سرور مجازی
ماهواره و فضا

رقابت استارت‌آپ‌ها پس از رایگان‌سازی ماموریت ۱۱ میلیارد دلاری مریخ توسط ناسا

رقابت استارت‌آپ‌ها پس از رایگان‌سازی ماموریت ۱۱ میلیارد دلاری مریخ توسط ناسا

بیل نلسون، مدیر ناسا، ماموریت 15 ساله 11 میلیارد دلاری این آژانس برای جمع آوری و بازگرداندن نمونه‌ها از مریخ را ناکافی اعلام کرده است. اما این تغییر استراتژی می‌تواند موهبتی بزرگ برای استارت‌آپ‌های فضایی باشد، که مطمئناً بخش زیادی از بودجه‌ها به آن‌ها هدایت می‌شود.

به گزارش دیتاسنتر من، نلسون در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت:« نتیجه‌گیری ما این است که بودجه 11 میلیارد دلاری بسیار گران است و تاریخ بازگشت سال 2040 هم بسیار دور است. ما باید راهی پیدا کنیم که هم مقرون‌به‌صرفه باشد و هم نمونه‌ها را در یک بازه زمانی معقول برگرداند.» 

ماموریت بازگشت نمونه مریخ هنوز در مراحل برنامه ریزی بود که بررسی پروژه در سال گذشته نشان داد که با توجه به بودجه، فناوری و سایر محدودیت‌ها، بعید به نظر می‌رسد که این ماموریت قبل از سال 2040 تکمیل شود و هزینه آن بین 8 تا 11 میلیارد دلار است.

اگرچه ناسا طرح اصلاح شده‌ای را در قالب طرح اولیه پیشنهاد کرد، اما اکنون جامعه فضایی را نیز به چالش کشیده است تا بیشتر از این پیش برود. ناسا به زودی از صنایع پیشنهادهایی را درخواست خواهد کرد که بتواند نمونه‌ها را در دهه 2030 بازگرداند و هزینه، ریسک و پیچیدگی ماموریت را کاهش دهد. 

 

رقابت استارت‌آپ‌ها پس از رایگان‌سازی ماموریت ۱۱ میلیارد دلاری مریخ توسط ناسا

با در نظر گرفتن میزان سرمایه‌گذاری زیادی که استارت‌آپ‌های اولیه و فضایی روی قابلیت‌های بین سیاره‌ای انجام داده‌اند، این اعلامیه احتمالاً به یک درآمد بادآورده تاریخی تبدیل می‌شود. شرکتی مانند Intuitive Machines که اولین فرود خصوصی روی ماه را داشته، به تمام سیلندرها شلیک می‌کند تا قراردادی چند میلیارد دلاری را به عهده بگیرد.

حتی اگر ناسا بخواهد نیمی یا حتی یک چهارم از بودجه اصلی را به تلاشی که توسط یک شرکت‌های فضایی تجاری هدایت می‌شود اختصاص دهد، صنایع خصوصی می‌توانند با کمترین هزینه کارهای بیشتری انجام دهند.

به گزارش دیتاسنتر من، شکی نیست که بسیاری از شرکت‌ها از این تصمیم سود می‌برند. نه فقط استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فضایی در حال رشد، بلکه ارائه‌دهندگان اولیه و پرتاب‌کنندگان نیز مشتاقانه منتظر این موقعیت بودند. اما اعلام رسمی آن و توانایی شرکت‌های جدید در اجرای این ماموریت باید بسیار معتبر باشد.

هنوز هیچ پولی روی میز وجود ندارد – اما اساساً این قول داده شده است ماموریت بازگشت مریخ مطابق با هر طرح جدیدی که ناسا تصمیم بگیرد، تغییر کاربری خواهد داد. این طرح جدید هر چه باشد، مطمئناً بیش از گذشته به خدمات تجاری و سخت‌افزار متکی خواهد بود.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا