سرور مجازی
فناوری

اینتل با پردازنده‌های دسکتاپ نسل چهاردهم خود به فرکانس 6 گیگاهرتز می‌رسد

اینتل با پردازنده‌های دسکتاپ نسل چهاردهم خود به فرکانس 6 گیگاهرتز می‌رسد

قبلاً اینطور بود که اگر رویای رسیدن به سرعت 6 گیگاهرتز را با CPU دسکتاپ خود در سر می‌پرورانید باید شانس خود را با اورکلاک و همه ناپایداری‌ها و نیازهای خنک‌کنندگی بالقوه امتحان می‌کردید. در اوایل سال جاری، اینتل Core i9-13900KS را منتشر کرد که سرعت آن 6 گیگاهرتز بود.
 
به گزارش دیتاسنتر من و به نقل از انگجت، اکنون، این شرکت دوباره این کار را با سریع‌ترین CPU رومیزی نسل چهاردهم خود، یعنی i9-14900K، انجام می‌دهد. این فرکانس فقط یک سرعت «بوست سرعت حرارتی» کوتاه‌مدت است که برای مدت طولانی دوام نمی‌آورد، اما همچنان چیزی است که اینتل را بر AMD برتری می‌دهد.
 
واضح است که این تراشه‌های نسل چهاردهم با پردازنده‌های نسل چهاردهم Core Ultra اینتل، که اخیراً برای نوت‌بوک‌ها عرضه شده‌اند، متفاوت هستند. قابل درک است که اینتل در مجموعه موبایل خود بر روی راندمان تمرکز دارد.
 
تراشه نسل چهاردهم اینتل با بالاترین کیفیت ممکن است بیشتر مورد توجه قرار گیرد، اما گیمرهای زیرک ممکن است علاقه بیشتری به i7-14700K داشته باشند که اکنون دارای 20 هسته (8 پرقدرت و 12 کم‌مصرف) است و تا 5.6 گیگاهرتز “Turbo Boost Max 3.0” می‌رسد. شاید مهمتر از همه اینکه، قیمت 409 دلاری آن بسیار کمتر از برچسب قیمت 589 دلاری 14900K باشد.
 

اینتل با پردازنده‌های دسکتاپ نسل چهاردهم خود به فرکانس 6 گیگاهرتز می‌رسد

وقتی صحبت از بنچمارک‌ها به میان می‌آید، اینتل ادعا می‌کند که 14900K تا 23 درصد سریع‌تر از Ryzen 9 7950X3D ساخت شرکت AMD در حین بازی استارفیلد در کیفیت فول‌اچ‌دی است. این شرکت همچنین می‌گوید که در زمان چندوظیفگی (مالتی‌تسکینگ) بین نرم‌افزارهای After Effects و Premiere Pro، این تراشه تا ۵۴ درصد سریع‌تر از همان سخت‌افزار AMD است. (این مقایسه ممکن است کمی ناعادلانه باشد، زیرا اینتل یک وظیفه Auto Reframe را در Premiere Pro آزمایش کرده است که با گرافیک UHD آن کار می کند، چیزی که گرافیک AMD به آن کمک نمی‌کند.)
 
اگر هنوز مشتاق اورکلاک هستید، اینتل با ویژگی جدید XTU AI Assist که فقط در i9-4900K در دسترس خواهد بود، این کار را آسان‌تر می‌کند. در یک نسخه نمایشی برای رسانه‌ها، یکی از نمایندگان اینتل نشان داد که چگونه برنامه XTU می‌تواند به سرعت ولتاژهای هسته پردازنده ایده‌آل، تنظیمات برق مادربرد و سایر دکمه‌های تنظیم را برای تعیین سرعت عملکرد ایمن تعیین کند. این شرکت توضیح داد که اینتل مدل اورکلاک هوش مصنوعی خود را بر روی صدها CPU، و همچنین انواع گزینه‌های مادربرد و خنک‌کننده (از جمله خنک‌کننده مایع) آموزش داده است. هنگامی که فرآیند تنظیم هوش مصنوعی کامل شد، می‌توانید تنظیمات پیشنهادی آن را تغییر دهید یا از آنها به‌عنوان پایه برای اورکلاک بیشتر استفاده کنید.
 

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا