سرور مجازی
موبایل

چرا گوشی‌ها هک می‌شوند؟

چرا گوشی‌ها هک می‌شوند؟

تعداد افرادی که قربانی سرقت هویت می‌شوند، به‌طور چشمگیری در حال افزایش است. این مفهوم شامل هر نوع جرم، کلاهبرداری یا هر نوع فریب منجر به از بین رفتن نام کاربری، رمزهای عبور ، شماره کارت اعتباری، داده‌های بانکی، داده‌های مربوط‌به سلامت یا هر نوع داده شخصی دیگر است که پس از سرقت توسط هکر مورد استفاده قرار می‌گیرد و از این اطلاعات برای انجام جرائم با استفاده از هویت کاربر، بدون اطلاع آنها استفاده می‌شود.

به گزارش دیتاسنتر من از ایسنا، عواقب ناشی از سرقت هویت می‌تواند از یک ناراحتی جزئی تا خساراتی گسترده، از جمله آسیب‌های مالی و عاطفی، متفاوت باشد بنابراین برخی افراد قادر به حل سریع مشکل پیش‌آمده در نتیجه سرقت هویت هستند و برخی دیگر ممکن است بسیار متحمل ضرر شوند.

براساس اطلاعاتی که سایت هک‌رید چند سال گذشته منتشر کرد؛ به‌طور سنتی سرقت هویت شامل سرقت نامه، کیف پول یا کپی کارت اعتباری و قبض آب و برق است، در حالی‌که اکنون سرقت آنلاین هویت بسیار رایج شده است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که کاربران اینترنت در پی رخ دادن مواردی نظیر کلاهبرداری فیشینگ، استفاده از شبکه‌های بی‌سیم بدون امنیت، بارگیری ویروس یا بدافزارهای دیگر روی تلفن‌های خود، اشتراک ناخواسته اطلاعات ورود به سیستم  با کلاهبرداران و همچنین سرقت رایانه‌ها یا سایر دستگاه‌هایی که داده‌هایشان در آن ذخیره شده است، اطلاعات هویتی خود را از دست می‌دهند.

نکته قابل توجه این است که تشخیص همه تلاش‌های فیشینگ ساده نیست. کلاهبرداری از طریق پیام‌رسانی، ایمیل یا وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی کاملا طبیعی به نظر می‌رسد. ساده‌ترین راه برای اطمینان از ایمن ماندن هویت کاربران این است که هرگز روی پیوندهای تأییدنشده کلیک نکرده و از باز کردن ایمیل‌ها یا پیام‌های ارسال‌شده توسط اشخاص ناشناس خودداری کنند.

در هر صورت چند راه وجود دارد که کاربر با توجه با آن می تواند متوجه شود گوشی او هک  و اطلاعات او به سرقت رفته است یا خیر.  به طور مثال ضعیف شدن باتری گوشی هوشمند یکی از نشانه‌هاست. این نشانه به این معناست که ظرفیت باتری و شارژدهی گوشی کاربران به طور ناگهانی و بدون دلیل خاصی دچار افت شدیدی شود. همچنین یکی دیگر از نشانه‌های مرتبط با کاهش عملکرد باتری، داغ‌تر شدن بیش از اندازه آن به هنگام استفاده یا شارژ شدن است.  

نصب و دانلود برنامه‌های جدیدی که هرگز نام آنها را هم نشنیده و اقدام به دانلود آنها نکرده‌اید، یکی دیگر از اصلی‌ترین عواملی است که نشان می‌دهد گوشی هوشمند شما تحت حمله و هجوم بدافزارهای خطرناک یا نفوذ هکرها و جاسوسان قرار گرفته است.

اما علاوه موارد گفته شده استفاده از وای فای رایگان در مکان های عمومی مانند رستوران‌ها، هتل‌ها، کافی‌شاپ‌ها و فرودگاه‌ها می تواند سبب دردسر کاربران، نا امنی گوشی و در نهایت به سرقت رفتن اطلاعات آنها شود.

به عبارتی اتصال به اینترنت وایرلس یا وای‌فای رایگان با وجود آنکه فوایدی  از جمله اتصال نامحدود به اینترنت در هر لحظه و مکان را دارد، اما چون سیستمی عمومی و همگانی است و تمامی کاربران از یک نام کاربری و رمز عبور استفاده می‌کنند، ناخودآگاه کاربران را به سمت ناامنی در آن مکان پیش می‌برد و افزایش کلاهبرداری‌های مختلف نظیر حملات سایبری، بدافزاری، باج افزاری و فیشینگ را برای آنها در پی خواهد داشت.

بنابراین اخیرا سرهنگ علی‌محمد رجبی- رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا- ضمن هشدار نسبت به عواقب استفاده از اینترنت وای فای رایگان هشدار داد و اعلام کرد یکی از روش‌های هک کردن دقیقا همین دسترسی به اینترنت دیگران است.

او تأکید کرد دسترسی غیر مجاز به داده‌های افراد شامل جرایم مختلفی نظیر شنود اطلاعات می‌شود و جرم است و قانون گذار برای آن مجازات تعیین کرده است و باید اثبات شود که کسی اینترنت دیگران را  هک کرده و از  آن طریق اقدام به شنود اطلاعات دیگران کرده است. اگر این امر اثبات شود قطعا جرم است و با آن برخورد می شود.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا