سرور مجازی
نرم افزار

عرضه مرورگر وب جدید اوپن‌ای‌آی؛ آیا سلطه بلامنازع گوگل کروم پایان می‌یابد؟

عرضه مرورگر وب جدید اوپن‌ای‌آی؛ آیا سلطه بلامنازع گوگل کروم پایان می‌یابد؟

بنابر این خبر، مرورگر جدید قرار است در هفته‌های آینده عرضه شود و هدف آن، تغییر اساسی در نحوه وب‌گردی کاربران با بهره‌گیری از هوش مصنوعی خواهد بود.

این محصول به اوپن‌ای‌آی امکان دسترسی مستقیم‌تری به منبع اصلی موفقیت گوگل، یعنی داده‌های کاربران، را خواهد داد.

کارشناسان می‌گویند اگر حتی بخشی از ۵۰۰ میلیون کاربر هفتگی چت‌جی‌پی‌تی از این مرورگر استفاده کنند، این امر می‌تواند یکی از مهم‌ترین منابع درآمد تبلیغاتی گوگل را تحت فشار قرار دهد.

این از آن جهت است که کروم نقش کلیدی در ارائه داده‌های کاربران به گوگل ایفا می‌کند؛ داده‌هایی که برای هدفمند کردن تبلیغات و هدایت ترافیک جستجو به موتور گوگل به‌کار می‌روند.

نقش کلیدی کروم در جمع‌آوری اطلاعات کاربران و سودآوری تبلیغات برای گوگل آن‌چنان قابل توجه بوده که وزارت دادگستری آمریکا خواستار تفکیک این بخش از آلفابت شده است.

دو منبع مطلع به رویترز گفته‌اند مرورگر اوپن‌ای‌آی طوری طراحی شده که بخشی از تعاملات کاربران در داخل یک رابط چت مشابه چت‌جی‌پی‌تی باقی بماند و نیازی به کلیک روی وب‌سایت‌ها نباشد.

یک منبع دیگر اشاره کرده که این مرورگر بخشی از استراتژی کلان اوپن‌ای‌آی برای گسترش نفوذش در زندگی شخصی و کاری مصرف‌کنندگان است.

سخنگوی اوپن‌ای‌آی از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.

 

عرضه مرورگر وب جدید اوپن‌ای‌آی؛ آیا سلطه بلامنازع گوگل کروم پایان می‌یابد؟
مرورگر کروم محصول گوگل برای سال‌ها سلطه خود را بر بازار مرورگرها حفظ کرده است

 

زمینه‌سازی برای یک رقابت بزرگ

اوپن‌ای‌آی به رهبری سم آلتمن از زمان راه‌اندازی چت‌جی‌پی‌تی در اواخر سال ۲۰۲۲ صنعت فناوری را دگرگون کرده است.

پس از موفقیت اولیه این شرکت با رقابت شدید از سوی گوگل و استارت‌آپ‌هایی نظیر آنتروپیک مواجه شده و اکنون به دنبال حوزه‌های رشد جدید است.

در ماه مه، اوپن‌ای‌آی اعلام کرده بود که وارد حوزه سخت‌افزار نیز می‌شود و ۶.۵ میلیارد دلار برای خرید استارت‌آپ آیو، متعلق به جانی آیو طراح سابق اپل، پرداخت کرده است.

به گفته منابع، مرورگر جدید به اوپن‌ای‌آی این امکان را می‌دهد که محصولات مبتنی بر عامل‌های هوش مصنوعی خود مانند «اپراتور» را به‌صورت مستقیم در تجربه مرور کاربر ادغام کند؛ به‌طوری‌که این مرورگر بتواند کارهایی مانند رزرو رستوران یا پر کردن فرم‌ها را به‌جای کاربر انجام دهد.
 

بازاری رقابتی و اشباع‌شده

با وجود این طرح جاه‌طلبانه، اوپن‌ای‌آی با رقیبی بسیار قدرتمند روبه‌روست. بیش از ۳ میلیارد کاربر از مرورگر کروم گوگل استفاده می‌کنند و این محصول حدود دو سوم سهم بازار جهانی مرورگرها را در اختیار دارد.

سال گذشته اوپن‌ای‌آي دو معاون ارشد سابق گوگل را استخدام کرد که از اعضای اصلی تیم اولیه توسعه کروم بودند.

یکی از مدیران اوپن‌ای‌آی در ماه آوریل شهادت داده بود که اگر نهادهای ضدانحصار موفق به وادار کردن گوگل به فروش کروم شوند، این شرکت تمایل به خرید آن خواهد داشت. با این حال گوگل هرگز پیشنهادی برای فروش کروم مطرح نکرده و قصد دارد به حکم انحصار اعتراض کند.

شرکت‌های دیگر فعال در عرصه هوش مصنوعی نیز در ماه‌های اخیر مرورگر خود را به بازار عرضه کرده‌اند. از آن جمله شرکت پرپلکسیتی به‌تازگی مرورگر هوش‌مصنوعی خود به نام «کومت» (Comet) را عرضه کرد که می‌تواند به‌جای کاربر دست به عمل بزند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا