سرور مجازی
امنیت

۳۶ درصد از جرائم سایبری در کشور به کلاهبرداری اینترنتی اختصاص دارد

۳۶ درصد از جرائم سایبری در کشور به کلاهبرداری اینترنتی اختصاص دارد

با افزایش دسترسی مردم به اینترنت و رشد کسب و کارهای آنلاین، کلاهبرداران مسیرهای مجازی را برای کلاهبرداری و سوء استفاده‌های خود انتخاب کردند. بنابراین کلاهبرداری اینترنتی به یکی از جرایمی تبدیل شد که روزانه صدها نفر را قربانی می‌کند.

در همین راستا جانشین رئیس پلیس فتا، در همین خصوص اظهار داشت: بیشترین موارد از جرائم سایبری دارای شاکی خصوصی کلاهبرداری اینترنتی است که سال اخیر بیش از 36 درصد جرائم این حوزه را به خود اختصاص داده است.

 به گفته وی، جرائم مربوط به برداشت اینترنتی در وهله بعدی پرتکرارترین جرائم فضای مجازی قرار دارد.

 جانشین رئیس پلیس فتا همچنین عنوان کرد: کنترل دامنه جرم خوبی انجام شده و امکان کشف حول و حوش 90 درصد از این جرایمی که بابت آن‌ها به پلیس فتا مراجعه می‌شود، برای ما وجود دارد.

با توجه به اینکه اینترنت در تمام حوزه‌های زندگی تجاری و کاری وارد شده، بررسی‌ها در حیطه‌های مختلف انجام شده اند که در ماده 67 قانون تجارت الکترونیکی به این موضوع پرداخته شده است. در واقع بر اساس این ماده قانون اگر فرد در زمان انجام مبادلات الکترونیکی با سوء استفاده و یا استفاده غیرمجاز از پیام‌ها، برنامه‌ها، سیستم‌های رایانه ای در دسترس و وسایل ارتباط از راه دور دیگران را گمراه کند؛ یا اینکه با ورود، پاک کردن، توقف پیام، مداخله در عملکرد برنامه یا سیستم رایانه ای در کار سیستم‌های پردازش خودکار و نظایر آن اختلال ایجاد کند، به کلاهبرداری اینترنتی پرداخته است.

پس از آن، برای خود یا دیگری وجوه اموال یا امتیازات مالی به دست آورد و اموال دیگران را تصاحب کند، مجرم محسوب می‌شود. مجازات برای کلاهبرداری اینترنتی به این شکل است که علاوه بر برگرداندن مال به صاحبان اموال، به حبس از 1 تا 3 سال و پرداخت جزای نقدی مشخصی محکوم خواهد شد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا