سرور مجازی
ماهواره و فضا

به‌زودی یک انفجار درخشان نواختری در آسمان شب رخ می‌دهد

به‌زودی یک انفجار درخشان نواختری در آسمان شب رخ می‌دهد

این انفجار به‌حدی درخشنده خواهد بود که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است و گویی که، در مدتی کوتاه، ستاره‌ای نو در آسمان شب ظاهر شده است.

ناسا می‌گوید این انفجار نواختری (نُوا) فرصتی استثنایی را برای دوست‌داران نجوم فراهم خواهد کرد، چراکه وجود این نوع ستاره‌ها، که این گونه انفجارها در آن‌ها رخ می‌دهند، در کهکشان ما مرسوم نیست.

به گزارش نیویورک‌پست، این انفجار ستاره‌ای در یک سامانه ستاره‌ای به نام  «کرونا بوریالیس» (تاج شمالی) رخ می‌دهد که سامانه‌ای ستاره‌ای شامل دو ستاره است که یکیشان کوتوله سفید است و دیگری ستاره غول‌پیکر سرخی که دور آن می‌چرخد.

 به گفته دانشمندان، غول‌های سرخ به ستاره‌های در حال مرگی گفته می‌شود که سوخت هیدروژن هسته‌شان تمام شده است. خورشید نیز درنهایت به چنین سرنوشتی دچار خواهد شد.

ستاره‌شناسان همچنین می‌گویند در برخی از  سامانه‌های ستاره‌ای، مانند تی تاج شمالی، این دو ستاره به قدری به یکدیگر نزدیک شده‌اند که مدام مواد ستاره‌ای از غول سرخ به کوتوله سفید وارد می‌شود. این موضوع سبب می‌شود که به مرور زمان فشار و گرما در این ستاره افزایش یابد و درنهایت انفجاری مهیب رخ دهد.

 

به‌زودی یک انفجار درخشان نواختری در آسمان شب رخ می‌دهد

به گفته پژوهشگران، انفجار نُوا، که با انفجارابرنواختری تفاوت دارد، شبیه به انفجار بمب هیدروژنی در فضاست و این پدیده را  می‌توان حتی با چشم غیرمسلح نیز مشاهده کرد.

اخترشناسان همچنین پیش‌بینی می‌کنند که این انفجار ممکن است از همین حالا تا ماه سپتامبر میلادی رخ دهد. محاسبات دانشمندان نشان می‌دهد که این سیستم ستاره‌ای پیش از این در سال ۱۹۴۶ میلادی فوران کرده است  و این بار وقتی باز فوران کند می‌توان درخشان‌ترین نما را احتمالا تا ۲۴ ساعت پس از آن نیز مشاهده کرد. به گفته آن‌ها، این درخشش شگفت‌انگیز ممکن است تا چند روز همچنان با چشم غیرمسلح قابل مشاهده بماند، اما با گذشت زمان به‌تدریج کم‌نورتر شود.

اخترشناسان همچنین یادآور می‌شوند که حتی پس از کم‌نور شدن آن نیز ممکن است بتوان با استفاده از دوربین همچنان این نور درخشان را به مدت یک هفته تماشا کرد.

به گفته آن‌ها، نواختر‌های تکرارشونده از این دست به‌طور متناوب فوران می‌کنند. پیش‌بینی انفجار قریب‌الوقوع این ستاره با استفاده از محاسبات ریاضی و شواهد رصدی به دست آمده است.

دانشمندان براساس آخرین مشاهده این نواختر در سال ۱۹۴۶ میلادی، یعنی ۷۸ سال قبل، به این نتیجه رسیدند که این ستاره در آستانه فوران است. محاسبات دانشمندان نشان می‌دهد که نور ستاره پیش از آنکه نواختر شود به مدت یک سال کم‌تر می‌شود. این همان اتفاقی است که دانشمندان از ماه مارس میلادی ۲۰۲۳ شاهد آن بوده‌اند و بر همین اساس به این نتیجه رسیده‌اند که این ستاره در زمانی از حالا تا پایان ماه سپتامبر پیش رو، یعنی تا حدود اواخر تابستان، نواختر خواهد شد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا