سرور مجازی
ماهواره و فضا

مریخ‌نورد ناسا تخته‌سنگی اسرارآمیز پیدا کرد

مریخ‌نورد ناسا تخته‌سنگی اسرارآمیز پیدا کرد

مریخ‌نورد هنگام عبور از نرتوا والیس با این سنگ مواجه شد. نرتوا والیس منطقه‌ای است که گمان می‌رود شواهدی از رودخانه‌‌ای باستانی را، که میلیاردها سال پیش وجود داشته است، درخود دارد.

پرسویرنس مسیر خود را تغییر داده بود تا از پستی‌‌وبلندی‌های ناهموار دوری کند و از منطقه تپه‌های شنی عبور کند تا به تپه‌ای به نام مونت واشبرن برسد. 

تصاویر ثبت‌شده در طول مسیر جدید مریخ‌نورد نشان می‌دهد که این تپه پوشیده از تخته‌سنگ‌هایی است که ناسا برخی از آن‌ها را «نوعی که پیش‌ از این در مریخ مشاهده نشده است» توصیف کرد.

یکی از تخته‌سنگ‌ها، با حدود ۱۸ اینچ (۴۵ سانتی‌متر) عرض و ۱۴ اینچ (۳۵ سانتی‌متر) ارتفاع، با رنگ روشن خاص در محوطه‌ تخته‌سنگ‌های تیره‌تر بود.

محققان گفتند که این تخته‌سنگ در میان صخره‌های مریخ «متفاوت و منحصر به فرد» است.

در قسمت پایین مکان جدید، مریخ‌نورد همچنین برون‌‏زدهای سنگی با رنگ روشن را مشاهده کرد که احتمالا یا نمونه‌ای از سنگ‌های باستانی در معرض فرسایش رودخانه است یا رسوباتی است که کانال را پر کرده است.

براد گارچینسکی، یکی از مدیران ماموریت پرسویرنس، اظهار کرد: «تنوع بافت‌ها و ترکیب‌بندی‌ها در کوه واشبرن کشفی هیجان‌انگیز برای تیم بود، چراکه این سنگ‌ها نمونه‌ای از مجموعه‌ ارمغان‌های ژئولوژیک به شمار می‌روند که از دیواره دهانه و احتمالا فراتر از آن به سطح آورده شده‌اند.»

 

مریخ‌نورد ناسا تخته‌سنگی اسرارآمیز پیدا کرد
تصاویری که مریخ‌نورد ناسا منتشر کرد

«اما در میان این همه سنگ‌های مختلف یکی بود که واقعا توجه ما را به خود جلب کرد.»

ابزارهای موجود بر روی مریخ‌نورد، این تخته سنگ عجیب ملقب به «آتوکو پوینت» را بررسی کرد و دریافت که از کانی‌های پیروکسن و فلدسپات تشکیل شده است.

برخی از دانشمندان گمان می‌کنند که این مواد معدنی احتمالا از ماگمای زیر سطح مریخ آمد‌ه‌اند.

برخی دیگر می‌گویند که این سنگ ممکن است در قسمت دیگری از مریخ ایجاد شده باشد و در امتداد کانال رودخانه باستانی به سوی مکان کنونی‌اش حرکت کرده باشد.

ناسا گفت: «در هر صورت، این تیم بر این باور است که اگرچه آتوکو در نوع خود اولین نمونه‌ای است که مشاهده شده است، اما آخرین نمونه هم نخواهد بود.»

این کشف اخیر در حالی انجام شد که مریخ‌نورد پرسویرنس در منطقه‌ای در مریخ به نام «مارجین یونیت» به دنبال ذخایر حاوی مواد معدنی کربنات و الیوین می‌گشت.

این کانی‌ها مورد توجه پژوهشگران‌اند زیرا به این ویژگی شناخته شده‌اند که بقایای گذشته را سال‌های سال در خود نگه می‌دارند، به این معنی که در این ذخایر بخت بیشتری برای یافتن نشانه‌هایی از حیات بیگانه باستانی در مریخ وجود دارد.

به گفته ناسا، مریخ‌نورد در حال حاضر در حال بررسی این است که آیا یک نمونه هسته سنگی باید در این ناحیه جمع‌آوری شود یا نه.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا