سرور مجازی
تکنولوژی

کاربردپذیری کدام اپلیکیشن رزرو اقامتگاه بهتر است؟ گزارش تستادی از بررسی جاباما، شب، جاجیگا و اتاقک

بر اساس گزارش تستادی کاربران حین استفاده از اپلیکیشن‌های رزرو اقامتگاه، در حین کار کردن با اپلیکیشن جاباما با چالش‌های کمتری روبرو شده و کاربران توانسته‌اند همه مراحل لازم و ضروری را به راحتی طی کنند.

تیم تستادی در گزارشی به بررسی چهار اپلیکیشن رزرو اقامتگاه پرداخته و میزان کاربردپذیری نسخه اندروید اپلیکیشن‌های جاباما، شب، جاجیگا و اتاقک را بررسی کرده است. در این بررسی کاربران این اپلیکیشن‌ها با شرکت در تست تستادی میزان رضایت خود از بخش‌های متفاوت این اپلیکیشن‌ها اعلام کردند.

گزارش تستادی را با دو رویکرد می‌توان مورد توجه قرار داد. نخست اینکه استارتاپ‌های حوزه اقامت برای توسعه اپلیکیشن خود و بهبود شرایط آن چه روندی را باید پیش ببرند. دوم اینکه، به عنوان یک کاربر، حالا که سفرهای داخلی رونق بیشتری گرفته کدام اپلیکیشن رزرو اقامتگاه خروجی بهتری را به کاربر خود ارائه می‌دهد.

کدام ویژگی‌ها برای کاربران قابل قبول است؟

جدول زیر 11 ویژگی را در چهار اپلیکیشن جاباما، اتاقک، شب و جاجیگا نشان داده و اعلام می‌کند کاربران هرکدام نسبت به این ویژگی احساس قابل قبولی داشته‌اند یا عدم رضایت داشته‌اند. البته در این بین برخی از این ویژگی‌ها بر اساس ساختار متفاوتی در اپلیکیشن معرفی شده‌اند.

نوشته های مشابه

نگاهی به این جدول نشان می‌دهد که جاباما تقریبا اپلیکیشنی قابل قبول برای کاربران خود بوده و فقط در دو ویژگی ذخیره اقامتگاه و ارتباط با پشتیبانی کاربران با ابهام روبرو شدند. علامت‌های قرمز نشان‌دهنده این است که هر چهار اپلیکیشن در روند ذخیره اقامتگاه برای کاربران خود قابل قبول نبوده و آنها را با مشکل و ابهام روبرو کرده‌اند.

این موضوع بیانگر این است که از سویی هر چهار اپلیکیشن در این حوزه موقعیتی یکسان دارند و از سویی دیگر باید این خلاء را به هر ترتیبی مورد تحلیل و بررسی قرار دهند تا نتیجه مطلوب برای کاربران قابل دسترسی باشد.

کاربران اپلیکیشن‌ها را چطور دیدند؟

بر اساس نمودارهایی که تستادی بعد از انجام تست کاربرد پذیری از این چهار اپلیکیشن منتشر کرده همه کاربران «کار اصلی» جاباما، اتاقک، شب و جاجیگا را تشخیص داده‌اند، همچنین 100 درصد آنها اپلیکیشن شب را به دیگران پیشنهاد داده و 80 درصد سه اپلیکیشن دیگر را پیشنهاد دادند.

البته نکته قابل توجه در این گزارش مواجهه کاربران با مشکلات غیر منتظره است؛ که 100 درصد کاربران شب در این پیمایش و بررسی با مشکلات غیرمنتظره مواجه شدند و فقط 20 درصد از کاربران جاباما چنین مشکلاتی را تجربه کرده‌اند. این نمودارها همچنین نشان می‌دهد که فقط 20 درصد از کاربران اتاقک تمام وظایفی که برایشان تعریف شده را انجام دادند. این عدد در سه اپلیکیشن دیگر 60 درصد بوده است.

زمان انجام وظایف تعریف شده برای کاربران به گزارش تستادی یکی از فاکتورهای مهم سنجش و تحلیل نتایج  تست کاربردپذیری است. به نظر می‌رسد این فاکتور، میزان زمان صرف شده به منظور انجام یک وظیفه توسط کاربر را نمایش می‌دهد. به هر روی هرچه این زمان کوتاه‌تر باشد به این معنی است که استفاده از اپلیکیشن برای کاربر ساده‌تر بوده است.

اهمیت با موفقیت به پایان رساندن وظایف

نمودار میله‌ای زیر میزان موفقیت هر وظیفه را در این تست نشان می‌دهد. بر این اساس کاربران جاباما در بررسی پشتیبانی 80 درصد موفقیت کسب کردند، شب و جاجیگا در همین مورد 100 درصد موفقیت کسب کردند و کاربران اتاقک در این مورد صرفا به 60 درصد موفقیت برای انجام وظیفه دست پیدا کردند.

همچنین بررسی رزرو اقامتگاه توسط کاربران سه اپلیکیشن جاباما، اتاقک و جاجیگا با 100 درصد موفقیت همراه بوده اما برای کاربران شب فقط 60 درصد موفقیت‌آمیز انجام شده است. اشتراک‌گذاری اقامتگاه هم برای کاربران دو اپلیکیشن جاباما و جاجیگا با موفقیت 100 درصدی انجام شده و برای اتاقک و شب فقط 60 درصد موفقیت داشته است.

همچنین کاربران اتاقک، شب و جاجیگا برای ذخیره اقامتگاه 80 درصد موفقیت را تجربه کرده و کاربران جاباما با 100 درصد موفقیت توانستند اقامتگاه خود را رزرو کنند. جالب است که این موضوع در روند بررسی فیلتر هزینه و تعداد اتاق برعکس مورد قبلی بوده است. کاربران اتاقک، شب و جاجیگا 100 درصد موفق به انجام این مورد شده و کاربران جاباما 80 درصد موفقیت کسب کردند.

نتایج نهایی تست اپلیکیشن‌ها

آنچه در این تست ارزش قابل توجهی دارد دقیقا بخش پایانی و نتایج آن است. در جدول زیر نتایج این تست درباره اپلیکیشن جاباما در جدول زیر آمده است. کاربرانی که در این تست شرکت کردند پیش از این کاربر جاباما نبودند و فقط دو نفر از آنها از سرویس‌های مشابه استفاده کردند. از تعداد 5 کاربر وارد شده به این تست، 4 کاربر هم جاباما را به دیگران معرفی کرند.

جدول زیر هم رفتار کاربران تست اتاقک را نشان می‌دهد. این گروه نیز از کاربران اتاقک نبوده و همگی آن را به دیگران معرفی کردند. همچنین فقط یک نفر از آنها پیش از این هیچ سرویس مشابهی را استفاده نکرده بود.

جدول زیر هم رفتار کاربران شب را نشان می‌دهد که بر اساس آن یک نفر پیش از این از سرویس شب استفاده کرده و همگی آن را به دیگران معرفی کردند.

کاربران جاجیگا نیز، همگی این برنامه را به دیگران معرفی کرده‌اند. از بین پنج کاربر هم فقط یک نفر در گذشته کاربر جاجیگا بوده و سه نفر از آنها پیش از این از برنامه‌های دیگر رزرو اقامتگاه استفاده کرده‌اند.

آگاهی از میزان تاثیرگذاری هر خطا، می‌تواند کمک بزرگی به تیم توسعه محصول برای اولویت‌بندی رفع آن‌ها کند. از همین رو در پی انجام این تست خطاها توسط تستادی بررسی شده و اطلاعاتی منتشر شد که بر اساس آن برنامه‌ریزی در راستای رفع این خطاها ادامه پیدا کند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا