سرور مجازی
اینترنت

نقشه فعالیت هواداران نامزدها در توییتر فارسی / پزشکیان، آماج حملات تندروهای داخلی و ربات‌های خارجی / نمودار

نقشه فعالیت هواداران نامزدها در توییتر فارسی / پزشکیان، آماج حملات تندروهای داخلی و ربات‌های خارجی / نمودار

به گزارش خبرآنلاین، بیش از ۲ هفته است که انتخابات ریاست‌جمهوری به مهم‌ترین موضوع توییتر فارسی تبدیل شده و فضای آنلاین تحت تأثیر آن، روزانه تغییر می‌کند. داده‌های توییتر نشان می‌دهد که روز ۲۷ خرداد (یک روز پیش از برگزاری اولین مناظره انتخاباتی) بیش از ۴۶ هزار توییت با حدود ۶۰ هزار ریتوییت و ۴۱۴ هزار لایک راجع به انتخابات و نامزدهای انتخاباتی منتشر شده است.

به نقل از کانال تلگرامی «تحلیل و پایش شبکه‌های اجتماعی»، مهم‌ترین ویژگی فضای انتخاباتی توییتر فارسی آن است که دیگر دوقطبی‌ای مشاهده نمی‌شود و فضای توییتر (X) تحت تأثیر ۳ دیدگاه مجزا به پیش می‌رود.

نقشه فعالیت هواداران نامزدها در توییتر فارسی / پزشکیان، آماج حملات تندروهای داخلی و ربات‌های خارجی / نمودار

حامیان «سعید جلیلی» که توأمان علیه «محمدباقر قالیباف« و «مسعود پزشکیان» نیز فعالیت می‌کنند، جو غالب با اختصاص یک‌سوم از شبکه (۳۳٪)، اکثریت نسبی فعال در فضای توییتر را به دست گرفته‌اند.

در سوی دیگر، کاربران میانه‌رو و اصلاح‌طلب که در حمایت از «پزشکیان» و نقد «قالیباف» و «جلیلی» فعالیت می‌کنند، ۲۷٪ از شبکه را به خود اختصاص داده‌اند که البته اختلاف زیادی با سهم فعالان جلیلی ندارد. در مقابل، حامیان «قالیباف» که توأمان مورد نقد دو گروه دیگرند، فقط ۱۰ درصد از شبکه به خود اختصاص داده‌اند.

نکته مهم اما میزان فعالیت کاربران برانداز و مخالفان جمهوری اسلامی است. داده‌ها نشان می‌دهد که این کاربران درمجموع ۲۵٪ از شبکه را به خود اختصاص داده‌اند و محتوای آن‌ها عمدتاً به تحریم انتخابات و نقد «مسعود پزشکیان» اختصاص دارد.

فعالیت بخش کمی از کاربران نزدیک به جریان انقلابی و اصولگرا نیز عمدتاً متمرکز بر مشارکت در انتخابات است که فقط ۵٪ از شبکه را به خود اختصاص داده و به دلیل جدا بودن از سایر بخش‌ها، عملاً تأثیری بر فضای توییتر فارسی ندارد.

نقش ربات‌ها

البته در این میان، از اقدامات سازماندهی‌شده و نقش ربات‌ها نیز نباید غافل شد. همان‌طور که در نمودار می‌بینید، نسبت لایک به ریتوییت در توییت‌های حامیان سعید جلیلی بسیار کمتر از سایر خوشه‌هاست و این موضوع، بیانگر فشردگی و سازمان‌دهی درونی این جریان است. به بیان ساده‌تر، سازمان‌دهی درون خوشه حامیان سعید جلیلی به‌مراتب بیشتر از سایر خوشه‌هاست.

شایان ذکر است بیشترین حضور کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی به‌ترتیب در اینستاگرام، تلگرام و توییتر فارسی است.

۵۴۵۴

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا