سرور مجازی
ماهواره و فضا

هر روز یک شهاب‌سنگ به سیاره سرخ برخورد می‌کند و دهانه‌‌ای هشت‌متری به جا می‌گذارد

هر روز یک شهاب‌سنگ به سیاره سرخ برخورد می‌کند و دهانه‌‌ای هشت‌متری به جا می‌گذارد

طبق پژوهشی جدید، سیاره سرخ تقریبا هر روز یک اصابت را تجربه می‌کند. این شهاب‌سنگ‌ها ده برابر بیشتر از میزانی‌اند که پیش‌بینی شده بود.

پژوهش جدید از داده‌های ماموریت «این‌سایت» ناسا (Nasa’s InSight mission) استفاده کرد که برای شناخت بهتر این سیاره از «مریخ‌لرزه‌ها» یا فعالیت‌های لرزه‌ای در سطح استفاده می‌کند.

این تحقیق نشان داد که مریخ هر سال حدود ۲۸۰ تا ۳۶۰ برخورد شهاب‌سنگی را تجربه می‌کند. آن‌ها دهانه‌های بیش از هشت متری به جا می‌گذارند و سطح سیاره را می‌لرزانند.

این تحقیق به ما کمک می‌کند تا دریابیم مریخ – و سایر سیارات – در طول زمان چه تغییراتی کرده‌اند. همچنین ممکن است نشان دهد که درک فعلی ما اشتباه است، زیرا [شناخت کنونی ما از مریخ] به‌شدت به دهانه‌های برخوردی متکی است که ممکن است از آنچه تصور می‌کردیم رایج‌تر باشد.

ناتالیا ووجیسکا، از ایمپریال کالج لندن و یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: «برای درک بهتر اینکه شهاب سنگ‌ها چه‌قدر به مریخ برخورد می‌کنند و این برخوردها چگونه سطح آن را تغییر می‌دهند، می‌توانیم با استفاده از داده‌های زمین‌لرزه‌ای شروع کنیم به چیدن یک جدول زمانی از تاریخ و تکامل زمین‌شناسی سیاره سرخ.»

«شما می‌توانید آن را نوعی ساعت کیهانی در نظر بگیرید که به ما کمک می‌کند تا قدمت سطوح مریخ و شاید، پس از آن و با گذشت زمان، قدمت سیارات دیگر منظومه شمسی را تعیین کنیم.» 

این همچنین ممکن است به درک خطری که شهاب‌سنگ‌ها برای زمین ایجاد می‌کنند کمک کند. این یافته‌ها درمورد مریخ همچنین می‌تواند درباره کار ایمنی در ماموریت‌های آینده، که ربات‌ها یا حتی انسان‌ها را به سیاره سرخ می‌فرستند، اطلاعاتی ارائه دهد.

اینگرید داوبار، از دانشگاه براون، گفت: «برخوردهای سیاره‌ای همیشه در سراسر منظومه شمسی در حال وقوع‌اند.»

«ما علاقه‌مندیم آن را در مریخ بررسی کنیم، زیرا می‌توانیم آنچه در مریخ اتفاق می‌افتد را با آنچه روی زمین رخ می‌دهد [برای نشان دادن تفاوت‌ها] کنار هم بگذاریم و آن‌ها را با هم مقایسه کنیم.»

«این برای درک منظومه شمسی ما، آنچه در آن وجود دارد و آن‌گونه که جمعیت اجرام تاثیرگذار در منظومه شمسی ما به نظر می‌رسند، مهم است – هم به لحاظ خطرات آن برای زمین و هم از نظر تاریخی برای سیارات دیگر.»

مقاله جدید «تخمینی تازه از نرخ برخورد به مریخ براساس آمار مریخ‌لرزه‌های با بسامد بسیار بالا» در «نیچر آسترونومی» منتشر شده است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا