخیر ارائه شده است که با توجه به تعداد ایستگاه‌های لرزه‌نگاری ثبت کننده، معرف میزان لرزه‌خیزی منطقه‌اند.

تعداد ۲۹۸۶ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز روز ۲۲ تیر ماه از سال ۲۰۰۶ میلادی تا زمان وقوع زلزله ۴.۹ بابامنیر استان فارس(مدت ۱۵ساله)ثبت شده است. از این تعداد ۱۶زمین‌لرزه با بزرگی ۵ و بالاتر و ۱۱۳ زلزله با بزرگی ۴تا ۵ ریشتری بقیه زمین‌لرزه‌ها کوچکتر از بزرگی ۴ ریشتر در اطراف رومرکز گسترده شده‌اند.

علاوه بر آن "جایزان" استان خوزستان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۴.۳ ریشتر لرزید و کوهدشت استان لرستان زلزله‌ ۳.۴، درز استان فارس زمین‌لرزه‌ ۳.۶ و شبانکاره استان بوشهر زلزله ۳.۵ ریشتری را تجربه کردند.

جزئیات زمین‌لرزه‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۱۹ تیر

در خانه زنیان استان فارس زلزله ۲.۹ ریشتری، در منطقه ریوش استان خراسان رضوی زلزله ۲.۵ ریشتری درز استان فارس زلزله ۲.۹ ریشتری، در منطقه حسن آباد لائین نو استان خراسان رضوی زلزله ۲.۹ ریشتری و در کوهبنان استان کرمان زلزله ۲.۵ ریشتری رخ داد.

در نقده استان آذربایجان غربی زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ ریشتر در عمق ۶ کیلومتری زمین رخ داد و کانون رومرکز آن در ۱۰ کیلومتری نقده،۱۳ کیلومتری نالوس، ۱۴ کیلومتری گردکشانه این استان بوده است.

رویدر استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ ریشتری در عمق ۲۷ کیلومتری را تجربه کرد و رومرکز آن در ۲۲ کیلومتری رویدر و ۴۲ کیلومتری فین استان هرمزگان و ۲۳ کیلومتری درز استان فارس گزارش شد.

منطقه درز استان فارس با زمین لرزه‌ای به بزرگای ۳.۶ ریشتر لرزید. عمق این زلزله در ۸ کیلومتری و کانون آن در ۱۵ کیلومتری درز استان فارس و ۳۶ کیلومتری رویدر و ۳۹ کیلومتری فین استان هرمزگان بوده است. زلزله ۲.۷ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

حاجی آباد استان هرمزگان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین لرزید و کانون آن در ۳۰ کیلومتری حاجی آباد استان هرمزگان،۵۷ کیلومتری دوبرجی استان فارس و ۶۴ کیلومتری ارزوئیه استان کرمان بوده است.

یکشنبه ۲۰ تیر

جایزان استان خوزستان با زمین لرزه‌ای به بزرگای ۴.۳ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۵ کیلومتری جایزان، ۳۰ کیلومتری رامهرمز و ۳۱ کیلومتری میداود این استان گزارش شد. زلزله ۲.۶ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

در این روز همچنین در سردشت استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۹ ریشتری، در منطقه هفتکل استان خوزستان زلزله ۲.۵ ریشتری، در گراب سفلی استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۸ ریشتری رخ داد.

مشکان استان فارس با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۳۹ کیلومتری مشکان و ۵۶ کیلومتری قطرویه استان فارس و ۵۵ کیلومتری هرات استان یزد بوده است.

دوشنبه ۲۱ تیر

ریوش استان خراسان رضوی زلزله‌ای به بزرگای ۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین را تجربه کرد و کانون آن در ۲۴ کیلومتری ریوش، ۴۱ کیلومتری خلیل اباد و ۴۶ کیلومتری کاشمر این استان گزارش شد.

در شوسف استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۸ ریشتری و در منطقه هجدک استان کرمان زلزله ۲.۵ ریشتری به ثبت رسید.

سه شنبه ۲۲ تیر

در این روز نیز ، منطقه کنگ استان هرمزگان زلزله ۲.۸ ریشتری، نایبند استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۶ ریشتری، منطقه گردکشانه استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۸ ریشتری، سومار استان کرمانشاه زلزله ۲.۶ ریشتری و منطقه ترک استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۷ ریشتری را تجربه کردند.

بابامنیر استان فارس زلزله‌ای به بزرگای ۴.۹ را تجربه کرد و عمق آن در ۸ کیلومتری زمین و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۳۹ کیلومتری بابامنیر این استان و ۴۶ کیلومتری شبانکاره و ۴۸ کیلومتری بندر گناوه استان بوشهر بوده است. وقوع زلزله‌های ۲.۹ و ۲.۸ ریشتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منظقه است.

شبانکاره استان بوشهر با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۵ ریشتر در عمق ۱۵ کیلومتری زمین لرزید و کانون آن در ۴۰ کیلومتری شبانکاره، ۴۲ کیلومتری بندر گناوه و ۴۲ کیلومتری بندر ریگ این استان گزارش شد.

در این روز همچنین، بروجرد استان لرستان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۷ در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۹ کیلومتری بروجرد، ۲۳ کیلومتری اشترینان و ۲۴ کیلومتری چغلوندی این استان گزارش شد.

چهارشنبه ۲۳ تیر

در جایزان استان خوزستان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۷ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۲۰ کیلومتری جایزان و ۳۷ کیلومتری میداود استان خوزستان و ۲۵ کیلومتری لیکک استان کهگیلویه وبویر احمد بوده است.

نودان استان فارس زلزله ۲.۵ ریشتری‌ و کنار تخته استان فارس زلزله ۲.۸ ریشتری را در این روز تجربه کردند.

پنج‌شنبه ۲۴ تیر

کوهدشت استان لرستان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۴ ریشتر در عمق ۹ کیلومتری زمین لرزید و کانون آن در۱۱ کیلومتری کوهدشت، ۱۹ کیلومتری چقابل و ۲۷ کیلومتری کونانی این استان گزارش شد.

در هجدک استان کرمان زلزله ۲.۸ ریشتری، در قطور استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۶ ریشتری، در مینودشت استان گلستان زلزله ۲.۹ ریشتری، در مهران استان ایلام زلزله ۲.۶ ریشتری و در منطقه قلعه خواجه استان خوزستان زلزله ۲.۹ به ثبت رسید.

بندر گناوه استان بوشهر زلزله‌ای به بزرگای ۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین را تجربه کرد و کانون آن در ۲۰ کیلومتری بندر گناوه، ۲۴ کیلومتری بندر ریگ و ۴۰ کیلومتری شبانکاره این استان به ثبت رسید.

جمعه ۲۵ تیر

در بندرگناوه استان بوشهر زلزله ۲.۷ ریشتری و در منطقه فاریاب استان کرمان زلزله ۲.۸ ریشتری رخ داد.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا