سرور مجازی
روباتيك

آیا چت‌بات‌ها جایگزین روان‌درمانگران خواهند شد؟

آیا چت‌بات‌ها جایگزین روان‌درمانگران خواهند شد؟

بسیاری برای تقویت سلامت روان خود به چت‌بات‌های هوش مصنوعی روی می‌آورند و می‌گویند که آسان‌تر از مراجعه به درمانگر است.

به گزارش دیتاسنتر من، سالهاست که مردم به درمانگران و مشاوران سلامت روان برای مقابله با چالش‌های زندگی مراجعه می‌کنند. با این حال، مراجعه به مطب درمانگر ممکن است به دلیل عوامل مختلفی مانند هزینه، زمان و سهولت رفت و آمد کمی مشکل باشد.
 

چت‌بات‌های روانشناسی

درمان سنتی مستلزم رفتن به مطب یا کلینیک، رانندگی و تعامل با مردم است. گاهی اوقات انجام همه این کارها برای برخی دشوار است. اما با هوش مصنوعی، می‌توانید هر زمان که بخواهید در خانه درمان را شروع کنید.

بسیاری از برنامه‌های کاربردی چت‌بات هوش مصنوعی که در دسترس هستند، در مقطع کارشناسی روانشناسی تدریس می‌شود، آموزش دیده‌اند.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که مشکلتان را برای یکی از این ربات‌های چت توضیح دهید، آنها می‌توانند با همدلی پاسخ دهند، پیشنهاداتی ارائه دهند یا سؤالات بعدی را دقیقاً مانند یک درمانگر انسانی بپرسند.

 

آیا چت‌بات‌ها جایگزین روان‌درمانگران خواهند شد؟

شواهد نشان می‌دهد که چت‌بات‌ها می‌توانند عناصر درمان شناختی رفتاری و سایر ابزارهای سلامت روان را به خوبی ارائه دهند تا علائم افسردگی و استرس را کاهش دهند. در یک نظرسنجی، 80 درصد از افرادی که از ChatGPT برای مشاوره سلامت روان استفاده کردند، دریافتند که این روش جایگزین خوبی برای درمان معمولی است.

به گفته کاربران، امکان ذخیره مکالمات بسیار مفید است، به طوری که هر زمان که احساس نیاز کردند می توانستند به لیست مکالمه‌های ضبط شده برگردند و دوباره بخوانند.
 

آیا جایگزین انسان درمانگر می شود؟

مطالعات نشان داده اند که رابطه بین درمانگر و بیمار یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موفقیت در درمان است، به این معنی که برای بیمار احساس اعتماد با درمانگر و برای درمانگر احساس درک و همدلی بسیار مهم است.

در حالی که بسیاری از تخصص‌های پزشکی بر علائم حیاتی و نتایج آزمایش‌ها تکیه می‌کنند، مراقبت از سلامت روان به موضوعات ذهنی بستگی دارد، مانند: نحوه توصیف علائم بیمار، نحوه نگرش پزشک به آنها، و تحولات درونی و دستاوردهایی که به راحتی نمی‌توان آنها را با اعداد اندازه‌گیری کرد. بنابراین صحبت با یک ربات چت هوش مصنوعی، همراه با کار با یک درمانگر انسانی، ممکن است مدیریت علائم را آسان‌تر کرده و درمان را تسریع کند.

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند به پزشکان در انتخاب داروهای ضدافسردگی مناسب برای یک بیمار خاص یا مطالعه گفتار یا نوشتار آنها برای نشانه‌های اختلال روانی کمک کند.

 

آیا چت‌بات‌ها جایگزین روان‌درمانگران خواهند شد؟

 

برنامه‌های سلامت روان را بررسی کنید

FDA اواخر سال گذشته اعلام کرد که در حال بررسی طیف وسیعی از اپلیکیشن‌های سلامت روان است که بر هوش مصنوعی تکیه دارند و تاکنون هیچ یک از آنها تایید نشده‌اند.

در حال حاضر، مراقبت‌های سلامت روان مبتنی بر هوش مصنوعی بهتر از درمانگرهای انسانی به نظر نمی‌رسد، اما هوش مصنوعی مطمئناً می‌تواند در طول سال‌ها بهبود یابد.

در خاتمه، لازم به ذکر است که این اولین بار نیست که از یک چت بات پشتیبانی شده توسط هوش مصنوعی به عنوان همراه استفاده می شود. میلیون ها کاربر وجود دارند که برای غلبه بر احساس تنهایی به هوش مصنوعی مراجعه می کنند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا