نجات خودروسازان غربی با کمک اینتل و شرکای فناوری: رقابت با چین در مسیر آینده

نجات خودروسازان غربی با کمک اینتل و شرکای فناوری: رقابت با چین در مسیر آینده
سازماندهی چابک، برگ برندهٔ چین
به گزارش دیتاسنتر من و به نقل از تکنیوزورلد، شرکتهای چینی تصمیمگیریهای خود را به صورت متمرکز انجام میدهند. رهبری خطی، حذف بوروکراسی و هماهنگی تنگاتنگ میان تیمهای توسعه و مدیریت باعث میشود که محصولات با سرعت چشمگیر عرضه شوند.
اما شرکتهای غربی در ساختارهایی پر از سطوح تصمیمگیری و بخشهای جزیرهای گرفتارند؛ ساختارهایی که محصول سالها رشد سنتی هستند. نتیجه؟ کندی مفرط در توسعه و از دست رفتن فرصتهای بازار.
تصمیمگیری دیرهنگام دربارهٔ سختافزار: یک مزیت راهبردی
در رویکرد چینی، انتخاب سختافزار (از جمله چیپستها و سنسورها) به مراحل پایانی توسعه موکول میشود. این رویکرد به خودروسازان امکان میدهد در لحظهٔ عرضه، از جدیدترین فناوریهای موجود بهره بگیرند.
در مقابل، شرکتهای غربی سختافزار را در مراحل اولیه انتخاب میکنند. نتیجه؟ خودروهایی با فناوری قدیمی که تا زمان ورود به بازار، دیگر مزیتی ندارند.
ورود اینتل و غولهای فناوری: فرصتی تاریخی
اینجاست که شرکتهایی چون اینتل میتوانند نقش منجی را ایفا کنند. اینتل با تجربهٔ عمیق خود در نوآوری سریع، ادغام نرمافزار و سختافزار و طراحی پلتفرمهای ماژولار میتواند مسیر تحول خودروسازان غربی را هموار سازد.
یکی از حوزههای کلیدی، «فوتونیک» یا فناوری انتقال داده با نور است. اینتل از رهبران جهانی در فوتونیک سیلیکونی بهشمار میرود و میتواند جایگزین کابلهای مسی سنگین و محدود را با فیبر نوری ارائه دهد. چنین تغییری نهتنها وزن خودرو را کاهش میدهد، بلکه سرعت انتقال داده را بهطور چشمگیری افزایش میدهد.
احیای مدل همکاری اینتل و AMD برای خودروها
در آغاز دوران رایانههای شخصی، اینتل و AMD با ارائهٔ پردازندههای قابل جایگزینی، استانداردسازی را پیش بردند. اکنون، همین مدل میتواند در صنعت خودرو تکرار شود. همکاری دوبارهٔ این دو شرکت میتواند جایگزینی رقابتی برای کوالکام و انویدیا، دو غول فعلی چیپستهای خودرویی، فراهم آورد.
با تعریف سوکتها و بردهای استاندارد، خودروسازان میتوانند از یک معماری محاسباتی واحد برای همهٔ مدلهای خود استفاده کرده و با توجه به نیاز یا محدودیتهای زنجیرهٔ تأمین، میان اینتل و AMD انتخاب کنند. این کار، هزینهها را کاهش میدهد و امکان ارتقای محصول حتی پس از فروش را فراهم میسازد.
هوش مصنوعی: پیشران تحولی بیسابقه
مدلهای جدید مالکیت خودرو، ناوگانهای خودران و نگهداری پیشبینیشونده، آیندهٔ صنعت خودرو را دگرگون خواهند کرد. در چنین آیندهای، مالکیت شخصی خودرو در شهرها کاهش مییابد و تقاضا برای خودروهایی هوشمند، متصل و قابل ارتقا افزایش مییابد.
شرکتهای فناوری مانند اینتل، گوگل و آمازون، در زمینههایی همچون پردازش ابری، تحلیل آنی داده و کسب درآمد از نرمافزار تخصص دارند. همکاری با آنها میتواند گذار خودروسازان به مدل «پلتفرم خودرویی» را شتاب بخشد.
نتیجهگیری: زمان اندک و فرصت بزرگ
چین نهتنها در رقابت خودروهای برقی پیشتاز است، بلکه با سرعت بیشتری در حال شتاب گرفتن است. برندهایی چون BYD، Nio و XPeng خودروهایی با کیفیت بالا و قیمتهای رقابتی عرضه میکنند و همزمان سرمایهگذاری سنگینی در حوزهٔ خودران و هوش مصنوعی انجام میدهند.
در مقابل، خودروسازان غربی همچنان گرفتار زنجیرههای تأمین قدیمی، نرمافزارهای تاریخگذشته و چرخههای توسعهٔ طولانیاند. اگر اقدامی جسورانه و فوری صورت نگیرد، بسیاری از آنها تا سال ۲۰۳۰ به تاریخ خواهند پیوست.
اینجاست که شرکتهایی مانند اینتل و AMD، چیزی فراتر از «تأمینکنندهٔ تراشه» خواهند بود؛ آنها میتوانند به عنوان شرکای راهبردی، ساختار، فرهنگ و فرآیندهای صنعت خودرو را از نو بازطراحی کنند.
گفته میشود تنها خودروسازانی که توسعهٔ سریع، معماریهای ماژولار، فوتونیک و مدلهای خدماتمحور مبتنی بر هوش مصنوعی را با آغوش باز بپذیرند، خواهند توانست در آیندهای پرشتاب جایگاه خود را حفظ کنند.
مجله خبری mydtc