سرور مجازی
ماهواره و فضا

کشف غیرمنتظره یخ‌ در قله‌های آتشفشانی مریخ

کشف غیرمنتظره یخ‌ در قله‌های آتشفشانی مریخ

مقاله‌ای که روز دوشنبه در مجله علمی نیچر ژئوساینس منتشر شده از تصویر لایه‌‌های گسترده از یخ پرده برداشته که مدارگرد ردیاب گاز سازمان فضایی اروپا آن‌ها را ثبت کرده است.

این یخ‌ها در بالای سه آتشفشان از فلات بزرگ آتشفشانی تارسیس در منطقه‌ای مرتفع به پهنای نزدیک به پنج هزار کیلومتر در نزدیکی خط استوای مریخ قرار گرفته‌اند.

دانشمندان می‌گویند این آتشفشان‌ها میلیون‌ها سال است که خاموش شده‌اند. در میان آن‌ها بزرگترین آتشفشان منظومه شمسی به نام المپوس مونس قرار گرفته که تقریبا سه برابر از کوه اورست مرتفع‌تر است. پژوهشگران می‌گویند این کشف به طور تصادفی انجام شد و هیچ کسی انتظار نداشت که در این ناحیه از مریخ برفک و یخبندان پیدا کند.

آدوماس والانتیناس پژوهشگر دانشگاه براون در ایالات متحده و سرپرست تیم تحقیقاتی که این تصویر را کشف کرده می‌گوید: «ما تصور می‌کردیم که یخبندان در اطراف استوای مریخ غیرممکن است.»

به گفته او تابش زیاد و جو رقیق در آنجا سبب می‌شود که دما در آن قسمت نسبتا گرم باشد و این بر خلاف چیزی است که روی زمین شاهد آنیم و روی زمین ممکن است در چنین شرایطی قله‌های یخی ببینیم.

 

کشف غیرمنتظره یخ‌ در قله‌های آتشفشانی مریخ

او می‌گوید، این که مقدار آب کمی در جو، در نزدیکی استوای مریخ وجود دارد احتمال چگالش یعنی تبدیل گاز به جامد در این منطقه را کمتر می‌کند.

فردریک اشمیت از دانشگاه پاریس-ساکلی فرانسه و یکی از نویسندگان این مقاله در گفتگو با خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «سایر کاوشگرهای فضایی نیز یخبندان صبحگاهی را مشاهده کرده بودند، اما در مناطق مرطوب‌تر – به ویژه در دشت‌های شمالی.»

مدارگرد ردیاب گاز که از سال ۲۰۱۸ تا کنون به دور مریخ می‌چرخد، این عکس‌ها را زمانی گرفت که نخستین پرتوهای خورشید به بالای این آتشفشان‌ها رسیده بود.

به گفته اشمیت، دانشمندان در این تصاویر یک ذخیره درخشان و آبی مشاهده کردند که به گفته او شبیه به بافت خاصی است که فقط در اوایل صبح و در فصول سرد می‌بینیم.

به گفته دانشمندان ضخامت این لایه یخ فقط به اندازه یک تار مو است و دوام زیادی ندارد.

سازمان فضایی اروپا می‌گوید که یخ‌های ایجاد شده در قله‌های آتشفشانی این منطقه در حدود ۱۵۰ هزار تن آب را شامل می‌شود که تقریبا برابر با ۶۰ استخر در ابعاد استخرهای مسابقات المپیک است.

پژوهشگران امیدوارند کشف ذخایر آب در مریخ بتواند به بقای انسان در ایجاد سکونت‌گاه‌های آینده مریخ کمک کند. آن‌ها همچنین امیدوارند که در صورت امکان با جداسازی مولکول‌های اکسیژن و هیدروژن بتوان سوخت موشک‌های آینده در مریخ را تامین کرد.

به گفته آن‌ها نقشه‌برداری از موقعیت آب در مریخ که فقط به صورت یخ یا بخار وجود دارد همچنین می‌تواند در جستجوی نشانه‌هایی از حیات فرازمینی نیز به ما کمک کند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا