سرور مجازی
شبکه اجتماعی

عوای تازه بر سر برند توییتر؛ واکنش حقوقی ایکس به چالش یک استارتاپ آمریکایی

عوای تازه بر سر برند توییتر؛ واکنش حقوقی ایکس به چالش یک استارتاپ آمریکایی

شرکت «ایکس» (X) در واکنش به یک چالش حقوقی تازه، شرایط خدمات خود را به‌روزرسانی کرده و هم‌زمان با طرح دعوی متقابل، بار دیگر بر ادعای مالکیت علامت تجاری «توییتر» تأکید کرده است.

به گزارش دیتاسنتر من و به نقل از Techcrunch، این شرکت، در اصلاحیه جدید شرایط خدمات خود تصریح کرده همچنان مالک حقوق انحصاری برند «توییتر» است. این اقدام پس از آن صورت گرفت که یک استارتاپ مستقر در ایالت ویرجینیا به‌تازگی درخواست ثبت علامت تجاری «توییتر» را ارائه کرده بود.

استارتاپ یادشده با نام Operation Bluebird مدعی است که شرکت X با تغییر نام شبکه اجتماعی خود به «ایکس»، عملاً برند «توییتر» را کنار گذاشته است. این شرکت در دادخواستی که در تاریخ ۲ دسامبر (۱۲ آذر) به اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده ارائه شده، به پستی از ایلان ماسک در تاریخ ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۳ (۱ مرداد ۱۴۰۲) استناد کرده که در آن اعلام شده بود این شبکه اجتماعی به‌زودی «با برند توییتر خداحافظی خواهد کرد».

در مقابل، شرکت X با طرح دعوی متقابل، این ادعا را به چالش کشیده است. X در این دادخواست تأکید کرده که همچنان مالکیت انحصاری علائم تجاری «Twitter»، «Tweet» و همچنین لوگوی پرنده آبی را در اختیار دارد.

در همین حال، Operation Bluebird پس از ثبت درخواست لغو مالکیت، فعالیت خود را از طریق وب‌سایتی با آدرس Twitter.new آغاز کرده و در حال جمع‌آوری ثبت‌نام کاربران بالقوه برای شبکه اجتماعی موردنظر خود است. این پروژه توسط دو وکیل هدایت می‌شود؛ از جمله مایکل پروف، بنیان‌گذار ساکن ایالت ایلینوی، و استفن کوتس که پیش‌تر به‌عنوان وکیل علائم تجاری در توییتر فعالیت داشته است. با توجه به پیشینه حرفه‌ای این افراد، ادعای آن‌ها مبنی بر راه‌اندازی یک سرویس رقیب برای ایکس با تردیدهایی همراه است و به نظر می‌رسد هدف اصلی، تصاحب علامت تجاری ارزشمند «توییتر» باشد.

با وجود این ابهامات، شرکت ایکس رویکردی محتاطانه در پیش گرفته است. بر اساس نسخه اصلاح‌شده شرایط خدمات این شرکت که از ۱۵ ژانویه ۲۰۲۶ لازم‌الاجرا خواهد بود، صراحتاً اعلام شده است: «هیچ‌یک از مفاد این شرایط، حقی برای استفاده از نام X یا نام توییتر، یا هر یک از علائم تجاری، لوگوها، نام‌های دامنه، سایر ویژگی‌های متمایز برند و دیگر حقوق مالکیت متعلق به X یا توییتر برای شما ایجاد نمی‌کند و استفاده از این موارد بدون رضایت کتبی و صریح ما مجاز نیست.»

این در حالی است که در نسخه‌های پیشین شرایط خدمات، تنها به نام «X» اشاره شده بود و نامی از «توییتر» به میان نیامده بود.

افزون بر این، شرایط خدمات جدید شامل اصلاحات جزئی دیگری نیز هست؛ از جمله ارجاع به مقررات اتحادیه اروپا و موضوع محتوای تولیدشده توسط کاربران. همچنین سیاست حفظ حریم خصوصی شرکت X با افزودن چند اشاره تازه به فناوری‌های تضمین سن کاربران، به‌روزرسانی شده است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا