سرور مجازی
ماهواره و فضا

بازگشت موفقیت‌آمیز کاوشگر چین از سفر به نیمه تاریک ماه

بازگشت موفقیت‌آمیز کاوشگر چین از سفر به نیمه تاریک ماه

چین اعلام کرد کاوشگر چانگ ئه-۶ ساعت ۱۴ و ۷ دقیقه روز سه‌شنبه ۲۵ ژوئن (۵ تیر) به وقت محلی، همراه با نمونه‌‌هایی از خاک سمت تاریک ماه، با موفقیت در منطقه خودمختار “سی‌زی‌وانگ بنر” مغولستان داخلی در شمال چین فرود آمد. 

این کاوشگر که ششمین ماموریت چین به ماه است با الهام از اساطیر چینی “چانگ‌ئه”، به معنای “ایزدبانوی ماه” نام‌گذاری شده است. چانگ‌ئه سوم مه (۱۴ اردیبهشت) از پایگاهی در شهر ون‌جیانگ استان های‌نان به سوی ماه پرتاب شده بود و ۵ روز بعد وارد مدار ماه شد. ماموریت این کاوشگر نخستین تلاش بشر برای جمع آوری نمونه‌های خاک نیمه تاریک ماه محسوب می‌شود.

در جریان این ماموریت فضایی خارق‌العاده، چانگ‌ئه-۶ تا روز ۲ ژوئن (۱۳ خرداد) از مدارگرد و ماژول برگشت جدا شد و بر روی نیمه پنهان ماه فرود آمد و در دو روز پس از آن، از حوضه قطب جنوب-آیتکن ماه نمونه‌برداری کرد.

این کاوشگر پس از انجام نمونه‌برداری، به همراه نمونه‌ها از سطح ماه بلند شد و در حدود ۶ دقیقه بعد، به مدار تعیین شده ماه رسید.

چانگ ئه-۶ در نهایت در روز ۶ ژوئن (۱۷ خرداد) به مجموعه مدارگرد و ماژول بازگشت که در مدار ماه قرار داشتند متصل شد و نمونه‌های گردآوری شده را به ماژول بازگشت انتقال داد.

سازمان ملی فضایی چین (سی‌ان‌اس‌ای) ماموریت این کاوشگر را “یک شاهکار بی‌سابقه در اکتشاف ماه توسط انسان” توصیف کرد.

به گفته دانشمندان سفر به نیمه تاریک یا اصطلاحا “پنهان” ماه یعنی سطحی که همواره پشت آن به ما ساکنان زمین است و دیده نمی‌شود به دلیل مسافت زیاد برای ارسال کاوشگر و همچنین سطح مملو از حفره‌های عمیق آن کار بسیار دشواری است. دانشمندان چینی برای هدایت و حفظ ارتباط با کاوشگر چانگ ئه-۶ مجبور بودند از یک ماهواره استفاده کنند.

پژوهشگران می‌گویند نمونه‌های سنگ و خاک جمع شده از این ناحیه ماه ممکن است با سنگ و خاک سمت نزدیک ماه تفاوت داشته باشد.

در ویدئویی که از سوی رسانه‌های دولتی چین منتشر شده تصاویری از کاوشگر چانگ‌ئه-۶ پس از جمع‌آوری نمونه‌های خاک ماه دیده می‌شود که در آن این کاوشگر یک بازوی کوچک را بیرون آورده و پرچم چین را تکان می‌دهد.

ماموریتی موفقیت‌آمیز در رقابتی تنگاتنگ با آمریکا
سازمان فضایی چین اعلام کرده است که چانگ‌ئه-۶ اینک حدود دو کیلوگرم سنگ و خاک را با استفاده از یک بازوی مکانیکی و مته از نیمه پنهان ماه به زمین آورده است.

ناحیه قطب جنوبی-آیتکن در نزدیک دهانه عظیم یک حفره در سمت پنهان ماه، یکی از بزرگ‌ترین دهانه‌های شناخته شده در منظومه شمسی به شمار می‌رود. مسئولان سازمان فضایی چین این ماموریت را پر از “نوآوری‌های مهندسی، خطرات بالا و دشواری‌های فراوان” توصیف کردند. طبق برنامه‌ریزی‌ها دانشمندان چینی نخستین گروهی خواهند بود که امکان تجزیه‌ و تحلیل سنگ‌ها را پیدا می‌کنند و پس از آن دانشمندان دیگر در سراسر جهان می‌توانند برای بررسی این سنگ‌ها درخواست خود را به چین ارائه دهند.

پژوهشگران می‌گویند قطب جنوب ماه هدف جدید بسیاری از ماموریت‌های فضایی پیشگام است و کشورهای مهم در صنعت فضایی، علاقه بسیاری به کاوش در این منطقه دارند. به گفته آن‌ها احتمال وجود و دسترسی به یخ آب در ماه، می‌تواند به ایجاد پایگاه انسانی برای تحقیقات علمی در آينده کمک کند.

این دومین ماموریت چین برای جمع‌آوری نمونه از ماه به شمار می‌رفت اما در عین حال، نخستین ماموریتی است که از نیمه تاریک ماه نمونه‌برداری کرده است.

چین قصد دارد تا حدود سال ۲۰۳۰ میلادی یک فضانورد چینی را به ماه بفرستد. از سوی دیگر ایالات متحده آمریکا نیز در نظر دارد در قالب ماموریت آرتمیس-۳ در سال ۲۰۲۶ از چین پیشی بگیرد. به گمان بسیاری از کارشناسان این طور به نظر می‌رسد که  رقابت میان چین و آمریکا در عرصه فضایی وارد مرحله جدیدی شده است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا