سرور مجازی
ماهواره و فضا

هواپیمای فضایی چین یک شی مرموز دیگر را در مدار زمین رها کرد

هواپیمای فضایی چین یک شی مرموز دیگر را در مدار زمین رها کرد

آمریکا اعلام کرد شیء ناشناخته‌ای که هواپیمای فضایی (space plane) چینی در مدار زمین به جا گذاشته، ممکن است مربوط به استقرار یک زیرماهواره و یا سخت‌افزاری باشد که پیش از خروج هواپیمای فضایی از مدار و بازگشت آن به زمین از آن رها شده است.

به گزارش اسپیس به نقل از نیروی فضایی ایالات متحده آمریکا، ماهیت این شیء هنوز ناشناخته است اما با نام ۵۹۸۸۴ و مشخصه بین‌المللی ۲۰۲۳-۱۹۵جی معرفی می‌شود.

این گزارش می‌افزاید که هواپیمای فضایی چینی شن‌لونگ (به معنای اژدهای آسمانی) بیش از ۱۶۵ روز در مدار زمین بوده و شیء جدید نیز در تاریخ ۲۴ مه (۴ خرداد) رصد شده است. این گزارش با اشاره به اینکه شن‌لونگ نخستین بار ۱۴ دسامبر ۲۰۲۳ وارد مدار زمین شد، می‌افزاید که این هواپیمای فضایی از آن زمان به بعد در حال گردش به دور زمین بوده و در این مدت یا اجرام عجیبی را در فضا رها کرده یا سیگنال‌هایی عجیب منتشر کرده است.

با اینکه ماهیت جرم جدید نامشخص است، جاناتان مک‌داول، اخترفیزیک‌دان در مرکز اخترفیزیک هاروارد اسمیتسونین، با انتشار مطلبی در حساب کاربری‌اش در ایکس (توییتر سابق) نوشت که به باور او، این شیء احتمالا ممکن است یک زیرماهواره  یا یک قطعه سخت افزاری باشد.

به گفته او توضیح احتمالی دیگر این است که رها شدن این قطعه مشابه آزمایش‌هایی باشد که این هواپیمای فضایی در دومین پروازش در سال ۲۰۲۲ انجام داد. او می‌گوید این هواپیمای فضایی پیش از این نیز اجرام ناشناخته‌ای را در فضا رها کرده بود.

به گفته کارشناسان، چین طبیعتا جزئیات بیشتر درباره ماموریت‌های فضایی‌اش را کاملا محرمانه نگه می‌دارد و مقام‌های فضایی چین تاکنون هیچ تصویر یا توضیح خاصی درباره این هواپیمای فضایی منتشر نکرده‌اند. همچنین گفته می‌شود که تنها گزارش رسمی چین، گزارش مختصری از پرتاب آن بوده که چند ساعات پس از آن منتشر شد.

نخستین پرواز فضایی شن‌لونگ در سال ۲۰۲۰ دو روز طول کشید و دومین پرواز آن در سال ۲۰۲۲ نیز ۲۷۶ روز به طول انجامید. این هواپیمای فضایی در حال حاضر برای سومین ماموریت به فضا فرستاده شده است.

بسیاری از متخصصان می‌گویند که این هواپیمای فضایی تا حد زیادی به هواپیمای اکس۳۷بی آمریکا شبیه است. هر دو آن‌ها فضاپیماهایی با قابلیت استفاده مجدد (هواپیمای فضایی) به شمار می‌روند که نشان‌دهنده پیشرفتی قابل‌توجه در فناوری فضایی چین است.

به گفته دانشمندان، این نوع فضاپیماهای قابل استفاده مجدد هزینه‌های سفر به فضا را کاهش می‌دهند و با آن‌ها می‌‌توان تعداد بیشتری ماموریت فضایی انجام داد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا