سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

همراه اول ۱۰ میلیارد تومان به حمایت از ایده‌های برتر هوشمندسازی اختصاص خواهد داد

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در نشست خبری رویداد جایزه سال هوشمندسازی، از ادامه ثبت‌نام این رویداد تا ۱۵ شهریورماه داد و تاکید کرد این مرکز با اختصاص ۱۰ میلیارد تومان بودجه به منظور حمایت از ایده‌های برتر فناوری محور در حوزه اجتماعی و زیست‌محیطی در تلاش برای حل کردن چالش‌های کشور است.

«وحید شاه‌منصوری» اعلام کرد که حوزه‌های فناوری‌های نوین همچون ۵G, 6G و اینترنت اشیا و هوش مصنوعی به عنوان مهمترین حوزه هایی فناوری‌های نو در این مرکز مورد توجه قرار دارند. همچنین یکی از هدف‌گذاری‌های اصلی تبدیل این مرکز تحقیق و توسعه به بزرگترین مرکز تحقیق و توسعه منطقه است:

«از همین‌رو رویداد جایزه سال هوشمندسازی توسط مرکز تحقیق و توسعه همراه اول و با همراهی و کمک فروم‌اینترنت اشیا ایران در حال برگزاری است. یکی از اهداف این رویداد شناسایی ۱۰ چالش اجتماعی و زیست محیطی روز و ارائه راهکار فناوری محور برای این چالش‌ها با یک تعریف مسأله مشخص است. تلاش مرکز تحقیق و توسعه همراه اول همکاری با تیم‌های شرکت‌کننده در این رویداد برای حل کردن مسائل و مشکلات است.»

استفاده از ظرفیت‌های همراه اول در راستای مسئولیت اجتماعی

شاه‌منصوری در پاسخ به دیجیاتو مبنی بر اینکه شرکت‌کنندگان در این رویداد بیشتر از کدام‌استان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند با تاکید بر اینکه زمان ثبت‌نام در این رویداد همچنان تا ۱۵ شهریور ادامه دارد گفت: «اکثر تیم‌های شرکت‌کننده از تهران ثبت‌نام کرده و اصفهان و مشهد نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنین از آنجایی که مرکز تحقیق و توسعه برای پیاده‌سازی ایده‌ها این رویداد را برگزار کرده، در مراحل بعد نیز در حوزه سرمایه‌گذاری و حمایت حرکت‌اول به این روند وارد خواهد شد.»

او در ادامه با پاسخ به این پرسش که چرا همراه اول تصمیم به بیان و بررسی این معضلات گرفته است، مسئولیت اجتماعی همراه اول در حوزه‌های زیست محیطی و اجتماعی را دلیل اصلی عنوان کرد و گفت: «تلاش مرکز تحقیق و توسعه همراه اول حل کردن این مشکلات با تکیه بر فناوری‌های نوین و ظرفیت‌های همراه اول است.»

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول همچنین در بخش دیگری درباره زمان‌بندی نهایی این رویداد گفت: «زمان نهایی ثبت نام در این رویداد ۱۵ شهریور ماه هست و تا کنون هم ۷۱ شرکت در ثبت‌نام و راهکارهای خود را ارائه داده اند. بعد از انجام ارزیابی اولیه یک پیوست حقوقی با تیم‌های برتر امضا خواهد شد که عواقب و منافع ایده را به ارائه‌دهنده آن اختصاص خواهد داد. در مرحله بعد نیز از شرکت‌کنندگان در این رویداد پروپوزال جامع‌تری درخواست خواهد شد. این مرحله دو تا سه هفته پس از پایان مهلت مرحله اول انجام خواهد شد.»

شاه‌منصوری با اشاره به اینکه در مرحله بعد ده کارگروه علمی تخصصی با حضور فعالین حوزه ICT و اساتید دانشگاه و افراد فنی از همراه اول به بررسی ایده‌ها و پروپوزال‌های ارائه شده می‌پردازند، گفت: «در مرحله آخر برای هر راه‌حل یک تیم برتر انتخاب خواهد و با حمایت همراه اول این ایده تا مرحله اجرایی پیش خواهند رفت. هدف گذاری اولیه اعلام برندگان نهایی این جایزه نکایشگاه تلکام، که در پایان مهرماه در نظر گرفته شده است. هرچند به دلیل احتمال تاخیر دوباره در برگزاری این نمایشگاه تصمیم نهایی اعلام برندگان پایان آبان ماه خواهد بود. از همین‌رو بعد از اعلام برندگان نهایی مرحله عقد قرار داد نیز اعلام خواهد شد.»

ادامه رویداد جایزه سال هوشمندسازی در سال‌های آینده

رویداد جایزه سال هوشمندسازی که به گفته شاه‌منصوری بر اساس مسئولیت اجتماعی همراه اول برگزار شده و مواردی همچون کاهش آلودگی هوا، مراقبت‌های بهداشتی درمانی در زمینه کرونا، بهینه سازی توزیع محصولات، کاهش معضل کمبود آب، کاهش خسارات و تلفات جاده‌ای، مبارزه با قاچاق کالا، مدیریت کنترل ترافیک کلان شهر، مدیریت سوخت و مصرف انرژی و همچنین مدیریت بهینه در کشاورزی از جمله این موارد هستند. ای ۱۰ چالش از طرف مرکزر تحقیق و توسعه ارائه شده است.

سپرده‌گذاران سیم کارت همراه اول

او با اشاره به اینکه هیچ الزام و اجباری برای ارائه راهکار در همه ۱۰ موضوع عنوان شده وجود ندارد، گفت: «معیار سنجش ایده‌ها استفاده از فناوری نوین برای مدیریت مشکل است. از همین‌رو در صورتی که نهایتا ۵ موضوع در رویداد امسال پوشش داده شود. البته تلاش مرکز تحقیق و توسعه همراه اول ادامه این رویداد در سال‌های آینده است.»

معیار اصلی برای انتخاب راهکار در این رویداد، استفاده از ظرفیت‌های همراه اول، قابلیت تکرار پذیری و مقیاس‌پذیری و همچنین ترجیحا دارای مدل تجاری باشد تا در آینده نیز قابلیت ادامه کار را داشته باشد.

شاه‌منصوری با بیان اینکه ۱۰ میلیارد تومان بودجه به این رویداد اختصاص داده شده است گفت: «تلاش ما بر این است که در بدترین حالت ممکن یک میلیارد تومان به اجرای هر راهکار اختصاص داده شود.»

مرکز تحقیق و توسعه همراه اول تقریبا یک سال و نیم قبل فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر بزرگترین مرکز تحقیق و توسعه کشور محسوب می‌شود. هدف این مرکز شناسایی تیم‌های فعال داخلی در حوزه ICT و مخصوصا حوزه تامین تجهیزات و ملزومات مورد نیاز همراه اول کمک کنند است. در همین راستا بالغ بر ۴۵ تیم تحت حمایت این مرکز تحقیق و توسعه هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا