تبلیغات به واتساپ میآید

تبلیغات به واتساپ میآید
«متا»، روز دوشنبه، اعلام کرد که کسب و کارها از این پس میتوانند به اصطلاح آگهیهای وضعیتی (استاتوس) را در واتساپ نمایش دهند که کاربران را به تعامل با تبلیغکنندگان از طریق ویژگیهای پیامرسانی این برنامه ترغیب میکند. تبلیغات فقط به کاربران در تب «بهروزرسانی» واتساپ نشان داده میشود تا تبلیغات را از مکالمات شخصی افراد جدا کند. علاوه بر این، «متا» از طریق تبلیغات جستجو و اشتراک، درآمدزایی از ویژگی کانالهای واتساپ را آغاز خواهد کرد.
همانطور که مدیرعامل «متا» در سال ۲۰۲۲ گفته بود، شروع تبلیغات در این برنامه پیامرسان، گام مهمی در برنامههای مارک زاکربرگ، برای تبدیل واتساپ به «فصل بعدی» در تاریخ شرکتش است.
در حال حاضر، «متا» به تبلیغکنندگان اجازه میدهد تا تبلیغات به اصطلاح کلیکی را در فیسبوک و اینستاگرام اجرا کنند که کاربران را به واتساپ هدایت میکند تا بتوانند مستقیما با کسب و کارها، تعامل کنند. زاکربرگ در آوریل به تحلیلگران گفت: پیامرسانی بین برندها و مصرفکنندگان، باید ستون بعدی کسب و کار ما باشد و افزود: واتساپ اکنون بیش از سه میلیارد کاربر ماهانه دارد که بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در آمریکا هستند و به سرعت در آنجا رشد میکنند.
اکنون، شرکت ها میتوانند این نوع تبلیغات را در خود واتساپ نمایش دهند. تبلیغات استاتوس جدید در تب «بهروزرسانیهای کاربر» بخش «استاتوس» ظاهر میشود که میتواند برای اشتراکگذاری تصاویر، ویدیوها و متنهایی که مشابه استوریهای اینستاگرام، پس از ۲۴ ساعت ناپدید میشوند، استفاده شود.
از زمانی که «متا» در سال ۲۰۱۴، واتساپ را خرید، این اپلیکیشن پیامرسان در سراسر جهان به رشد خود ادامه داده است. اما برخلاف فیس بوک، اینستاگرام و اخیرا تردز، واتساپ هرگز اجازه تبلیغات را نداده است.
جان کوم و برایان اکتون، بنیانگذاران واتساپ، صنعت تبلیغات را به دیده تحقیر مینگریستند و این دو نفر پس از اختلاف با مدیرانی که مشتاق بودند تبلیغاتی و سایر اقداماتی را که مورد قبول آنها نبود، به فیس بوک تزریق کنند، این شرکت را ترک کردند.
این شرکت شبکه اجتماعی، درآمد واتساپ را فاش نمیکند، اما تحلیلگران پیش از این، درآمد این اپلیکیشن را بین ۵۰۰ میلیون دلار تا یک میلیارد دلار از محل دریافت هزینه ابزارها و خدمات از کسب و کارها تخمین زدهاند.
نیکیلا سرینیواسان، رئیس محصولات پیامرسان تجاری «متا»، جمعه گذشته گفت: متا از «اطلاعات بسیار ابتدایی» برای توصیه تبلیغاتی برای نمایش کاربران واتساپ استفاده خواهد کرد. این اطلاعات، شامل کشور، شهر، دستگاه، زبان و دادههای شخص مانند افرادی که آنها را دنبال میکنند یا نحوه تعامل آنها با تبلیغات، میشود.
این شرکت تب «بهروزرسانیهای» واتساپ را در ژوئن سال ۲۰۲۳ به همراه ویژگی «کانالها» راهاندازی کرد که به افراد و سازمانها اجازه میدهد برخلاف مکالمات شخصی، پیامهای پخش و بهروزرسانیها را برای دنبال کنندگان خود ارسال کنند. «متا» روز دوشنبه اعلام کرد که این شرکت همچنین از ویژگی کانالها، کسب درآمد خواهد کرد.
سازمانها و افرادی که سرپرست کانال هستند، اکنون میتوانند زمانی که شخصی، کانالهای مربوطه را از طریق دایرکتوری جستجو میکند، پول خرج کنند تا نمایان شدن کانالهای مربوطه را افزایش دهند.
«متا»، روز دوشنبه، اعلام کرد علاوه بر این، مدیران کانال میتوانند برای دسترسی به بهروزرسانیها و محتوای انحصاری، هزینه اشتراک ماهانه از کاربران دریافت کنند. به گفته یک سخنگو، این شرکت فورا از این هزینه های اشتراک ماهانه ،درآمد کسب نخواهد کرد، اما قصد دارد در نهایت ۱۰ درصد سهم از درآمد حاصل از این اشتراکها دریافت کند.
بر اساس گزارش شبکه سیانبیسی، سرینیواسان گفت که «متا» امیدوار است که با محدود کردن تبلیغات جدید خود به تب «بهروزرسانیهای» واتساپ، تا حد امکان، کمتر کاربران را آزرده کند. بهروزرسانیهای وضعیت کاربران و همچنین پیامها و تماسهای شخصی در واتساپ، رمزگذاری شده باقی میمانند.
منبع: ایسنا
مجله خبری mydtc