سرور مجازی
فضای مجازی

شکایت سرمایه گذاران از مدیران بوئینگ به دلیل دو سقوط مرگبار هواپیمای 737 مکس

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، به گفته یک قاضی در آمریکا، سهامداران بوئینگ از مدیران این شرکت هواپیماسازی به دلیل‌عدم نظارت صحیح بر مسائل ایمنی در ساخت هواپیمای مسافربری 737 مکس که دو سقوط مرگبار آن بیش از 20 میلیارد دلار به این شرکت ضرر زده است، شکایت کرده اند.

مورگان زِرن، قاضی دادگاه ایالت دلاوِر، برخی ادعاها علیه هیئت مدیره بوئینگ را رد کرد اما گفت سهامداران بوئینگ شواهد کافی برای توجیه ادعاهای خود ارائه داده اند. ادعای آن‌ها مبنی بر این است که مدیران در اولین حادثه سقوط این مدل هواپیما در اکتبر سال 2018، به هشدارها در مورد مسائل ایمنی 737 مکس توجه نکردند.

این قاضی در حکم 102 صفحه‌ای خود گفت که این حادثه مسائل مربوط به سیستم کنترل پرواز را «که هیئت مدیره باید به آن توجه می‌کرد اما در عوض نادیده گرفت» مطرح کرده است.

بازگشت هواپیماهای بوئینگ 737 مکس به آسمان سنگاپورشرکت هواپیمایی روسیه قرارداد خرید بوئینگ 737 مکس را لغو کرد

بر اساس شکایت صندوق بازنشستگی مشترک ایالت نیویورک و انجمن بازنشستگی آتش نشانی و پلیس کلرادو، هیئت مدیره بوئینگ برای دستیابی به نظارت بیشتر بر کیفیت و ایمنی اقدامی را صورت نداده است تا اینکه هواپیمای مکس دوم در مارس 2019 در اتیوپی سقوط کرد. سرمایه گذاران ادعا می‌کنند که اما هیئت مدیره حتی قبل از سقوط اول نیز بر مسائل ایمنی تمرکز نکرده است.

فاجعه دوم که تعداد کشته شدگان این دو سقوط را به 346 نفر رساند، زمینه ساز زمینگیری این مدل هواپیما در جهان شد که بوئینگ را در یکی از عمیق‌ترین بحران‌ها در تاریخ صدساله خود فرو برد. شکایت سرمایه گذاران علیه مدیران شرکت در دادگاه ایالتی در دلاور تنظیم شده است.

شرکت بوئینگ نیز در این باره گفت: ما از تصمیم دادگاه مبنی بر اجازه دادن به پرونده شاکیان برای گذر از این مرحله اولیه از دعوا ناامید هستیم. ما در حالی که اقدامات بعدی را بررسی می‌کنیم، به دقت مسائل را طی چند روز آینده بازبینی خواهیم کرد.

بر اساس این گزارش، یک سیستم کنترل پرواز خودکار موسوم به MCAS در هر دو سقوط این هواپیما دخیل بود که توسط یک سنسور خراب به کار می‌افتاد.

اداره هوانوردی فدرال آمریکا سال گذشته پس از رفع این خطای بوئینگ در طراحی 737 مکس و اصلاحات گسترده دیگر در کامپیوترهای کنترل پرواز آن، مجوز از سرگیری پروازهای این مدل را صادر کرد.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا